Siirry suoraan sisältöön

Rakennussuunnittelu (4 op)

Toteutuksen tunnus: T300DJ11-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.12.2024

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennustekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tytti Kaitala

Vastuuhenkilö

Tytti Kaitala

Ryhmät

  • 22I371
    Kiinteistönpitotekniikka ja korjausrakentaminen

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija perehtyy rakennussuunnittelun tekniseen puoleen ja tutustuu erilaisiin rakennuksiin tyyppeinä sekä osana ympäristöään. Opiskelija osaa liittää rakennussuunnittelun osaksi talonrakennushanketta ja ymmärtää arkkitehtisuunnittelun perusteita.

Sisältö (OJ)

Arkkitehtisuunnittelun kulku ja asema suunnitteluorganisaatiossa. Suunnittelijoiden pätevyys. Pääsuunnittelija. Suunnittelijoiden valinta. Asiakirjat ja niiden tehtävät. Rakentamisen luvat, rakennuslupa - asiakirjat ja lupamenettely. Kaavan tulkinta, rakennusoikeuslaskelmat. Rakennussuunnittelua koskevat lait. Viralliset määräykset ja ohjeet. Uloskäytävät. Liikuntarajoitteisten ja vanhusten huomioon ottaminen suunnittelussa. Laajuuslaskelmat. Asuntosuunnittelun perusteet (huoneistot, huonetilat ym.). Elinkaari- ja senioriasunnot. Rakennustyypit (pientalot, kerrostalot). Käyttötarkoituksen muutokset, modernisoinnit. Rakennuksen suhde ympäristöönsä, julkisivun arkkitehtoninen laatu ja kaupunkikuva. Täydennysrakentaminen. Erilaiset rakennustyypit mahdollisuuksien mukaan (marketit, koulut. päiväkodit, toimistorakennukset, vanhusten asuinrakennukset, terveyskeskukset ym).

Lisätiedot (OJ)

Kirjallisuus
Luentomonisteet. Kirjallisuus ja muut tietolähteet esitellään opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
Luennot, henkilökohtainen suunnittelutehtävä ja pienimuotoisia ryhmä-/yksilötehtäviä sekä tentti.
Opetuskieli: suomi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia
sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman
menettelytavan ja perustella valintansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä
ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsiteltyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen ja TUNI Moodlen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovitaan opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Noudatetaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, henkilökohtaiset suunnittelutehtävät, tentti.

Oppimateriaalit

Opintomateriaalina käytetään luentoaineistoa, RT-kortteja sekä www-sivustoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähi- ja/tai etäopetus + itsenäinen työskentely. Kurssin laajuus 4 op, opiskelijan työmäärä on 27 h / op

Sisällön jaksotus

Suunnitteluprojektin kulku. Arkkitehti ja pääsuunnittelija suunnitteluorganisaatiossa. Suunnittelijoiden pätevyys. Suunnittelijoiden valinta. Suunnitteluasiakirjat. Kaavan tulkinta, rakennusoikeuslaskelmat. Rakennussuunnittelua koskevat lait, määräykset ja ohjeet. Suunnittelu liikkumisrajoitteisten tarpeisiin. Laajuuslaskelmat. Asunto- ja pihasuunnittelun perusteet. Erilaiset julkiset rakennukset mahdollisuuksien mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailijaluennoitsijoita ja kohdekäyntejä mahdollisuuksien mukaan.

Kansainvälisyys

Kansainvälisten vaihto-opettajien luentoja mahdollisuuksien mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson materiaalit TUNI Moodlessa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Paljon poissaoloja. Harjoitustehtävissä suoritukset ovat pintapuolisia. Kokonaisuudesta näkee, ettei käsiteltyihin asioihin ei ole lainkaan perehdytty.