Siirry suoraan sisältöön

Tuotannon ja talouden suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5B00FD54-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 22.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 29.04.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusmestari

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tommi Lehtonen

Vastuuhenkilö

Hannu Kauranen

Ryhmät

  • 23RM
    Rakennusalan työnjohto

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tietää rakennustuotannon suunnittelu- ja ohjausprosessin perusteet. Opiskelija tietää talonrakentamisen määrälaskentaohjeen ja osaa laskea sen mukaisesti määriä suunnitelmista sekä ottaa niitä tietomallista. Opiskelija osaa muodostaa valmiista määräluettelosta rakennuskustannusten kustannusarvion ja tarjoushinnan. Opiskelija osaa laatia rutiinikohteelle paikka-aikakaaviomuotoisen aikataulun. Opiskelija tietää hankintajaon ja tavoitebudjetin laatimisen perusteet. Opiskelija tietää hankkeen aikataulu- ja kustannusvalvonnan perusteet. Opiskelija tietää hankkeen laadunhallinnan ja valvonnan perusteet.

Sisältö (OJ)

Rakennustuotannon suunnittelu- ja ohjausprosessi; Rakennusyrityksen kustannuslaskenta; Aikataulun laadinta ja valvonta; Hankintojen suunnittelu; Laadunhallinnan perusteet ja laadunvalvonta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on omaksunut hyväksyttävän vähimmäistason opetettavissa asioissa. Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelijalla on hyvät valmiudet toimia itsenäisesti ja soveltaa kurssin sisältöön liittyviä asioita jatkossa. Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on osoittanut erityistä harrastuneisuutta ja mielenkiintoa kurssin sisältöä kohtaan ja saavuttanut korkean osaamistason kurssin sisältöön liittyvissä asioissa. Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson arviointi asteikolla 1-5. Tentti ja harjoitustyö sekä tuntiharjoitukset muodostavat arvosanan painotuksella 40%/ 40%/20%

Kokeen läpäisy mutta harjoitustyön palauttamatta jättö antaa kurssiarvosanaksi 1 mikäli läsnäolo tunneilla yli 70%

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähi-/ etäopetus. Harjoitustyöt todellisista toteutuneista rakennuskohteista.

Oppimateriaalit

opintomateriaali ja kirjallisuus kokonaisuudessaan toteutuksen Moodle-sivustolla vapaasti käytettävissä. Lisäksi Rakennustiedon sähköiset sivustot koulun kirjaston kautta käytössä (esim. ratu).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

lähes jokaisella opetuskerralla tuntiharjoitus. Harjoitustyötä tehdään osittain toteutuksen aikana ohjatusti. Osa tuntiharjoituksista palautettavia erillisen palautusalueen ja tuntien ohjauksen mukaisesti.

Sisällön jaksotus

Alustava ajankäyttö:
Oppimistavoite 1
Kustannusten muodostuminen rakennushankkeen eri vaiheissa

Määrälaskennan perusteet

Urakkahinnoittelun perusteet

Urakkatarjouksen tekeminen

Kustannuslaskennan tehtävät rakentaja- ja rakennuttajaorganisaatiossa
-Rakennushankkeen tuotannonohjausjärjestelmän rakenne ja periaatteet
-aikataulutekniikat
-ATK-sovellukset ja -harjoitukset
-kiinnitystekniikka (wurth)

Opintojakson tavoitteena on perehdyttää talonrakennushankkeen toteutusvaiheen tuotannonsuunnitteluun ja annetaan perustiedot rakennushankkeen tuotannon ohjausmenetelmistä
oppia aikataulullinen tehtävien hallinta ja resurssointi
oppia käyttämään yleisimpiä tuotannonsuunnittelun ATK-sovelluksia
oppia aikataulun ja valmiusasteen seurannan keskeisimmät menetelm

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaista suoritustapaa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kohteet oikeasta työelämästä

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty harjoitustyö ja tentti. Osallistumisprosentti alle 30 %.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita kuten aikataulutekniikoiden perusteet ja hallitsee aikataulusovelluksen perusteet.Tenttiarvosana 1-2 ja välttävästi läsnä, harjoitustyö t tehty minimipanostuksella, harjoitustyö sisältää asiavirheitä, ei aktiivinen tunneilla, tekee vain pakollisen, esitys palautettu myöhässä, copy-paste-työt (ei omaa panostusta asiaan), vajavainen työ, yrittää mutta ei onnistu, harjoitustyön viimeistely puuttuu.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa aikataulutekniikoita erilaisissa haastavissa aikataulutustilanteissa ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa myös käyttää oikeaa aikataulutasoa ja tarkuutta tilanteen mukaan.Tenttiarvosana 3-4 ja käy tunneilla, on panostanut työhön, tekee tehtävät ajallaan, muutamia poissaoloja mutta tehtäviin käytetty aikaa, työpanos kohtalainen, kohtalaisen aktiivinen tunneilla, asiallinen harjoitustyö, harjoitustyö sisältää kaikki olennaiset perusasiat aiheesta, esiintyminen luontevaa, panostaa harjoituksiin, esitys hyvä muttei täydellinen, syvällinen perehtyminen asioihin puuttuu, harjoitustyössä selkeä rakenne, työ viimeistelty, osoittaa kiinnostusta asioihin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät.
Tenttiarvosana 5 ja rittää tosissaan, on aktiivinen tunneilla, osallistuu aktiivisesti työntekoon, sisältö harjoituksissa oikeaa, panostaa kaikkiin töihin, esitys selkeä, mielenkiintoinen esitys missä ei asiavirheitä, tehtävät ja harjoitukset tehty viimeisen päälle, kaikki tunnit läsnä, halukas oppimaan, huolellinen työssään, syvällisesti perehtynyt asioihin, töistä näkee että on käytetty aikaa, johdonmukainen, esittää tärkeimpien asioiden lisäksi myös jotain muuta aiheeseen liittyvää, laaja työ.