Hyvinvoinnin kokonaisvaltainen tukeminen (5 cr)
Code: 7S00GV45-3001
General information
- Enrolment period
- 02.07.2024 - 19.08.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2024 - 31.12.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Sanna Keskikuru
- Tuija Laakso
- Hanneli Sinisalo
- Liisa Mannisenmäki
- Person in charge
- Sanna Keskikuru
- Tags
- CONTACT
- BLENDED
- Course
- 7S00GV45
Objectives (course unit)
In this course, we explore and practice interpersonal encounters. The focus lies on establishing communication and collaborative relationships, understanding the various dimensions of human well-being, and providing support accordingly.
Upon completing this course, the student will be able to:
• Recognize the different dimensions of well-being and create effective communication and collaborative relationships
• Justify the social significance of well-being within its entirety
• Evaluate, support, and enhance an individual’s functional capacity
• Successfully engage with individuals in various life situations
• Identify and understand the starting points and different stages of the communication process
Content (course unit)
• Consider holistic functional capacity
• Assess functional capacity using appropriate tools
• Take health, safety, and well-being into account in diverse environments
• Apply effective communication and interaction processes to support and enhance functional capacity
• Understand key legislation related to these interactions
• Engage in practical exercises related to encounters
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Student
• demonstrates achievement of the course objective
• applies relationships between phenomena and concepts in their work and can provide theoretical justifications
• defines problems and tasks, and justifies solutions and choices based on knowledge
• reflects on their own actions, competencies, and areas for development, including feedback received
Not Approved:
Student
• fails to demonstrate achievement of the course objectives
• does not apply relationships between phenomena and concepts in their work, nor can they provide theoretical justifications
• is unable to reflect on their own actions, competencies, or areas for development
Location and time
kts. lukujärjestys
19.8 klo 12.30-15.45 Kaikki ryhmät Kurssin orientaatio, toimintakyky ja sen osa-alueet
21.8 klo 8.30-11.45 ryhmät C ja D Sosiaalinen toimintakyky, voimavarakeskeisyys ja kohtaaminen
klo 12.30-15.45 ryhmät A ja B Sosiaalinen toimintakyky, voimavarakeskeisyys ja kohtaaminen
27.8 klo 8.30-11.45 ryhmä A Fyysinen toimintakyky
klo 12.30-15.45 ryhmä B Fyysinen toimintakyky
28.8 klo 8.30-11.45 ryhmä C Fyysinen toimintakyky
29.8 klo 8.30-11.45 ryhmä D Fyysinen toimintakyky
3.9 klo 12.30-15.45 ryhmä A ja B Psyykkinen toimintakyky ja elämänkaari ajattelu
3.9 klo 16-17 Kaikki ryhmät harjoittelun orientaatio
6.9 klo 8.30-11.45 ryhmä C ja D Psyykkinen toimintakyky ja elämänkaari ajattelu
10.9 klo 12.30-15.45 kaikki ryhmät orientaatiokäynti OMILLA HARJOITTELUPAIKOILLA
17.9 klo 12.30-15.45 kaikki ryhmät HARJOITTELUSSA
23.9 klo 8.30-11.45 kaikki ryhmät Kulttuurihyvinvointi, luova kuntoutus ja elämänpuu , ETÄNÄ
24.9. klo 12.30-15.45 A ja B HARJOITTELUSSA
25.9. klo 12.30-15.45 C ja D HARJOITTELUSSA
30.9 8.30-11.45 ryhmä A Ikäpuvun kokeileminen ja toimintakyvyn arviointi (ahotoijat esittelevät RAI-arviointia)
1.10 klo 8.30-11.45 ryhmä A Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa
1.10 klo 12.30-15.45 A ja B HARJOITTELUSSA
2.10 klo 12.30-15.45 C ja D HARJOITTELUSSA
3.10 klo 8.30-11.45 ryhmä D Ikäpuvun kokeileminen ja toimintakyvyn arviointi (ahotoijat esittelevät RAI-arviointia)
