Siirry suoraan sisältöön

Suunnitteluprojekti 2 (8 op)

Toteutuksen tunnus: 5B00FB04-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.04.2024

Laajuus

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Elina Ritola
  • Minna Nyström-Järvinen

Vastuuhenkilö

Minna Nyström-Järvinen

Ryhmät

  • 22I800
    Rakennusarkkitehti
  • 23KVRY
    23KVRY

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija pystyy suunnittelemaan tietomallipohjaisesti arkkitehtonisesti korkeatasoisen pientalon, joka sopii ympäristöönsä ja täyttää sekä lainsäädännön että paikallisten ohjeistuksien vaatimukset. Opiskelija pystyy tuottamaan tietomallista pientaloon liittyvät piirustukset.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tietää pientaloon liittyvät määräykset ja ohjeet. Opiskelija osaa valita oikeat rakennusmateriaalit ja rakenteet pientaloon sekä tehdä talotekniikan vaatimat tilavaraukset.

Opintojaksolla opiskelija on perehtynyt asuntosuunnitteluun, laajuuslaskelmiin, asunnon mitoitukseen ja kalustettavuuteen sekä asunto- ja rakennussuunnittelua koskevaan lainsäädäntöön ja paikallisiin ohjeistuksiin.

Opiskelija osaa myös suunnitella tilaohjelman perusteella pienimittakaavaisen julkisen rakennuksen. Hän osaa tehdä suunnittelutyön tietomallin avulla.

Sisältö (OJ)

Asuinrakennusten sekä pienten julkisten rakennusten arkkitehtuuri ja kehitys.
Rakentamisen lait, asetus ja määräykset.
Pääpiirustukset.
LVIS- ja energiaratkaisut arkkitehtisuunnitteluun vaikuttavilta osin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Yuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa puutteita.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on heikkoa tai tyydyttävää. Opiskelija osaa toimii ryhmässä.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen ansiosta. Hän ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hahmottaa ja jäsentää opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja kehittyy saadun ohjauksen ja palautteen perusteella.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa oivaltavasti harjoitustyöhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.

Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta.

Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti, joustavasti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.

Aika ja paikka

2024 kevätlukukausi

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovitaan tarvittaessa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80% läsnäolo lähiopetustunneilla on pakollinen. Väli- ja loppukritiikkitilaisuudet ovat pakolliset, poissaoloon täytyy esittää painava syy.
Itsearviointi, suullinen opettajan arviointi ja vertaisarviointi kritiikkitilaisuuksissa.
Arvosana 0 - 5 osaamistason mukaan. Harjoitustyön palautuksen myöhästyminen tai puuttuvat välipalautukset alentavat arvosanaa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Projektimuotoinen opiskelu.
Opintojakson tehdään vaiheittain etenevää projektityötä, joka pohjautuu Aluesuunnitteluprojekti-opintojaksoon. Opintojaksoon kuuluu myös suunnittelukilpailu.
Lisäksi lähiopetusta, projektityöseminaareja ja kritiikkitilaisuuksia.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssin aikana

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 8 op. Opiskelijan työmäärä on 27 h / op.

Sisällön jaksotus

Ilmoitetaan kurssi aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailuluentoja

Kansainvälisyys

Känsainvälisten vaihto-opettajien luentoja mahdollisuuksien mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Esitietovaatimukset: Suunnittelutyön perusteet, Arkkitehtuurin perusteet, Suunnitteluprojekti 1, Aluesuunnitteluprojekti tai vastaavat taidot opettajien arvioinnin mukaan
Kurssilla on käytössä Moodle.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei pysty hahmottamaan suunnittelutöiden perusideoita eikä sen vuoksi kykene soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole lainkaan paneuduttu.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia, ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on vain vähän poissaoloja. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat selkeästi sekä osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja luovasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.