Yrkessvenska i vården, skriftlig (1 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EX58-3026
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa potilaan/asiakkaan haastattelussa kirjata tämän terveydentilaan ja/tai elämäntilanteeseen liittyviä tietoja hoidon onnistumiseksi
- osaa ohjeistaa potilaita/asiakkaita kirjallisesti keskeisissä hoito-ohjeissa ja toimenpiteissä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää hoitotyöhön liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
- potilaan/asiakkaan haastattelun kirjaaminen
- potilaan/asiakkaan ohjaus kirjallisesti
- muiden hoitoalalle tyypillisten viestintätilanteiden harjoittelu
- keskeinen ammattialakohtainen sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- autenttiset oman ammattialan tekstit
Esitietovaatimukset (OJ)
Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) lähtötasoksi edellytetään ylioppilastutkinnon hyväksytty suoritus (lukion B-kielen oppimäärä) tai sitä vastaavat tiedot. Lähtötaso vastaa Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti asiakkaan/potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaan/potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa kertoa yksinkertaisesti omaisille asiakkaan/potilaan tilaan liittyvistä asioista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
HYVÄ (3-4)
TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi asiakkaan/potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan/potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa asiakkaan/potilaan tilasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti asiakkaan/potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan/potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa asiakkaan/potilaan tilasta.
Arviointiasteikko
0-5