Siirry suoraan sisältöön

Innovaatio-osaaminen liike-elämässä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DZ69-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 23.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.10.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Juha Ikonen
Markus Jähi
Vastuuhenkilö
Markus Jähi
Ryhmät
24ALITA
Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2024, Monimuoto, Myyntiosaaminen
Luokittelu
BLENDED
Opintojakso
3H00DZ69

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opinjaksolla tutustutaan innovaatiotyökaluihin ja toteutetaan innovointiprojekti.

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia ideointimenetelmiä
- tuottaa idea-aihioita
- kehittää ideansa innovaatioksi
- pitchata ideansa toimeksiantajalle
- immateriaalilainsäädännön perusteet.

Sisältö (Opintojakso)

Mitä ideointimenetelmiä on olemassa?
Miten ideasta kehitetään innovaatio?
Millainen on hyvä pitchaus?
Mitä innovointia tukevia työkaluja on olemassa?
Mitä lainsäädännöllisiä näkökohtia pitää ottaa huomioon innovointitoiminnassa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija on osallistunut tiimin innovointitapahtumaan ja tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää innovointiin ja siihen liittyvään lainsäädäntöön liittyvät peruskäsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija on osallistunut tiimin innovointitapahtumaan ja tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee innovointiin ja siihen liittyvään lainsäädäntöön liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija on osallistunut tiimin innovointitapahtumaan ja tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa innovointiin ja siihen liittyvään lainsäädäntöön liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija ymmärtää innovointiprosessin kokonaisuutena. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa hyödyntää innovointitaitojaan laaja-alaisesti.

Aika ja paikka

Ks. kalenterista.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sisältää teemakohtaisia minitenttejä 5 kpl. Tentit ovat osasuorituksia eikä hyväksyttyä suoritusta voi uusia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan minitentit, harjoitustyö, osallistumisaktiivisuus ja poissaolot.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmuodot: luento-opetus, harjoitukset, kirjallisuuteen tutustuminen ja harjoitustyö ryhmässä.

Opetus järjestetään pääosin etäopetuksena. Linkki webinaareihin lähetetään osallistujille ennen ensimmäistä opetuskertaa. Tarkasta luentojärjestelyt Moodlesta kurssin alkaessa. Päätöstilaisuus järjestetään lähiopetuksena.

Läsnäolo kurssilla on pakollista. Yhden kerran voi olla poissa tästä etukäteen sopimalla. Ensimmäiselle opetuskerralle ja päätöstilaisuuten osallistuminen on kuitenkin edellytys kurssin suorittamiselle.

Opintojakso muodostuu 4-5 kerrasta kontaktiopetusta (2-3 h /kerta) ja muista harjoituksista ja tehtävistä. Lisäksi opintojakso sisältää harjoitustyön.

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus ja -materiaalit julkaistaan kurssin alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 10 h
Harjoitukset ja muut tehtävät 85 h
Harjoitustyö 40 h

Yhteensä 135 h = 5 op

Sisällön jaksotus

1. Johdanto inovaatoihin
2. Miten idea-aihiot syntyvät (itseopiskelu)
3. Ideasta kohti innovaatioita & innovaatiotyökalut
4. Innovatiivisen tiimin kokoaminen & idean kaupallistaminen / liiketoimintamalli (itseopiskelu)
5. Immateriaalilainsäädäntö ja pitchaus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukemista haetaan ennen opintojakson aloittamista ryhmälle ilmoitettavan aikataulun mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opetuksessa ja/tai harjoitustöissä voidaan hyödyntää työelämäyhteistyötä ja tarkastella oikeita yritysesimerkkejä.

Siirry alkuun