Siirry suoraan sisältöön

Projektin kustannussuunnittelu (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5B00FB20-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 30.04.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tero Markkanen

Vastuuhenkilö

Minna Nyström

Ryhmät

  • 22I800
    Rakennusarkkitehti

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija oppii rakennuttajan kustannuslaskennan ja kustannusohjauksen tavoitteet ja toimintatavat. Hän oppii hyödyntämään näissä toiminnoissa käytettäviä tietoteknisiä työvälineitä.

Opiskelija oppii tuntemaan pääperiaatteet rakennustuotannossa käytettävistä kustannuslaskennan menetelmistä.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tehdä rakennuksesta sekä tilaohjelma- että rakennusosaperustaisen kustannuslaskennan

Sisältö (OJ)

Rakennuttajan kustannuslaskenta ja kustannusohjaus.
Rakennustuotannon kustannuslaskennan periaatteita.
Talo 80, 90, 2000 ja niiden käyttö.
Tilaohjelmaperustaisen laskennan harjoitus.
Rakennusosaperustaisen laskennan harjoitus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita kuten eri kustannuslaskennan menetelmien peruskäytön ja hallitsee kustannuslaskennan menetelmien perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa kustannuslaskennan menetelmiä erilaisiin haastavissa laskentatilanteissa ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa myös luoda tavoitehinta-arvioita ja rakennusosa-arvioita sekä kustannuslaskelmia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät. Opiskelija osaa myös tehdä tarkat kustannuslaskelmat sekä hallitsee kustannuslaskennan kokoprosessin.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetustunneilla läsnäolovelvollisuus ja harjoitustyöt

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus
opetuskeskustelu
harjoitukset
harjoitustyöt

Oppimateriaalit

Sähköinen opetusmateriaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

lähiopetusta 42 h
itsenäistä opiskelua 39h

Sisällön jaksotus

Alustava ajankäyttö:
-johdanto, termit, käsitteet
-hankkeen osittelu ja nimikkeistöt
- tavoitehinta- ja rakennusosa-arvio
-määrälaskentaharjoitus
- kustannuslaskentatavat ja kustannustiedon hankinta
- kustannuslajit
-kustannuslaskenta, tarjoushinnan ja yksikköhintojen muodostuminen
- tarjoushinnan määräytyminen
-kokeet ja palautteet
opintojaksossa ryhmätyönä tehtävä pienryhmissä kustannuslaskentaharjoitukset sisältäen useita osioita

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Ei ole

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty harjoitustyöi. Osallistusmisprosentti alle 30 %

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita kuten eri kustannuslaskennan menetelmien peruskäytön ja hallitsee kustannuslaskennan menetelmien perusteet.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa kustannuslaskennan menetelmiä erilaisiin haastavissa laskentatilanteissa ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa myös luoda tavoitehinta-arvioita ja rakennusosa-arvioita sekä kustannuslaskelmia.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät. Opiskelija osaa myös tehdä tarkat kustannuslaskelmat sekä hallitsee kustannuslaskennan kokoprosessin.