Siirry suoraan sisältöön

Paikalleen mittaus ja tietomallintaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5B00FD99-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusmestari

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Ilkka Tasanen
  • Heikki Puukka
  • Tero Markkanen

Vastuuhenkilö

Hannu Kauranen

Ryhmät

  • 23RM
    Rakennusalan työnjohto

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa tehdä tarkkavaaituksen, takymetrillä tehtävät mittaukset kuten kartoitus- ja paikalleenmittauksen (peruspulttimittaus) maastotietokoneen avulla sekä jonomittauksen.

Sisältö (OJ)

Tarkkavaaitus, kartoitus ja paikalleenmittaus maastotietokoneen avulla, jonomittaus, julkisivumittaus,satelliittipaikannus, sähköiset kuvat sekä cad-piirtäminen ja näiden yhdistäminen mittauksiin. Massalaskenta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa tuottaa omista mittauksista tai valmiista mittausaineistoista 3D-win ohjelmalla maastomalli piirustuksia, asemapiirustuksia, pintavaaituskuvia, korkeuskäyriä, tarkemittauskuvia sekä ohjelmallisen graafisen geodeettisen laskennan. Hän osaa suorittaa taulukkolaskentaohjelmalla geodeettisia peruslaskutoimituksia sekä hallitsee niiden käsinlaskennalliset taidot. Hän osaaa myös tarkkavaaituksessa tarvittavat laskennat ja virhetulkinnat. Kaikki harjoitustyöt tehty huolellisesti asiallisin nimiöin varustettuna, palautettu ajallaan oikein järjesteltynä sekä annetulla kansilehdellä varustettuna sekä aktiivinen tuntiosallistuminen (yli 50%). Tässä arvioinnissa sallitaan jonkin mainitun osa-alueen (paitsi osallistuminen) puutteelinen esitys, joka arvioidaan tapauskohtaisesti. Lisäksi opiskelijalle sallitaan puutteellinen kyky esittää tekemänsä työt siistissä ja asiallisessa ulkoasussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa tuottaa omista mittauksista tai valmiista mittausaineistoista 3D-win ohjelmalla maastomalli piirustuksia, asemapiirustuksia, pintavaaituskuvia, korkeuskäyriä, tarkemittauskuvia sekä ohjelmallisen graafisen geodeettisen laskennan. Hän osaa suorittaa taulukkolaskentaohjelmalla geodeettisia peruslaskutoimituksia sekä hallitsee niiden käsinlaskennalliset taidot. Hän osaaa myös tarkkavaaituksessa tarvittavat laskennat ja virhetulkinnat. Kaikki harjoitustyöt tehty huolellisesti asiallisin nimiöin varustettuna, palautettu ajallaan oikein järjesteltynä sekä annetulla kansilehdellä varustettuna sekä aktiivinen tuntiosallistuminen (yli 60%). Tässä arvioinnissa sallitaan jonkin mainitun osa-alueen puutteelinen esitys, joka arvioidaan tapauskohtaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa tuottaa omista mittauksista tai valmiista mittausaineistoista 3D-win ohjelmalla maastomalli piirustuksia, asemapiirustuksia, pintavaaituskuvia, korkeuskäyriä, tarkemittauskuvia sekä ohjelmallisen graafisen geodeettisen laskennan. Hän osaa suorittaa taulukkolaskentaohjelmalla geodeettisia peruslaskutoimituksia sekä hallitsee niiden käsinlaskennalliset taidot. Hän osaa myös tarkkavaaituksessa tarvittavat laskennat ja virhetulkinnat. Kaikki harjoitustyöt tehty huolellisesti asiallisin nimiöin varustettuna, palautettu ajallaan oikein järjesteltynä sekä annetulla kansilehdellä varustettuna sekä aktiivinen tuntiosallistuminen (yli 80%). Hän osaa soveltaa osaamistaan vastaavissa työelämän tehtävissä ja sovelluksissa.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaan

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Mittaustekniikka:
Ns kotitentti
Tietomallinnus:
Ei tenttiä. Suoritus harjoitustöillä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Mittaustekniikka:
Tuntiaktiivisuus (osallistumisprosentti) sekä harjoitustöiden sisältö ja laatu. Kyky osoittaa osaamisensa annetuissa tehtävissä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Mittaustekniikka:
Lähiopetus, harjoitustyöt, harjoitukset, demonstraatiot, kenttätyöskentely (sis. mahd opintoretket)
Tietomallinnus:
lähiopetus, harjoitustyöt, harjoitukset, demonstraatiot

