Tuotannon ja talouden suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5B00FD54-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 13.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusmestari
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tommi Lehtonen
Vastuuhenkilö
Hannu Kauranen
Ryhmät
-
23ARMRakennusalan työnjohto 2023, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tietää rakennustuotannon suunnittelu- ja ohjausprosessin perusteet. Opiskelija tietää talonrakentamisen määrälaskentaohjeen ja osaa laskea sen mukaisesti määriä suunnitelmista sekä ottaa niitä tietomallista. Opiskelija osaa muodostaa valmiista määräluettelosta rakennuskustannusten kustannusarvion ja tarjoushinnan. Opiskelija osaa laatia rutiinikohteelle paikka-aikakaaviomuotoisen aikataulun. Opiskelija tietää hankintajaon ja tavoitebudjetin laatimisen perusteet. Opiskelija tietää hankkeen aikataulu- ja kustannusvalvonnan perusteet. Opiskelija tietää hankkeen laadunhallinnan ja valvonnan perusteet.
Sisältö (OJ)
Rakennustuotannon suunnittelu- ja ohjausprosessi; Rakennusyrityksen kustannuslaskenta; Aikataulun laadinta ja valvonta; Hankintojen suunnittelu; Laadunhallinnan perusteet ja laadunvalvonta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on omaksunut hyväksyttävän vähimmäistason opetettavissa asioissa. Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelijalla on hyvät valmiudet toimia itsenäisesti ja soveltaa kurssin sisältöön liittyviä asioita jatkossa. Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on osoittanut erityistä harrastuneisuutta ja mielenkiintoa kurssin sisältöä kohtaan ja saavuttanut korkean osaamistason kurssin sisältöön liittyvissä asioissa. Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttien ajankohdat sovitaan toteutuksen aikana. Toteutuksessa erilliset tentit kustannuslaskennan ja aikataulusuunnittelun osalta. alustavasti kustannuslaseknnan osuus n. hiihtolomaan menessä ja aikataulusuunnitteluhuhtikuun loppuun
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arviointi asteikolla 1-5. Tentti ja harjoitustyö sekä tuntiharjoitukset muodostavat arvosanan painotuksella 40%/ 40%/20%
Kokeen läpäisy mutta harjoitustyön palauttamatta jättö antaa kurssiarvosanaksi 1 mikäli läsnäolo tunneilla yli 70%
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähi-/ etäopetus. Harjoitustyöt todellisista toteutuneista rakennuskohteista. Sähköinen koe
Oppimateriaalit
opintomateriaali ja kirjallisuus kokonaisuudessaan toteutuksen Moodle-sivustolla vapaasti käytettävissä. Lisäksi Rakennustiedon sähköiset sivustot koulun kirjaston kautta käytössä (esim. ratu).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
lähes jokaisella opetuskerralla tuntiharjoitus. Harjoitustyötä tehdään osittain toteutuksen aikana ohjatusti. Osa tuntiharjoituksista palautettavia erillisen palautusalueen ja tuntien ohjauksen mukaisesti.
Sisällön jaksotus
Alustava ajankäyttö:
Oppimistavoite 1
Kustannusten muodostuminen rakennushankkeen eri vaiheissa
Määrälaskennan perusteet
Urakkahinnoittelun perusteet
Urakkatarjouksen tekeminen
Kustannuslaskennan tehtävät rakentaja- ja rakennuttajaorganisaatiossa
-Rakennushankkeen tuotannonohjausjärjestelmän rakenne ja periaatteet
-aikataulutekniikat
-ATK-sovellukset ja -harjoitukset
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää talonrakennushankkeen toteutusvaiheen tuotannonsuunnitteluun ja annetaan perustiedot rakennushankkeen tuotannon ohjausmenetelmistä
oppia aikataulullinen tehtävien hallinta ja resurssointi
oppia käyttämään yleisimpiä tuotannonsuunnittelun ATK-sovelluksia
oppia aikataulun ja valmiusasteen seurannan keskeisimmät menetelm
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaista suoritustapaa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kohteet oikeasta työelämästä
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty harjoitustyö ja tentti. Osallistumisprosentti alle 30 %.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita kuten aikataulutekniikoiden perusteet ja hallitsee aikataulusovelluksen perusteet.Tenttiarvosana 1-2 ja välttävästi läsnä, harjoitustyö t tehty minimipanostuksella, harjoitustyö sisältää asiavirheitä, ei aktiivinen tunneilla, tekee vain pakollisen, esitys palautettu myöhässä, copy-paste-työt (ei omaa panostusta asiaan), vajavainen työ, yrittää mutta ei onnistu, harjoitustyön viimeistely puuttuu.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa aikataulutekniikoita erilaisissa haastavissa aikataulutustilanteissa ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa myös käyttää oikeaa aikataulutasoa ja tarkuutta tilanteen mukaan.Tenttiarvosana 3-4 ja käy tunneilla, on panostanut työhön, tekee tehtävät ajallaan, muutamia poissaoloja mutta tehtäviin käytetty aikaa, työpanos kohtalainen, kohtalaisen aktiivinen tunneilla, asiallinen harjoitustyö, harjoitustyö sisältää kaikki olennaiset perusasiat aiheesta, esiintyminen luontevaa, panostaa harjoituksiin, esitys hyvä muttei täydellinen, syvällinen perehtyminen asioihin puuttuu, harjoitustyössä selkeä rakenne, työ viimeistelty, osoittaa kiinnostusta asioihin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät.
Tenttiarvosana 5 ja rittää tosissaan, on aktiivinen tunneilla, osallistuu aktiivisesti työntekoon, sisältö harjoituksissa oikeaa, panostaa kaikkiin töihin, esitys selkeä, mielenkiintoinen esitys missä ei asiavirheitä, tehtävät ja harjoitukset tehty viimeisen päälle, kaikki tunnit läsnä, halukas oppimaan, huolellinen työssään, syvällisesti perehtynyt asioihin, töistä näkee että on käytetty aikaa, johdonmukainen, esittää tärkeimpien asioiden lisäksi myös jotain muuta aiheeseen liittyvää, laaja työ.