Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO66-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 21.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
- Kosti Nivalainen
- Minna Seppälä
Vastuuhenkilö
Minna Seppälä
Ryhmät
-
24AEOAmmatillinen erityisopettajankoulutus 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- kohtaa erityisopettajan työssä monenlaiset oppijat heidän yksilöllisyyttään kunnioittaen
- vahvistaa toiminnallaan yksilöiden toimijuutta, itsemääräämisoikeutta ja itsenäistä ajattelua
- edistää osallistavaa ja osallisuutta tukevaa vuorovaikutusta erityisopettajan työssä
- tunnistaa dialogisuuden periaatteita ja osaa soveltaa niitä
- tiedostaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa vuorovaikutustilanteissa sekä reflektoi ja kehittää niitä
- toimii vuorovaikutustilanteissa myönteisesti, kannustavasti ja myötätuntoisesti
- viestii selkeästi, avoimesti ja vuorovaikutteisesti
- arvostaa kollegiaalista tukea erityisopettajan työssä, reflektoi omaa toimintatapaansa ja kehittää sitä
- konsultoi erityisopettajan roolissa työyhteisön muita jäseniä huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat
- tietää oman toimintansa rajat sekä huolehtii omasta ja kollegoidensa hyvinvoinnista ja työssäjaksamisesta.
Sisältö (OJ)
Tällä opintojaksolla etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaista on opiskelijan osallisuutta vahvistava kohtaaminen ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Millaista on hyvä ammatillinen viestintä ja vuorovaikutus ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Miten dialogisuutta rakennetaan ja vahvistetaan osana vuorovaikutusta?
- Millaista on kollegiaalinen ja yhteistoiminnallinen tuki ja työkulttuuri sekä miten ne rakentuvat?
- Miten konsultatiivista työotetta toteutetaan ja kehitetään?
- Miten sekä toisten että omaa työssäjaksamista on mahdollista tukea?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, verkkotyöskentelynä sekä yksilö- että tiimityöskentelynä. Opintojaksolla on myös lukuhaaste. Osaaminen osoitetaan tekemällä välitehtävä sekä osallistumalla lähipäivänä tapahtuvaan keskusteluun sekä reflektioon.
Oppimateriaalit
Alasuutari, M., Heiskanen, N., Rantala, A., & Vehkakoski, T. 2023. Hyvä pedagoginen kirjaaminen : oppimista tukeva dokumentointi käytännössä. PS-kustannus.
Hartikainen, K. 2023. Laaja-alaisen erityisopettajan konsultoiva työnkuva: Konsultointi luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyönä. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264684
Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Mikola, M. & Oja, S. 2015. Konsultatiivinen työote oppilaan ja opettajan tukena. Valteri ja Onerva.
Roos, S. & Mönkkönen, K. 2015. Ihmisiksi työssä: työyhteisötaidoilla yhteistä vaikuttavuutta.
Sunqvist, C., Aarnos, R. & Ström, K. 2020. Asiantuntija, analyyttinen ystävä vai tiimipelaaja? Erityisopettajan konsultoiva rooli. Teoksessa M. Takala, A. Äikäs & S. Lakkala (toim.). Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. PS-kustannus.
Veivo, L. & Mäntykivi. K. 2021. Pedagoginen konsultaatio osana erityisopettajan työtä. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120959921
Helena Aarnion luentosarja dialogisuudesta, osat 1-9: https://www.youtube.com/watch?v=D3L-bKplSx0