Siirry suoraan sisältöön

Rakennussuunnittelu (4 op)

Toteutuksen tunnus: T300DJ11-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.12.2024

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennustekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tytti Kaitala

Vastuuhenkilö

Hannu Kauranen

Ryhmät

  • 22I341
    Rakennustuotanto

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija perehtyy rakennussuunnittelun tekniseen puoleen ja tutustuu erilaisiin rakennuksiin tyyppeinä sekä osana ympäristöään. Opiskelija osaa liittää rakennussuunnittelun osaksi talonrakennushanketta ja ymmärtää arkkitehtisuunnittelun perusteita.

Sisältö (OJ)

Arkkitehtisuunnittelun kulku ja asema suunnitteluorganisaatiossa. Suunnittelijoiden pätevyys. Pääsuunnittelija. Suunnittelijoiden valinta. Asiakirjat ja niiden tehtävät. Rakentamisen luvat, rakennuslupa - asiakirjat ja lupamenettely. Kaavan tulkinta, rakennusoikeuslaskelmat. Rakennussuunnittelua koskevat lait. Viralliset määräykset ja ohjeet. Uloskäytävät. Liikuntarajoitteisten ja vanhusten huomioon ottaminen suunnittelussa. Laajuuslaskelmat. Asuntosuunnittelun perusteet (huoneistot, huonetilat ym.). Elinkaari- ja senioriasunnot. Rakennustyypit (pientalot, kerrostalot). Käyttötarkoituksen muutokset, modernisoinnit. Rakennuksen suhde ympäristöönsä, julkisivun arkkitehtoninen laatu ja kaupunkikuva. Täydennysrakentaminen. Erilaiset rakennustyypit mahdollisuuksien mukaan (marketit, koulut. päiväkodit, toimistorakennukset, vanhusten asuinrakennukset, terveyskeskukset ym).

Lisätiedot (OJ)

Kirjallisuus
Luentomonisteet. Kirjallisuus ja muut tietolähteet esitellään opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
Luennot, henkilökohtainen suunnittelutehtävä ja pienimuotoisia ryhmä-/yksilötehtäviä sekä tentti.
Opetuskieli: suomi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia
sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman
menettelytavan ja perustella valintansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä
ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsiteltyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen ja TUNI Moodlen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovitaan opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Noudatetaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, yksilö- tai parityönä toteutettavat suunnittelutehtävät AC-suunnitteluohjelmien avulla, tentti.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalina käytetään Moodlen luentoaineistoa, RT-kortteja sekä www-sivustoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus + itsenäinen / parityöskentely. Kurssin laajuus 4 op, opiskelijan työmäärä on noin 27 h / op.

Sisällön jaksotus

Arkkitehti- ja pääsuunnittelijan rooli ja vastuut hankkeessa.
Suunnittelijoiden pätevyys ja valintakriteerit.
Asiakirjat ja niiden tehtävät.
Rakentamisen lupaprosessi, kaavan tulkinta sekä rakennusoikeus- ja laajuuslaskelmat.
Rakennussuunnittelua koskevat lait, määräykset ja ohjeet.
Esteettömyyden huomioiminen suunnittelussa.
Asunto- ja pihasuunnittelun perusteet (huonetilat, kulkureitit ym.).
Rakennustyypit (pientalot, kerrostalot, julkiset rakennukset).
Käyttötarkoituksen muutokset, modernisoinnit ja täydennysrakentaminen.
Rakennuksen suhde ympäristöön, julkisivun arkkitehtoninen laatu ja kaupunkikuva.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailijaluennoitsijoita ja kohdekäyntejä mahdollisuuksien mukaan.

Kansainvälisyys

Kansainvälisten vaihto-opettajien luentoja mahdollisuuksien mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson materiaalit TUNI Moodlessa.