Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu (5op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO64-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 01.06.2024 - 31.08.2024
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.06.2024 - 31.12.2024
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 5 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 2 op
 
- Toteutustapa
 - Monimuoto-opetus
 
- Yksikkö
 - TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Ammatillinen erityisopettajankoulutus
 
- Opettajat
 - Kosti Nivalainen
 - Minna Seppälä
 
- Vastuuhenkilö
 - Minna Seppälä
 
- Ryhmät
 - 
                        24AEOAmmatillinen erityisopettajankoulutus 2024
 
- Opintojakso
 - 1L00FO64
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
- osoittaa tuntevansa koulutusta ohjaavan lainsäädännön, määräykset ja ohjeet ja toteuttaa niitä omassa työssään 
- tuntee organisaationsa erityisen tuen toteuttamismallin sekä erityiseen tukeen liittyvät asiakirjat 
- käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä tuen tarpeen kartoittamiseksi, arvioi niiden hyödynnettävyyttä ja soveltaa niitä omassa työssään 
- tekee erityisen tuen ja ohjauksen tarpeiden kartoituksessa moniammatillista yhteistyötä ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia verkostoja 
- käyttää kartoituksia opiskelijan yksilöllisen opintopolun suunnittelun lähtökohtana  
- kehittää opiskelijan erityisen tuen ja oppimisen tapoja monenlaisissa oppimisympäristöissä  
- suunnittelee tukitoimia aktiivisesti yhteistyössä opiskelijan ja eri verkostojen kanssa.
                    
Sisältö (Opintojakso)
Tällä opintojaksolla etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 
- Miten koulutusta ohjaavaa lainsäädäntöä, määräyksiä ja koulutuksenjärjestäjän ohjeita hyödynnetään ammatillisen erityisopettajan työssä? 
- Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita ammatillinen erityisopettaja kohtaa?
- Miten oppimisen tuen kartoitusmenetelmiä käytetään?
- Miten kartoitusten pohjalta tehdään päätelmiä opiskelijan yksilöllisen opintopolun järjestämisessä?
- Miten tarvittavia tukitoimia suunnitellaan yhdessä opiskelijan ja verkostojen kanssa?
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.
                    
Aika ja paikka
Toteus 1.- 2. periodeissa
                    
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetustapa: CONTACT
Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä.  Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.
                    
Oppimateriaalit
Hirvonen, M. (toim.) 2018. Hei me hoksataan! Ammatillisten opettajakorkeakoulujen puheenvuoro erityisen tuen tilasta ja kehittämisestä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 252. Luettu 17.4.2019. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152912/JAMKJULKAISUJA2522018_web.pdf?sequence=1&isAllowed=y   
Tilastotietoja: https://pxweb2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__erop/statfin_erop_pxt_13nb.px 
Perusopetuslaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628  
Laki ammatillisesta koulutuksesta: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170531#L7P64  
Lukiolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180714?search%5btype%5d=pika&search%5bpika%5d=laki%20lukiokoulutuksesta  
Ammattikorkeakoululaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932  
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2013/20131287  
SORA-säädösten toimeenpano: https://eperusteet.opintopolku.fi/eperusteet-service/api/dokumentit/6764440h  
Saavutettavuuskriteeristö. Väline korkeakoulun arviointiin.  http://www.esok.fi/hankkeet/oho-hanke/julkaisut/saavutettavuuskriteeristo 
Savikuja, T. & Puustjärvi, A. (toimi.). 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. Keuruu: PS-kustannus.
                    
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun erityisopettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli erityisopettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.