Siirry suoraan sisältöön

Musiikkipedagogiikka 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00ER55-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.06.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 09.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

6 - 40

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi

Opettaja

  • Annaleena Ilveskivi
  • Petri Antikainen
  • Tiina Kaukinen
  • Janne Malinen
  • Anniina Lehto
  • Mari Leppävuori
  • Jouni Suuronen
  • Dimas Ruiz Santos
  • Markus Yli-Jokipii
  • Pekka Ahonen
  • Julia Lainema

Vastuuhenkilö

Mari Leppävuori

Pienryhmät

  • Erilaiset oppimismenetelmät, 4 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Praktikum 2, 1op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 23MUPE
    Musiikkipedagogi

Pienryhmät

  • Erilaiset oppimismenetelmät, 4 op
  • Praktikum 2, 1op

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija on tutustunut erilaisiin musiikkikasvatusmetodeihin ja osaa pohtia niiden soveltuvuutta omaan opetukseensa. Hän osaa toteuttaa opetustuokioita, joissa hänen oma osaamisensa yhdistyy eri metodien tarjoamiin tapoihin. Opiskelija pystyy soveltamaan osaamistaan omaan substanssiinsa ja kykenee reflektoimaan omaa toimintaansa.

Instrumenttipedagogiikka
Opiskelija hahmottaa instrumenttiopetuksen alkeisopetuksen vaatimuksia ja menetelmiä. Hän osaa laatia tavoitteellisia ja oppilaansa kehitystason huomioivia tunti- ja pitkän ajan suunnitelmia.

Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikkipedagogiikka ja säveltäminen)
Opiskelija osaa valita sopivia toimintatapoja eri-ikäisten oppijoiden ohjaukseen. Hän osaa huomioida oppimisympäristön asettamat vaateet ja toimimisen eri sidosryhmien kanssa. Opiskelija kykenee tavoitteelliseen opetukseen sekä osaa antaa ja saada asianmukaista, rakentavaa palautetta.

Kuoronjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa perus- ja keskitasoisen kuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija osaa laatia harjoitussuunnitelmia ja tutustuu eri kuoromuotoihin. Opiskelija tutustuu kuoroyhdistyksen taiteellisen johtamisen perustaitoihin.

Orkesterinjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa perus- ja keskitasoisen orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija osaa laatia harjoitussuunnitelmia ja tutustuu eri orkesterityyppeihin. Opiskelija on tutustunut eri soitintyyppien pedagogiikan perusteisiin. Opiskelija tutustuu orkesteriyhteisön taiteellisen johtamisen perustaitoihin.

Sisältö (OJ)

- opetuksen suunnitteleminen, arviointi, palaute ja opetuskentän hahmottuminen
- musiikkikasvatuksen erilaisiin metodeihin tutustuminen toiminnallisesti ja niiden käyttömahdollisuuksien pohtiminen omassa substanssissa
- oman toiminnan reflektointi

Substanssipedagogiikka:
- ohjaavan opettajan antamien tehtävien suorittaminen
- opetuksen suunnittelu ja reflektointi
- osallistuminen praktikum 2 -tunneille

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija on osallistunut riittävästi opintojakson toteutukseen ja suorittanut siihen liittyvät tehtävät aktiivisesti. Hän omaa kykyä toimia osana pienryhmää ja osaa reflektoida toimintaansa.

Hylätyssä suorituksessa jokin osa-alue ei toteudu hyväksyttävästi ja opiskelijan tulee täydentää osaamistaan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.

Aika ja paikka

Erilaiset oppimismenetelmät 4 op
Paikka: TAMK Pääkampus P2-02
Aikataulu:
To 5.9.2024 klo 9:00 - 11:15
To 12.9.2024 klo 9:00 - 11:15
To 19.9.2024 klo 9:00 - 11:15
To 26.9.2024 klo 9:00 - 11:15
To 10.10.2024 klo 9:00 - 11:15
To 24.10.2024 klo 9:00 - 11:15
To 31.10.2024 klo 9:00 - 11:15
To 7.11.2024 klo 9:00 - 11:15
To 14.11.2024 klo 9:00 - 11:15

Praktikum 1 op
Paikka: TAMK Pääkampus, Pianolaboratorio (Hämeenpuisto)
• Instrumenttipedagogit:
• Teoriapedagogit:
• Sävellyspedagogit:
• Kuoronjohtajat:
• Orkesterinjohtajat:

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovitaan erikseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.

Opintojakson toteutukseen osallistuvan opiskelijan kohdalla hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa opetuksessa sekä opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson osaamisen osoittamisen (AHOT) kautta, hyväksytty suoritus edellyttää opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita tai osoittanut osaamistaan sovituilla tavoilla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Arviointimenetelminä itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan toteuttama arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Erilaiset oppimismenetelmät 4 op
• Lähiopetus ryhmässä ja itsenäinen työskentely
• Teoriaa ja käytännön harjoituksia, tiedon hankinta, lukeminen ja kirjalliset tehtävät

Praktikum 1 op
• Instrumenttipedagogit:
• Teoriapedagogit:
• Sävellyspedagogit:
• Kuoronjohtajat:
• Orkesterinjohtajat:

Oppimateriaalit

Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi OPS
Muusta oppimateriaalista sovitaan erikseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op = 135 h (1op = 27h opiskelijan työtä). Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät sovituilla toteutustavoilla.

Sisällön jaksotus

Lukuvuosi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei Musiikin tutkinto-ohjelman järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen (AHOT).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu tapahtuu opintojakson tunneilla ja itsenäisesti. Mahdollisia työelämäyhteistyössä toteutettavia tehtäviä.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.

Toteutus järjestetään tarvittaessa englanninkielisenä.

Lisätietoja opintojaksosta:
mari.leppavuori@tuni.fi