Oppimateriaalit

Mittaustekniikka:
Pasi Laurila ejulkaisu: MITTAUS- JA KARTOITUSTEKNIIKAN
PERUSTEET (Moodle)
Tietomallinnus:
Sähköiset käsikirjat ja opetusvideot
- www.mad.fi
- Sovelluksen sisäiset linkit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Mittaustekniikka:
Annettavien tehtävien lähtötiedot saadaan tunneilla tehtävistä mittaustöistä. Läsnäolo on siksi välttämätöntä. Lisäksi opiskelijalle tulee itsenäisenä työskentelynä tehtävät harjoitustyöt tunneilla mitatuista arvoista.
Tietomallinnus:
Case-opetus käytännön läheisillä esimerkeillä oppitunneilla. Läsnäolo välttämätön.

Sisällön jaksotus

Mittaustekniikka:
Aluksi maastossa tehtäviä mittausharjoituksia ja toinen osa tietokoneavusteisesti tuottaa mittauksista vaadittavat harjoitustyöt.
Tietomallinnus:
Ensimmäinen periodi tietomallinnuksen perusteet ja tietomallin virtuaalitodellisuuden mitta-avaruuden hyödyntäminen sekä lopullinen harjoitustyö aiheesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-haastattelu aiemmasta osaamisesta

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mittaustekniikka:
Harjoitukset ja harjoitustyöt ovat työelämän vaatimusten mukaan laadittuja.
Tietomallinnus:
Harjoitukset ja harjoitustyöt ovat työelämän vaatimusten mukaan laadittuja.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
opintojaksopalautejärjestelmän kautta

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tietomallinnus:
Hylätty harjoitustyö. Osallistumisprosentti alle 30 %

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mittaustekniikka:
Opiskelija ei osaa huolehtia annetuista ja vaadituista tehtävistä eikä hallitse vaadittua ajankäyttöä.
Tietomallinnus:
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita kuten tietomallinnustyökalujen peruskäytön

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mittaustekniikka:
Opiskelija osaa tuottaa omista mittauksista tai valmiista mittausaineistoista 3D-win ohjelmalla maastomalli piirustuksia, asemapiirustuksia, pintavaaituskuvia, korkeuskäyriä, tarkemittauskuvia sekä ohjelmallisen graafisen geodeettisen laskennan. Hän osaa suorittaa taulukkolaskentaohjelmalla geodeettisia peruslaskutoimituksia sekä hallitsee niiden käsinlaskennalliset taidot. Hän osaaa myös tarkkavaaituksessa tarvittavat laskennat ja virhetulkinnat. Kaikki harjoitustyöt tehty huolellisesti asiallisin nimiöin varustettuna, palautettu ajallaan oikein järjesteltynä sekä annetulla kansilehdellä varustettuna sekä aktiivinen tuntiosallistuminen (yli 50%). Tässä arvioinnissa sallitaan jonkin mainitun osa-alueen (paitsi osallistuminen) puutteelinen esitys, joka arvioidaan tapauskohtaisesti. Lisäksi opiskelijalle sallitaan puutteellinen kyky esittää tekemänsä työt siistissä ja asiallisessa ulkoasussa.
Tietomallinnus:
Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa mallinnustyökalujen käyttöä erilaisiin haastavammissa mallinnustilanteissa ja hyödyntää virtuaalitodellisuuden mitta-avaruutta. Opiskelija osaa myös luoda yksinkertaisia 2D-piirustuksia tietomallista.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mittaustekniikka:
Opiskelija osaa tuottaa omista mittauksista tai valmiista mittausaineistoista 3D-win ohjelmalla maastomalli piirustuksia, asemapiirustuksia, pintavaaituskuvia, korkeuskäyriä, tarkemittauskuvia sekä ohjelmallisen graafisen geodeettisen laskennan. Hän osaa suorittaa taulukkolaskentaohjelmalla geodeettisia peruslaskutoimituksia sekä hallitsee niiden käsinlaskennalliset taidot. Hän osaa myös tarkkavaaituksessa tarvittavat laskennat ja virhetulkinnat. Kaikki harjoitustyöt tehty huolellisesti asiallisin nimiöin varustettuna, palautettu ajallaan oikein järjesteltynä sekä annetulla kansilehdellä varustettuna sekä aktiivinen tuntiosallistuminen (yli 80%). Hän osaa soveltaa osaamistaan vastaavissa työelämän tehtävissä ja sovelluksissa.
Tietomallinnus:
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät.