Opinnäyteseminaari (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2E00EW93-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 20.10.2024
Ajoitus
25.10.2024 - 30.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maaret Salminen
- Pertti Näränen
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
21MAMedianomi (AMK) 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan visuaalisilla ja kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ja arvioimaan ammatillisia kehittämisprojekteja ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportoinnin kannalta hyödyllisiä tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet. Opiskelija osaa antaa ja ottaa vastaan ja hyödyntää vertaispalautetta opinnäytetyöseminaarissa.
Sisältö (OJ)
Jaksolla perehdytään opinnäytetyön perusmalleihin, tavoitteisiin ja TAMKin
opinnäyteohjeisiin sekä harjoitellaan valittujen tutkimusmenetelmien käyttämistä.
Opiskelija tekee opinnäytetyönsä aiheesta ensimmäisen kirjallisen version
seminaarityönä. Seminaariesitysten kuuntelu ja osallistuminen palautekeskusteluun.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ammatillisia ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportointiin tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet tyydyttävästi. Opiskelija osaa ottaa vastaan vertaispalautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan visuaalisilla ja kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ja arvioimaan ammatillisia kehittämisprojekteja ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportoinnin kannalta hyödyllisiä tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet. Opiskelija osaa antaa ja hyödyntää vertaispalautetta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan visuaalisilla ja kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ja arvioimaan ammatillisia kehittämisprojekteja ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportoinnin kannalta hyödyllisiä tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet erinomaisesti. Opiskelija osaa ottaa vastaan ja hyödyntää vertaispalautetta sekä antaa sitä muille opiskelijoille rakentavasti.
Aika ja paikka
2. periodi Zoomissa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymistä syistä, ja opiskelijan tulee korvata kyseiset kerrat itsenäisillä tehtävillä tai muulla sovittavalla tavalla.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etäopetus ja ohjaustapaamiset Zoomissa (tai tarvittaessa Teamsissä). Itsenäinen opiskelu ja pienryhmätyöskentely Moodlessa, kurssitehtävät viikottain. Päätehtävänä opinnäytteen aiheesta tehtävä, sitä suppeampi kirjallinen seminaarityö, joka käsitellään yhteisöllisesti. Seminaarityön sivumäärä on 15-25 liuskaa ja siihen saa palautetta sekä opettajilta että vertaisopponoinnin kautta. Seminaarityöstä tehdään lopuksi myös itsearviointi.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali opettajalta ja Moodlesta.
Suositeltavaa luettavaa:
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.
Hyvärinen, M., Nikander, P. & Ruusuvuori J. (toim.). 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro.
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja. Tietoarkisto: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Erilaiset menetelmäoppaat omasta seminaarityön aiheesta ja tutkimusmenetelmistä riippuen. Lisää linkkejä ja metodilähteitä julkaistaan Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus ja pienryhmätyöskentely 30%
Itsenäinen työskentely ja kurssitehtävät 70%
Sisällön jaksotus
Opinnäyteseminaari eli seminaarikurssi alkaa pe 25.10. ja päättyy 13.12. Kokoontumiskerrat (6 kpl) ovat etänä Zoomissa perjantaisin klo 9-12 seuraavasti: 25.10., 1.11., 8.11., 15.11., 22.11., 13.12. Kokoontumiskertojen 22.11. ja 13.12. välissä kirjoitetaan seminaarityötä valmiiksi ja pidetään ohjaustapaamisia, joista sovitaan erikseen.
Kurssille valmistaudutaan ennakkoon päivittämällä opinnäytetyösuunnitelma ajan tasalle, palautetaan Moodleen kurssin alettua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritetaan etäopetuksessa, johon kuuluu tehtävät ja Zoom-tapaamiset perjantaisin 9-12. Muista tavoista neuvotellaan erikseen kurssin opettajien kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tapauskohtaisesti ja opiskelijan seminaari-/opinnäytetyön aiheesta riippuen.
Kansainvälisyys
Tapauskohtaisesti ja opiskelijan seminaari-/opinnäytetyön aiheesta riippuen.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinnäyteseminaari eli seminaarikurssi suoritetaan Opinnäytteen suunnittelu ja metodit -toteutuksen (opparikurssi) jälkeen. Seminaarikurssi alkaa pe 25.10. ja päättyy 13.12. Kokoontumiskerrat (6 kpl) ovat etänä Zoomissa perjantaisin klo 9-12 seuraavasti: 25.10., 1.11., 8.11., 15.11., 22.11., 13.12. Kokoontumiskertojen 22.11. ja 13.12. välissä kirjoitetaan seminaarityötä valmiiksi ja pidetään ohjaustapaamisia, joista sovitaan erikseen. Opettajat: Maaret Salminen ja Pertti Näränen.
Kurssille valmistaudutaan ennakkoon päivittämällä opinnäytetyösuunnitelma ajan tasalle, palautetaan Moodleen kurssin alettua.
Kurssitehtävien aiheina ovat rajaus ja fokusointi, sisällysluettelo, lukujen kirjoittaminen ja viittauskäytännöt sekä lopullisen seminaarityön palauttaminen, työn esittely ja toisen seminaarityön opponointi, oman seminaarityön itsearviointi. Kurssilla työskennellään aluksi yhdessä ja loppupuolella tarvittaessa kahdessa seminaariryhmässä, joiden kokoonpano selviää ensimmäisen kokoontumiskerran jälkeen. Seminaariryhmien ohjaajat pitävät muutamia erillisiä ohjaustapaamisia omille ryhmäläisilleen sopimuksen mukaan.
Kun opiskelija on suorittanut opinnäyteseminaarin ja edeltävät opinnot, hän on valmis siirtymään opinnäytevaiheeseen.