Forest Management on Special Areas (5 cr)
Code: 6M00DV59-3008
General information
- Enrolment period
- 01.12.2023 - 31.12.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.03.2024 - 12.10.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Petri Keto-Tokoi
- Manne Viljamaa
- Päivi Tiiva
- Person in charge
- Petri Keto-Tokoi
- Course
- 6M00DV59
Objectives (course unit)
The student:
- knows the limitations concerning special areas as well as related information sources and practises
- is able to plan the silvicultural measures taking place in such an area in a way suitable for the particular conditions and its special value
- is able to utilize different digital sources and surveys about special areas in the planning of forest management
Content (course unit)
Planning and carrying out silvicultural measures, nature management and harvesting in special areas, for example in planned and built areas, recreational forests, areas of special scenic value, historical sites, protected areas and in places with valuable natural features or protected species. Planning harvesting in areas demanding special harvesting techniques e.g on islands, and areas with storm devastation. Nature management and restoration in in different habitats. Game and landscape management in silviculture. Utilization of digital and other sources of information.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student has fragmented basic knowledge of special habitats and related usage restrictions and operating practices. The student is familiar with forest management options suitable for special habitats, but his ability to evaluate and justify their advantages, disadvantages and limitations, and suitability to the site is superficial and deficient. The student is able to use the instructions to choose the recommended treatment method for the habitat, but his / her ability to apply the instructions and justify the choices is insufficient
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student is well aware of usage restrictions, recommendations, operating practices and sources of information related to special habitats. The student knows the forest management options applicable to special habitats and is able to evaluate and justify their ecological, forestry and logging benefits, drawbacks and limitations. The student is able to choose the treatment method that best achieves the objectives set for the object and justify his choice.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student knows the usage restrictions, recommendations, operating practices and information sources related to special habitats very well. The student is well versed in forest management options suitable for special habitats and is able to evaluate their ecological, forestry and logging benefits, disadvantages and limitations very well and thoroughly. The student is able to present different treatment options for the habitat, choose the treatment method that best fulfills the set objectives and justify his / her choice in many ways
Location and time
20.4.- 24.5.2021
la 20.4. klo 8.00-16.00 lähiopetus Virroilla Antintalossa. Kurssin aloitus.
pe 3.5. klo 10.00-18.00 lähiopetus, maasto-opetus Kaupissa
la 4.5. klo 8.00-16.00 lähiopetus, masto-opetus Ylöjärvellä
ke 15.5. klo 18.00-10.00 etäopetus Zoomissa
ke 22.5. klo 18.00-20.00 etäopetus Zoomissa
pe 31.5. klo 9.00-17.00 lähiopetus, maastoharjoitus Tampereen seudulla
Exam schedules
Verkkotentti la-su 15.-16.6. aikana tehtävä.
Assessment methods and criteria
Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Verkkotentti 70 %. Maastoharjoitus 30 %.
Itseopiskelutehtävien suorittamista seurataan niiden hyväksyttävyys kontrolloidaan. Niiden tekemättä jättäminen tai tekeminen siten, että sisältö ei vastaa tehtävänantoa eikä ole hyväksyttävä, alentaa arvosanaa tenttiarvosanaan nähden yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus maastokohteilla, verkkoluennot, itseopiskelutehtävien tekeminen, maastoharjoituksen tehtävä, tentti
Learning materials
Toteutuksen TUNIMoodle -pohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. 2022. Metsähallitus Metsätalous Oy:n ympäristöopas. Saatavissa: https://www.metsa.fi/luonto-ja-kulttuuriperinto/metsatalous-ja-ymparisto/ymparistoopas/
Student workload
Lähiopetus 36 h
Itsenäistä tiedon hankintaa 80 h
Content scheduling
Itseopiskelutehtävä 1: maisemanhoidon suositukset, palautus viimeistään 2.5.
ItItseopiskelutehtävä 2: Lajiesiintymien suojelu, palautus viimeistään 13.5., kommentointi 14.5.
seopiskelutehtävä 3: Luonnonsuojelualueet ja luonnonsuojeluohjelmat, palautus viimeistään 20.5., kommentointi 21.5.
Completion alternatives
Kurssilla tehdään itseopiskeluharjoituksia osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
Luennoilla käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti moodlen aineistojen ja verkkoluentojen tallenteiden avulla.
Maastoretkeilylle ja harjoituksille ei korvaavaa toteutustapaa ole muuta kuin tutustua samoihin kohteisiin ja tehdä samat maastoharjoitukset omalla ajalla ja palauttaa vastaavalle opettajalle dokumentit niistä.
Practical training and working life cooperation
Ei ole
International connections
Ei ole.
Further information
Opiskelijoiden on osallistuttava opintojakson lähiopetuspäiviin ja verkkoluentoihin. Opiskelijoiden on suoritettava itseopiskelutehtävät, mutta niitä ei arvioida. Niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa tenttiarvosanaan nähden yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.