Erirakenteisten metsien kasvatus (4 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00DO39-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.03.2024 - 30.04.2024
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petri Keto-Tokoi
- Manne Viljamaa
- Lari-Pekka Välitalo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
22IMMetsätalous 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- tietää metsänomistajien erilaisten tavoitteiden sekä ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen metsänhoidon ratkaisujen ohjaajana
-tuntee puulajien puuntuotosmahdollisuudet eri kasvupaikoilla
-tuntee erilaiset metsien kasvatuksen ja uudistamisen vaihtoehtoiset menetelmät ja niiden perustelut ja osaa soveltaa niitä erilaisiin tilanteisiin
- tietää miten metsänkäsittelymenetelmän valinta vaikuttaa puunkorjuuseen
Sisältö (OJ)
Metsien hoidon tavoitelähtöisyys, kotimaisten puulajien puuntuotosmahdollisuudet eri kasvupaikoilla, metsien kasvatus ja uudistaminen erikoistilanteissa (esim. erirakenteiskasvatus, 2- jaksoiset metsät, sekametsät),
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijalla on tiedollisia puutteita metsänkasittelyä koskevissa käsitteissä ja menetelmissä. Hän tuntee sekametsiä, kaksijaksoisia sekä erirakenteisia metsiä koskevat metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin perillä suositusten perusteista. Opiskelija tuntee useimmat keskeiset metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Hän osaa tehdä metsänkäsittelyratkasiun valinnan itsenäisesti käyttäen apuna erilaisia kirjallisia lähteitä. Opiskelija on hyvin perillä erilaisista metsätuholaisista ja -taudeista sekä muista metsänkasvatuksen riskeistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Hän osaa kuvata useita kohteelle mahdollisia vaihtoehtoisia metsänkäsittelyratkaisuja ja kuvata metsänomistajalle niiden hyviä ja huonoja puolia sekä niihin liittyviä riskejä. Opiskelija hallitsee metsänhoitosuositukset ja on perehtynyt syvällisesti niiden taustalla olevaan tutkimustietoon. Hän on myös perehtynyt hyvin uusimpaan erirakenteiskasvatusta koskevaan tutkimustietoon. Opiskelija osaa käyttää em. tietoja metsänkäsittelymenetelmän valinnassa ja sen perustelemisessa. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat ja osaa arvioida ja kuvata niiden merkitystä metsänkasvatusmenetelmän valinnassa
Aika ja paikka
Luennot pidetään Kuntokatu 3:ssa lähiopetuksena aikataulun mukaan. Maastoretkeilyt ja maastoharjoitus maastokohteilla Tampereella ja Pirkanmaalla.
Aloitustutoriaalit ma 18.3. klo 10.15-12.15 ja 13.00-15.00 Kurssin esittely ti 19.3. klo 9.00─11.00
Mastoharjoituksen teko Niihamassa ti 26.3. 8.15-16
Maastoharjoituksen purku Niihamassa to 28.3. klo 8.15-16
Maastoretkeilyt ke 3.4. Vessari, ti 9.4. Lempäälä, ke 17.4. Vesijako Maastoharjoituksen teko to 18.4. 8.15-16
Maastoharjoituksen purku ma 24.4. 8,15-17
Loppututoriaalit ke 24.4. klo 9.00.-12.00 ja 13.00-16.00
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti pe 26.4. klo 12.30─15.00
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutoriaalityöskentely 20 %
Lopputentti 50 %
Maastoharjoitukset 30%
Itseopiskelutehtävät on oltava tehtynä ja hyväksytty. Yhden tehtävän puuttuminen opintojakson lopussa alentaa arvosanaa yhdellä, kahden kahdella, kolmen kolmella ja neljän neljällä arvosanayksiköllä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tutoriaalit, maastoharjoitukset ja -retkeilyt, itsenäinen opiskelu ja siihen liittyvät itseopiskelutehtävät.
Oppimateriaalit
Moodleen tallennetut linkit ja aineistot.
Huuskonen, S., Hynynen, J. & Valkonen, S. 2014. Metsänkasvatus. Menetelmät ja kannattavuus. Metla. Metsäkustannus.
Hynynen, J., Valkonen, S. & Rantala, S. 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus. Metla.
Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. 2014. Metsänhoito. Hyvän metsänhoidon suositukset. Tapio.
Valkonen, S., Siren, M. & Piri, T. 2010. Poiminta- ja pienaukkohakkuut – vaihtoehtoja avohakkuille. Metsäkustannus Metla.
Valkonen, S. 2017. Metsän jatkuvasta kasvatuksesta. Metsäkustannus.
Pukkala, T., Lähde, E. & Laiho O. 2011. Metsän jatkuva kasvatus. Joen Forest Consulting. Bookwell.
Laki metsälain muuttamisesta.
Silva ry:n oppimateriaali jatkuvasta kasvatuksesta https://www.jatkuvakasvatus.fi/oppimateriaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutoriaalit ja niihin valmistautuminen 10 h
Maastoretkeilyt ja maastoharjoituksen purku 40 h Maastoharjoitusten teko 12 h
Luennot 16 h
Itsenäinen opiskelu ja itseopiskelutehtävien teko 30 h
Sisällön jaksotus
Toteutus yhdellä tutoriaalisyklillä.
Sisällöt: Harvennustavat ja harvennusreaktio, sekametsien kasvatus, kaksijaksoisten metsien kasvatus, alikasvosten hyväksikäyttö metsänuudistamisessa, eri-ikäisrakenteisten metsien kasvattaminen poiminta- ja pienaukkohakkuin, metsänkasvatuksen riskit ja merkittävimmät metsätuhoriskit ja niiden hallitsemisen keinot. Vaihtoehtoisiin metsänhoitomenetelmiin tutustuminen maastossa, menetelmien soveltamisen harjoittelu.
Itseopiskelutehtävä 1: Sekametsien kasvatus, harvennustavat ja harvennusreaktio teko viikot , palautus 1.4. kommentointi 2.4.
Itseopiskelutehtävä 2: Eri-ikäisrakenteisen metsän kasvatus, palautus ja kommentointi
Itseopiskelutehtävä 3: Metsänkasvatuksen riskit ja niiden hallinta teko , palautus ja kommentointi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Luentoaineistot voi opiskella myös itsenäisesti moodlen materiaaleista
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Vastuuopettaja: Petri Keto-Tokoi Toisena opettajana Manne Viljamaa
Läsnäolovelvollisuus on tutoriaaleissa, kurssin aloituksessa, maastoretkeilyillä ja maastoharjoituksessa ja sen purussa.
Itseopiskelutehtävät oltava tehty, ne arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.