Production Planning and Cost Accounting (5 cr)
Code: 5B00FD54-3006
General information
- Enrolment period
- 01.12.2023 - 22.01.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.01.2024 - 29.04.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Construction Site Management
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction Site Management
Objectives (course unit)
The student knows the basics of the planning and control process of building production. The student knows how to calculate a number of plans for building construction and can calculate quantities from plans accordingly and take them from a data model. The student is able to make a construction cost estimate and a promotional price from a completed quantity list. The student is able to create a place-time schedule for a routine subject. The student knows the basics of sourcing and setting a target budget. The student knows the basics of project scheduling and cost control. The student knows the basics of project quality management and control.
Content (course unit)
Construction production planning and control process; Construction company costing; Scheduling and monitoring; Procurement planning; The basics of quality management and quality control.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student has adopted an acceptable minimum level of teaching. Students will be able to use the basics of the course and solve simple applications that are similar to the tasks being handled.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student is well prepared to work independently and apply the content of the course in the future. In addition to the above, the student can apply the course units to different situations and can justify the solutions
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student has shown a special interest and interest in the course content and has achieved a high level of competence in the content of the course. In addition to the above, the student has a comprehensive understanding of the course units and their use in problem solving, as well as the ability to present and justify logically chosen solution methods.
Exam schedules
ei tenttiä
Assessment methods and criteria
Jakson arviointi asteikolla 1-5. Tentti ja harjoitustyö sekä tuntiharjoitukset muodostavat arvosanan painotuksella 40%/ 40%/20%
Kokeen läpäisy mutta harjoitustyön palauttamatta jättö antaa kurssiarvosanaksi 1 mikäli läsnäolo tunneilla yli 70%
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähi-/ etäopetus. Harjoitustyöt todellisista toteutuneista rakennuskohteista.
Learning materials
opintomateriaali ja kirjallisuus kokonaisuudessaan toteutuksen Moodle-sivustolla vapaasti käytettävissä. Lisäksi Rakennustiedon sähköiset sivustot koulun kirjaston kautta käytössä (esim. ratu).
Student workload
lähes jokaisella opetuskerralla tuntiharjoitus. Harjoitustyötä tehdään osittain toteutuksen aikana ohjatusti. Osa tuntiharjoituksista palautettavia erillisen palautusalueen ja tuntien ohjauksen mukaisesti.
Content scheduling
Alustava ajankäyttö:
Oppimistavoite 1
Kustannusten muodostuminen rakennushankkeen eri vaiheissa
Määrälaskennan perusteet
Urakkahinnoittelun perusteet
Urakkatarjouksen tekeminen
Kustannuslaskennan tehtävät rakentaja- ja rakennuttajaorganisaatiossa
-Rakennushankkeen tuotannonohjausjärjestelmän rakenne ja periaatteet
-aikataulutekniikat
-ATK-sovellukset ja -harjoitukset
-kiinnitystekniikka (wurth)
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää talonrakennushankkeen toteutusvaiheen tuotannonsuunnitteluun ja annetaan perustiedot rakennushankkeen tuotannon ohjausmenetelmistä
oppia aikataulullinen tehtävien hallinta ja resurssointi
oppia käyttämään yleisimpiä tuotannonsuunnittelun ATK-sovelluksia
oppia aikataulun ja valmiusasteen seurannan keskeisimmät menetelm
Completion alternatives
ei valinnaista suoritustapaa
Practical training and working life cooperation
Kohteet oikeasta työelämästä
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hylätty harjoitustyö ja tentti. Osallistumisprosentti alle 30 %.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita kuten aikataulutekniikoiden perusteet ja hallitsee aikataulusovelluksen perusteet.Tenttiarvosana 1-2 ja välttävästi läsnä, harjoitustyö t tehty minimipanostuksella, harjoitustyö sisältää asiavirheitä, ei aktiivinen tunneilla, tekee vain pakollisen, esitys palautettu myöhässä, copy-paste-työt (ei omaa panostusta asiaan), vajavainen työ, yrittää mutta ei onnistu, harjoitustyön viimeistely puuttuu.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa aikataulutekniikoita erilaisissa haastavissa aikataulutustilanteissa ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa myös käyttää oikeaa aikataulutasoa ja tarkuutta tilanteen mukaan.Tenttiarvosana 3-4 ja käy tunneilla, on panostanut työhön, tekee tehtävät ajallaan, muutamia poissaoloja mutta tehtäviin käytetty aikaa, työpanos kohtalainen, kohtalaisen aktiivinen tunneilla, asiallinen harjoitustyö, harjoitustyö sisältää kaikki olennaiset perusasiat aiheesta, esiintyminen luontevaa, panostaa harjoituksiin, esitys hyvä muttei täydellinen, syvällinen perehtyminen asioihin puuttuu, harjoitustyössä selkeä rakenne, työ viimeistelty, osoittaa kiinnostusta asioihin.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät.
Tenttiarvosana 5 ja rittää tosissaan, on aktiivinen tunneilla, osallistuu aktiivisesti työntekoon, sisältö harjoituksissa oikeaa, panostaa kaikkiin töihin, esitys selkeä, mielenkiintoinen esitys missä ei asiavirheitä, tehtävät ja harjoitukset tehty viimeisen päälle, kaikki tunnit läsnä, halukas oppimaan, huolellinen työssään, syvällisesti perehtynyt asioihin, töistä näkee että on käytetty aikaa, johdonmukainen, esittää tärkeimpien asioiden lisäksi myös jotain muuta aiheeseen liittyvää, laaja työ.