Siirry suoraan sisältöön

Korjaussuunnitteluprojekti (4 op)

Toteutuksen tunnus: 5B00FB25-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.12.2024

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tytti Kaitala

Vastuuhenkilö

Minna Nyström-Järvinen

Ryhmät

  • 21I800
    Rakennusarkkitehti

Tavoitteet (OJ)

Korjaussuunnitteluprojektilla opiskelijaa syventää ja täydentää korjausrakentamisen osaamistaan.

Sisältö (OJ)

Tehtävä suunnitteluprojektin kohde määritellään vuosittain tarjolla olevien mahdollisuuksien mukaan.

Suunnitelmat tehdään työskentelemällä pienissä ryhmissä. Ryhmien tarkka koko määräytyy opintojakson osallistujien mukaan.

Oppimisessa on keskeinen rooli projektityöskentelyyn kuuluvalla jatkuvalla vertaisarvioinnilla ja keskusteluilla työryhmien ja opettajan/opettajien kesken.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tehtävien suorituksessa perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Tehtävien dokumentaatio on tasoltaan vaatimatonta.

Aktiivisuus ryhmän työskentelyssä, kontaktitunneilla ja tehtävien suorituksessa on heikkoa. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti tehtävien suorituksissa tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tehtävien dokumentaatio on tasoltaan tavanomaista.

Aktiivisuus ryhmän työskentelyssä, kontaktitunneilla ja tehtävien suorituksessa on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja luovasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti tehtävien suorituksessa tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tehtävien dokumentaatio on tasoltaan ammattimaista.

Opiskelija on osallistunut opintojaksolla aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija osaa saa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Hän toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.

Aika ja paikka

Ryhmä sopii keskenään tiimipalaverit ja niiden ajankohdan ja paikan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Loppuseminaari.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Noudatetaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä sekä opiskelijoiden vertaisarviointia ryhmän kesken.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Monialainen yhteistyöprojekti, yksilö- ja ryhmätyöskentely, työelämämentori- ja opettajaohjausta, mallinnus.

Oppimateriaalit

Aiemmin opitut menetelmät. Tarpeen mukaiset korjausrakentamisen tietoiskut ja luennot. Työelämän mentorit ja opettajat tukena.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso 4 op. Opiskelijan työkuorma noin 27 h / op.

Sisällön jaksotus

Korjaussuunnittelukohteeseen tutustuminen ja tilaajatoiveiden kartoitus.
Työelämämentoreiden kanssa yhteistyön käynnistäminen.
Monialaisen ryhmän kokoonpanon muodostaminen ja projektipäälliköiden valitseminen (jokaisella suunnittelualalla oma vastuuopiskelija).
Tiimipalavereiden pitäminen säännöllisesti.
Lähtötietojen ja tarkemittojen hankkiminen.
Kohteen mallintaminen.
Vaihtoehtoratkaisujen luonnostelu saadun tilaohjelman perusteella.
Hankesuunnitelmatasoisten piirustusten, suunnitelmamallin ja visualisointikuvien tuottaminen.
Tuotoksen esittely loppuseminaarissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailijaluennoitsijat ja työelämämentorit.

Kansainvälisyys

Vaihto-opettajien luentoja mahdollisuuksien mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Valitussa korjaushankkeessa omatoimista projektinhallintaa ja suunnittelua.