3.10 klo 12.30-15.45ryhmä C Ikäpuvun kokeileminen ja toimintakyvyn arviointi (ahotoijat esittelevät RAI-arviointia)
4.10 klo 12.30-15.45ryhmä B Ikäpuvun kokeileminen ja toimintakyvyn arviointi (ahotoijat esittelevät RAI-arviointia)
8.10 klo 8.30-11.45 ryhmä B Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa
8.10 klo 12.30-15.45 kaikki ryhmät HARJOITTELUSSA
SYYSLOMA
22.10 klo 12.30-15.45 ryhmät A ja B HARJOITTELUSSA
23.10 klo 12.30-15.45 ryhmät C ja D HARJOITTELUSSA
23.10 klo 8.30-11.45 ryhmät C ja D validaatio ja muistisairaan kohtaaminen
24.10 klo 8.30-11.45 ryhmä D Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa
24.10 klo 12.30.15.45 ryhmä C Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa
25.10 klo 8.30-11.30 kaikki ryhmät Joulujuhlan suunnittelu
25.10 klo 12.30-15.45 ryhmät A ja B validaatio ja muistisairaan kohtaaminen
29.10 klo 12.30-15.45 kaikki ryhmät HARJOITTELUSSA
5.11 klo 8.30-11.45 Ryhmätoiminnan suunnittelu samassa harkkapaikassa olevien kanssa
5.11 klo 12.30-15.45 harjoittelu AB
6.11 klo 12.30 - 15.45 harjoittelu CD
12.11 klo 12.30-15.45 ryhmät A ja B HARJOITTELUSSA
13.11. klo 8.30-11.45 kaikki ryhmät Lait ja palvelut, ahotoijien seminaari
13.11 klo 12.30-15.45 ryhmät C ja D HARJOITTELUSSA
13.11 klo 12.30-15.45 Miten sovellan oppimaani
ryhmät A ja B
14.11 klo 12.30- 15.45 Miten sovellan oppimaani ryhmät C ja D
18.11.2024 12.30 - 15.45 ryhmät C ja D Kuinka päätän harjoittelun
19.11 klo 12.30-15.45 kaikki ryhmät HARJOITTELUSSA
20.11.2024 08.30 - 11.45 ryhmät A ja B Kuinka päätän harjoittelun
26.11 klo 12.30-15.45 ryhmät A ja B HARJOITTELUSSA
27.11 klo 12.30-15.45 ryhmät C ja D HARJOITTELUSSA
28.11 klo 9.15-15.45 ryhmätoiminnan toteutus harjoittelupaikoilla
29.11 klo 12.30-15.45 kaikki ryhmät Joulujuhlan suunnittelu
3.12 klo 8.30-12 kaikki ryhmät Joulujuhla
Exam schedules
Raportti harjoittelusta. Palautus 6.12.
Assessment methods and criteria
Opetukseen osallistuminen, (poissaolot korvattava)
Ikäihmisen kohtaamisen harjoittelun suorittaminen, Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava)
Raportti, ks. erillinen ohjeistus Moodlessa. Palautus XX.12.202 mennessä. Täydennettävien raporttien palautus XX.1.2025 mennessä.
Arviointi HYV/HYL, hyväksytty suoritus edellyttää hyvän arvosanan (3) tasoa.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
luennot ja ennakkotehtävät/ lähiopetukseen /etäopetukseen osallistuminen, poissaoloista korvaava tehtävä
- kirjallisuus
- ikäihmisen tapaamiset, field work
- reflektiotapaamiset
- joulujuhla
Learning materials
PÄIVITETÄÄN
"I do those things to pass the time": Active ageing during fourth age.: Hilla Kiuru ja Heli Valokivi 2022.
INNOSTAVA VANHUUS: Leena Kurki 2008
KULTTUURIHYVINVOINNIN KÄSIKIRJA Pia Houni, Isto Turpeinen, Johanna Vuolasto 2021. Soveltuvin osin
KIINTYMYYSSUHTEET ELÄMÄNKAARESSA Jari Sinkkonen 2018, soveltuvin osin, kappale "Kiintymyssuhteet keski-iässä ja vanhuudessa"
+ muut opettajien tuntimateriaalit
Student workload
5op= 135h
infot, fieldwork, joulujuhlan valmistelu ja joulujuhla 41h
lähiopetus + info+ reflektiot 39h
raportti ja kirjallisuus 27h
itsenäinen työ 28h
Content scheduling
AIKATAULUT syksy 2024 kts. lukujärjestys
Orientaatio ja toimintakyvyn ulottuvuudet (Tuija ja Sanna)
PAKOLLINEN LÄSNÄOLO KAIKILLA OPETUSKERROILLA
Completion alternatives
Lähihoitajat voivat halutessaan ahotoida harjoittelun osuuden. kts erillinen ohje moodle
Practical training and working life cooperation
Kohtaamisen ja toimintakyvyn tukemisen harjoittelu yhteistyössä Tampereen seudun ikäihmisten eri palveluntuottajien kanssa (julkinen- yksityinen ja 3.sektori)
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tamkin arviointikehikko