Siirry suoraan sisältöön

Monikulttuurisuus viestinnässä ja johtamisessa (2 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00GC20-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.03.2024 - 22.04.2024

Ajoitus

22.04.2024 - 21.05.2024

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 200

Koulutus

  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Riitta Brännare

Ryhmät

  • AVOINAMK
    Avoin amk

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää kulttuurien väliseen viestintään liittyviä käsitteitä ja monikulttuurisessa ympäristössä työskentelyyn liittyviä erityispiirteitä
- ymmärtää erilaisiin kulttuureihin liittyviä tapoja, arvoja, normeja sekä asenteita käyttäytymisen taustalla ja osaa tunnistaa ja havainnoida niitä erilaisissa ympäristöissä sekä osaa suhtautua kriittisesti kulttuurisiin stereotypioihin
- osaa arvioida omaa toimintaansa

Sisältö (OJ)

MITÄ tekijöitä ilmenee kulttuurien välisessä viestinnässä ja monikulttuurisessa johtamisessa?
MITEN monikulttuurisuuden osaamisella voidaan vaikuttaa viestintään ja johtamiseen?
MIKSI moninaisuuden ja monikulttuurisuuden ymmärtäminen on tärkeää?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija määrittelee pintapuolisesti kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja. Hän osaa havainnoida niitä ympäristöstään mutta omaan toimintaan soveltamisessa on puutteita myös oman toiminnan kehittämisen näkökulmasta. Teorian, havaintojen ja ihmisten käyttäytymisen välinen yhteys on olematon tai sitä ei ole. Lähdemateriaalia ei ole hyödynnetty juurikaan ja tehtäväksi antoihin vastaaminen on puutteellista. Tehtävän rakenteessa ja kirjoittamisessa on puutteita eikä kirjoittamisen ohjeita ole hyödynnetty.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja monipuolisesti. Hän osaa myös havainnoida niitä ympäristössään ja jossain määrin myös soveltaa oman toiminnan kehittämiseen. Teorian, havaintojen ja ihmisten käyttäytymisen välinen yhteys on havaittavissa. Lähdemateriaalia on hyödynnetty ja tehtäväksi antoihin vastataan selkeästi. Tehtävän rakenteessa ja kirjoittamisessa on jonkin verran puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä käsitteellisellä tasolla kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja sekä havainnoida kriittisesti kyseisiä asioita ympäristöstään ja soveltaa niitä oman toiminnan kehittämiseen. Teorian, havaintojen ja ihmisten käyttäytymisen välinen yhteys on selkeästi nähtävissä. Opiskelija käyttää lähdemateriaalia monipuolisesti ja kirjoittaa oppimistehtäviään suhteessa tehtäväksi antoihin sekä kirjoittamista koskeviin ohjeisiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole määritellyt käsitteitä tai ne on määritelty hyvin puutteellisesti ja muutoinkin tehtäväksi antoihin vastaaminen on selkeästi puutteellista. Hän ei esitä omia havaintojaan tai sovelluksiaan käsitteiden ja toimintojen tueksi eikä missään määrin arvioi omaa toimintaansa. Yhteyttä teorian ja sovellusten välillä ei ole. Lähdemateriaali ei juurikaan ole hyödynnetty. Tehtävän rakenteen ja kirjoituksen suhteen ei ole noudatettu ohjeita, tekstissä esiintyy paljon kirjoitusvirheitä.

Aika ja paikka

-Valintakurssi järjestetään aikavälillä ma 22.4. klo 8.00 - ti 21.5. klo 15.00 verkkoympäristö moodlessa.
-Kurssi avautuu moodlessa siis 22.4. klo 8. Ohjeluento on videona moodlessa kirjallisten ohjeiden lisäksi.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei ole tenttejä, on oppimistehtäviä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet yhteisesti kaikkien osien tehtävissä:

- tehtävien suoritusten ja vastausten vastaavuus suhteessa tehtäväksiantoon (tehtäksi annoissa on sisältöä koskevia ohjeita)
- teoreettisen taustan sekä havaintojen, esimerkkien soveltaminen ja linkittäminen toisiinsa
- oppimistehtävien rakenne, käytetty kieli ja tyyli, oikeinkirjoitus, lähteiden käyttö , kokonaisuus
- itsearviointi suhteessa käsitellyihin aiheisiin ja omaan kehitykseen oppijana

Valintakokeena suoritetussa kurssissa tehtävistä tulee pisteet 0-80 + työkokemuspisteet 0-20 = yhteensä max. 100 pistettä.
Valintakoekurssi on myös normaali tutkintoon sisältyvä kurssi, joka arvioidaan asteikolla 0-5. Tutkintoon sisältyvässä kurssissa arviointiin ei liity työkokemus, ainoastaan tehtävät.

Tehtävien arvointikohteet ovat kuitenkin samat molemmissa tapauksissa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-etäopiskelu ja itsenäinen opiskelu moodle-oppimisympäristössä
-oppimistehtävät ja suoritusten itsearviointi

-Valintakurssi järjestetään aikavälillä ma 22.4. klo 8.00 - ti 21.5. klo 15.00 verkkoympäristö moodlessa.
-Kurssi avautuu moodlessa siis 22.4. klo 8. Ohjeluento on videona moodlessa kirjallisten ohjeiden lisäksi.

Oppimateriaalit

-Oppimateriaalit, linkit yms. ilmoitetaan moodlessa.
-Ennakkoon voi hankkia ja perehtyäkin johonkin erilaista kulttuuria käsittelevään romaaniin, jota käsitellään kurssin oppimistehtävissä. Esimerkkinä mainittakoon "Minä olen Malala" mutta on monia muita hyviä romaaneja asiasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa opiskelijan 27 tunnin työtä mutta riippuu myös opiskelijan aiemmasta taustasta ja osaamisesta koskien käsiteltyä aihealuetta sekä opiskelijan omista tavoitteista, materiaalien valinnoista, englannin kielen sekä kirjallisen tuottamisen tasosta.

-työn jakaantuminen suurinpiirein seuraavasti riippuen suorittajasta

1) oppimistehtäviin liittyvään materiaalin perehtyminen (n. 50 %)
2) oppimistehtävien kirjoittaminen ja suoritusten arviointiin (n. 50 %)

Sisällön jaksotus

Kurssi jakaantuu seuraavasti:

Osa 1: Kulttuureista keskustelu perustuen virikemateriaaleihin, 15 pistettä

Osa 2: Kulttuurien välisiin eroavaisuuksiin liittyviä käsitteitä ja näkökulmia sekä niiden linkittäminen omiin esimerkkeihin ja havaintoihin sekä luettuun teokseen, max. 40 pistettä

Osa 3: Moninaisuus ja monikulttuurisuus työelämän kirittäjänä ja haasteena, max. 20 pistettä

Osa 4: Oman oppimisen määrittely ja arviointi, 5 pistettä

Jokaiseen tehtävään tulee vastata ja tehtävistä tulee saada yhteensä vähintään 40 pistettä.
Tehtävistä voi saada maksimissaan 80 pistettä.

Valintakurssissa lisäksi yhteispisteisiin lasketaan työkokemuspisteet, joita voi saada maksimissaan 20. Työkokemuspisteet huomioidaan vain niiltä, jotka saavat vähintään 40 pistettä valintakurssin tehtävistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

ei ole

Kansainvälisyys

englanninkielistä materiaalia