Ajodynamiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5C00ES08-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 13.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Jarkko Peltonen
- Marko Rantonen
Vastuuhenkilö
Jarkko Peltonen
Ryhmät
-
23I131Autotekniikka, auto-ja työkonetekniikka
-
23I228AAutotekniikka, älykkäät koneet
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- dynamiikan perusasiat
- laskea ajoneuvon lineaari- ja lateraaliliikkeen voimavaikutukset
- laskea rengaskosketuksen kitkan vaikutuksen
- laskea kiihdytyksen ja hidastuksen voimavaikutukset
- laskea aerodynamiikan aiheuttaman virtausvastuksen.
Sisältö (OJ)
Opintojaksolla käsitellään tien ja renkaan välistä kosketusta, kiihdytystä ja jarrutusta, väistöliikkeitä, suorituskyky- ja kulutuslaskelmia, voimavaikutuksia, ajovastusten ja pyörätehon määritystä, hyötyajoneuvojen erityisdynamiikkaa, aerodynamiikkaa ja ajoneuvon akustiikkaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja analysoida ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia, muttei osaa perustella valintojaan.
Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa jäsentää eri ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja ja verrata niitä toisiinsa.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia ja pystyy perustelemaan valintansa.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia juuri tiettyyn ajoneuvoon ja luoda uusia ratkaisuja.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.
Aika ja paikka
Opetus tapahtuu periodeissa 1 ja 2 lukujärjestyksen mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Yksi tai kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen aikana. Kokeiden määrä riippuu toteutuksesta ja se kerrotaan opintojakson alussa. Uusinta on mahdollista suorittaa opintojakson jälkeen kahdessa yksikön järjestämässä yleisessä tentissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana määräytyy seuraavasti:
- dynamiikan osio 25 %
- ajotilapiirros-harjoitustyö 30 %
- jarruvoimanjako-harjoitustyö 15 %
- ajodynamiikan koe 30 %.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetus pitää sisällään luentoja, laskuesimerkkejä, laskuharjoituksia, harjoitustöitä sekä välikokeita.
Oppimateriaalit
Tuononen&Koisaari: Ajoneuvojen dynamiikka, Autoalan koulutuskeskus Oy, 2010
Bosch: Ajonvakautusjärjestelmät, 2005
Bosch: Automotive Handbook, uusin painos
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 63 tuntia.
Opiskelijan itsenäinen työskentely 72 tuntia.
Sisällön jaksotus
Dynamiikan perusteet, rengasteoria, ajovastukset, auton kiihtyvyys, polttoaineen kulutus, jarrutus, ajohallinta, tiedonkeruu, akustiikka.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaista suoritustapaa ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson teoreettisuuden vuoksi työelämäyhteistyötä ei tällä kurssilla tehdä.
Kansainvälisyys
Opintojakson teoreettisuuden vuoksi kansainvälisiä yhteyksiä ei tällä kurssilla ole.