Siirry suoraan sisältöön

Opinnäyteseminaari (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2E00EW93-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 12.10.2024

Ajoitus

25.10.2024 - 30.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Media-alan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maaret Salminen
  • Pertti Näränen

Vastuuhenkilö

Leena Mäkelä

Ryhmät

  • 21MA
    Medianomi (AMK) 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan visuaalisilla ja kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ja arvioimaan ammatillisia kehittämisprojekteja ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportoinnin kannalta hyödyllisiä tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet. Opiskelija osaa antaa ja ottaa vastaan ja hyödyntää vertaispalautetta opinnäytetyöseminaarissa.

Sisältö (OJ)

Jaksolla perehdytään opinnäytetyön perusmalleihin, tavoitteisiin ja TAMKin
opinnäyteohjeisiin sekä harjoitellaan valittujen tutkimusmenetelmien käyttämistä.
Opiskelija tekee opinnäytetyönsä aiheesta ensimmäisen kirjallisen version
seminaarityönä. Seminaariesitysten kuuntelu ja osallistuminen palautekeskusteluun.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ammatillisia ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportointiin tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet tyydyttävästi. Opiskelija osaa ottaa vastaan vertaispalautetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan visuaalisilla ja kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ja arvioimaan ammatillisia kehittämisprojekteja ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportoinnin kannalta hyödyllisiä tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet. Opiskelija osaa antaa ja hyödyntää vertaispalautetta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan visuaalisilla ja kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ja arvioimaan ammatillisia kehittämisprojekteja ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportoinnin kannalta hyödyllisiä tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet erinomaisesti. Opiskelija osaa ottaa vastaan ja hyödyntää vertaispalautetta sekä antaa sitä muille opiskelijoille rakentavasti.

Aika ja paikka

2. periodi Zoomissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymistä syistä, ja opiskelijan tulee korvata kyseiset kerrat itsenäisillä tehtävillä tai muulla sovittavalla tavalla.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäopetus ja ohjaustapaamiset Zoomissa (tai tarvittaessa Teamsissä). Itsenäinen opiskelu ja pienryhmätyöskentely Moodlessa, kurssitehtävät viikottain. Päätehtävänä opinnäytteen aiheesta tehtävä, sitä suppeampi kirjallinen seminaarityö, joka käsitellään yhteisöllisesti. Seminaarityön sivumäärä on 15-25 liuskaa ja siihen saa palautetta sekä opettajilta että vertaisopponoinnin kautta. Seminaarityöstä tehdään lopuksi myös itsearviointi.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali opettajalta ja Moodlesta.

Suositeltavaa luettavaa:
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.

Hyvärinen, M., Nikander, P. & Ruusuvuori J. (toim.). 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino.

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro.

Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja. Tietoarkisto: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/

Erilaiset menetelmäoppaat omasta seminaarityön aiheesta ja tutkimusmenetelmistä riippuen. Lisää linkkejä ja metodilähteitä julkaistaan Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus ja pienryhmätyöskentely 30%
Itsenäinen työskentely ja kurssitehtävät 70%

Sisällön jaksotus

Opinnäyteseminaari eli seminaarikurssi alkaa pe 25.10. ja päättyy 20.12. Kokoontumiskerrat (6 kpl) ovat etänä Zoomissa perjantaisin klo 9-12 seuraavasti: 25.10., 1.11., 8.11., 15.11., 22.11., 20.12. Kokoontumiskertojen 22.11. ja 20.12. välissä kirjoitetaan seminaarityötä valmiiksi ja pidetään ohjaustapaamisia, joista sovitaan erikseen.

Kurssille valmistaudutaan ennakkoon päivittämällä opinnäytetyösuunnitelma ajan tasalle, palautetaan Moodleen kurssin alettua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritetaan etäopetuksessa, johon kuuluu tehtävät ja Zoom-tapaamiset perjantaisin 9-12. Muista tavoista neuvotellaan erikseen kurssin opettajien kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tapauskohtaisesti ja opiskelijan seminaari-/opinnäytetyön aiheesta riippuen.

Kansainvälisyys

Tapauskohtaisesti ja opiskelijan seminaari-/opinnäytetyön aiheesta riippuen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinnäyteseminaari eli seminaarikurssi suoritetaan Opinnäytteen suunnittelu ja metodit -toteutuksen (opparikurssi) jälkeen. Seminaarikurssi alkaa pe 25.10. ja päättyy 20.12. Kokoontumiskerrat (6 kpl) ovat etänä Zoomissa perjantaisin klo 9-12 seuraavasti: 25.10., 1.11., 8.11., 15.11., 22.11., 20.12. Kokoontumiskertojen 22.11. ja 20.12. välissä kirjoitetaan seminaarityötä valmiiksi ja pidetään ohjaustapaamisia, joista sovitaan erikseen.

Kurssille valmistaudutaan ennakkoon päivittämällä opinnäytetyösuunnitelma ajan tasalle, palautetaan Moodleen kurssin alettua.

Kurssitehtävien aiheina ovat rajaus ja fokusointi, sisällysluettelo, lukujen kirjoittaminen ja viittauskäytännöt sekä lopullisen seminaarityön palauttaminen, työn esittely ja toisen seminaarityön opponointi, oman seminaarityön itsearviointi. Kurssilla työskennellään aluksi yhdessä ja loppupuolella tarvittaessa kahdessa seminaariryhmässä, joiden kokoonpano selviää ensimmäisen kokoontumiskerran jälkeen. Seminaariryhmien ohjaajat pitävät muutamia erillisiä ohjaustapaamisia omille ryhmäläisilleen sopimuksen mukaan.
Kun opiskelija on suorittanut opinnäyteseminaarin ja edeltävät opinnot, hän on valmis siirtymään opinnäytevaiheeseen.