Siirry suoraan sisältöön

Mobiilipeliohjelmointi (6 op)

Toteutuksen tunnus: 4A00EZ52-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 19.01.2024

Ajoitus

17.01.2024 - 10.05.2024

Laajuus

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tietojenkäsittely

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sami Kojo
  • Jan Krebber

Vastuuhenkilö

Sami Kojo

Ryhmät

  • 23TIKO1
    Tietojenkäsittely 2023, valmennusryhmä 1
  • 23TIKO2
    Tietojenkäsittely 2023, valmennusryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa toteuttaa pienimuotoisen mobiililaitteessa toimivan pelin.

Sisältö (OJ)

Olio-ohjelmointi,
ohjelmointiympäristö,
peliobjektit,
animaatio,
pysyväistallennus,
törmäystenhallinta.

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojakson Johdatus ohjelmointiin suorittaminen tai vastaavat tiedot.

Lisätiedot (OJ)

Opintojaksolle erillinen hakumenettely.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kääntää ja ajaa mobiilipelisovelluksen päätelaitteeseen.
Opiskelija osaa toteuttaa pienen mobiilipelin, joka sisältää peliobjekteja.
Opiskelija osaa ottaa pelissä vastaan käyttäjän syötettä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toteuttaa mobiilipelin, joka sisältää pysyväistallennuksen.
Opiskelija osaa toteuttaa mobiilipelin, joka tukee useampaa kieltä (kansainvälistäminen).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa toteuttaa mobiilipelin, joka hyödyntää fysiikkamoottoria.
Opiskelija osaa julkistaa pelin.

Aika ja paikka

- Seuraa erillistä peliprojektin aikataulua (saatavilla Moodlessa)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Toteutus suoritetaan harjoituksilla ja peliprojektin perusteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan tehdyin harjoituksin (30%) ja mobiilipeliprojektilla (70%). Harjoitukset ovat pakolliset ja pisteet voi saada vain olemalla läsnä. Harjoituksista vähintään 50% on oltava tehtynä, jotta kurssista voi päästä läpi.

Harjoituksien arviointi:
[ 0%, 50%[ => 0
[50%, 60%[ => 1
[60%, 70%[ => 2
[70%, 80%[ => 3
[80%, 90%[ => 4
[90%, 100%] => 5

Peliprojekti arvioidaan tuotetun koodin perusteella (50%) ja vertaisarvioinnin perusteella (50%). Tämän vuoksi on tärkeää, että koodi löytyy julkisesta Git-repositoriosta.

Projektin yleiset vaatimukset

- 2D/3D Game targeted for Android
- Tested in the actual device
- Uploaded to Google Play before the deadline
- Add a link to the game in google play to google sheets.
- Add a public GitHub repository to google sheets

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot (hybridiopetus, lähi- ja etäopetus)
- Harjoitukset (lähiopetus)
- Käytettävyysosuus (lähiopetus)

Oppimateriaalit

- YouTube-soittolista. Linkki Moodlessa
- Unityn dokumentaatio
- Unity Learn

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3. periodi:
- Teorialuennot kerran viikossa
- Harjoitukset kerran viikossa
- UX-osuus joka toinen viikko
4. periodi:
- Peliprojektin toteutus
- Harjoitukset & projektipäivystys kerran viikossa
- UX-osuus joka toinen viikko

Sisällön jaksotus

3. periodi:
- Teorialuennot kerran viikossa
- Harjoitukset kerran viikossa
- UX-osuus joka toinen viikko
4. periodi:
- Peliprojektin toteutus
- Harjoitukset & projektipäivystys kerran viikossa
- UX-osuus joka toinen viikko

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Sovitaan opettajan kanssa erikseen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kevään mobiilipeliprojekti toteutetaan yhteystyössä erilliseen asiakkaan kanssa

Kansainvälisyys

- Käytettävyysosuus järjestetään englanniksi