Nature Management in Production Forests (5 cr)
Code: 6M00DQ21-3005
General information
- Enrolment period
- 20.04.2024 - 14.06.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.08.2024 - 15.09.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Cross-study in the Tampere Universities Community
- Teachers
- Manne Viljamaa
- Päivi Tiiva
- Metsätalous Virtuaalihenkilö
- Person in charge
- Manne Viljamaa
- Course
- 6M00DQ21
Objectives (course unit)
The student:
- Identifies different valuable habitats of forest nature in practice and can define them on the map and in the forest
- knows the nature management and water protection recommendations of commercial forests and knows how to to apply them in practice.
Content (course unit)
Identification and marking of valuable habitats listed in the Forest Act, identification and marking of valuable habitats listed in forest certification criteria, protection zones for waterways and small waters. Retention trees.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student recognizes most valuable habitats in the forest and knows how to delimit them in forest management activities. He is generally familiar with forestry management recommendations and water protection recommendations, but he still has shortcomings in the design and implementation of practical measures
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student recognizes valuable habitats of forest nature in the terrain and knows how to define them in connection with forestry operations. He/she is familiar with forestry management recommendations and water protection recommendations and are able to apply them in the design and implementation of practical measures. He / she is able to justify forest owner's valuable habitat conservation and management measures.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student is fully aware of the valuable valuable habitats of forest nature and their characteristics. He also understands why these sites are special biotopes and is able to provide a comprehensive explanation to the forest owner of the reasons for protecting them. The student is able to independently map habitats both on the map and in the terrain. He / she is able to apply other nature management recommendations in a variety of practical situations and comprehensively justify their importance to the forest owner.
Location and time
TAMK, keskuskampus. Maasto-opetus Tampereella ja lähikunnissa.
Exam schedules
Tentti 5.9.2024 klo 8.15 luokassa
Uusintatentti 1 3.10. klo 8.15-11.00
Uusintatentti 2 sopimuksen mukaan n. 3 viikkoa 1. uusinnan jälkeen.
Assessment methods and criteria
Opintojakson arviointiin vaikutta tentin arvosana 80 % painoarvolla ja
kasvion arvosana 20 % painoarvolla.
Itseopiskelutehtävien oltava tehty palautuspäivään mennessä. Puuttuvat tehtävät alentavat arvosanaa yhdellä numerolla per puuttuva tehtävä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Etätehtävät, itseopiskelu, etäluennot, maastoretkeilyt, maastoharjoitukset.
Luennot toteutetaan lähiopetuksena. maasto-opetus lähiopetuksena maastokohteilla.
Opintojaksoon sisältyy neljä itseopiskelutehtävää.
Learning materials
Saaristo, L. & Vanhatalo, K. (toim.) 2019. Metsänhoidon suositukset talousmetsien luonnonhoitoon, työopas. Tapion julkaisuja. https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_talousmetsien_luonnonhoitoon_TAPIO_2019.pdf
Monimetsä -hankkeen luonnonhoitotoimenpiteiden tarkistuslista ja neuvontatyökalu.
https://www.metsakeskus.fi/luonnonhoitotoimenpiteiden-tarkistuslista-ja-neuvontatyokalu
Soininen, T. & Meriluoto, M. 1998. Metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt. Metsälehti Kustannus.
Lindén, M., Lilja-Rothsten, S, Saaristo. L. & Keto-Tokoi, P. 2019. (toim.) Metsänhoidon suositukset riistametsänhoitoon, työopas. Tapion julkaisuja. https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_riistanhoitoon_Tapio-2019.pdf
Joensuu, S., Kauppila, M., Lindén, M. & Tenhola, T. 2019. Metsänhoidon suositukset vesiensuojeluun, työopas. Tapion julkaisuja. https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon-suositukset-vesiensuojeluun-TAPIO-2019.pdf
Miettinen, J., Rantala, M. & Svensberg, M. 2019. Riistametsänhoidon opas. Suomen Riistakeskus. https://riista.fi/wp-content/uploads/2019/02/riistametsanhoidonopas_WEB_pakattu.pdf
Suomen Riistakeskus. Kohti riistarikkaita reunoja. Opas vaihettumisvyöhykkeiden hoitoon. https://riista.fi/wp-content/uploads/2013/03/Vaihettumisvyohykkeiden-hoito-fi.pdf
Suomen Riistakeskus. 2019. Riistametsänhoidon maasto-ohjeet. https://riista.fi/wp-content/uploads/2019/02/riistametsanhoito_2019_sivut.pdf
PEFC- ja FSC -metsäsertifiointistandardien luonnonhoitoa ja vesiensuojelua koskevat krteerit:
https://pefc.fi/standardit/pefc-koulutussivusto
https://fi.fsc.org/fi-fi/metsanhoidon-fsc-standardin-nettiopas/luonnonhoito
Tuni-moodeen tallennetut aineistot
Student workload
Luennot 20 h
Maastoretkeilyt 48 h
Itseopiskelua 50 h
Tentti 2,5 h
Yhteensä 120,5 h
Content scheduling
Kurssin aloitus ja 1. luento ti 13.8. kl 9.15 läsnäolovelvollisuus
Luennot ja maastoretkeilyt lukujärjestyksen mukaan.
Maastoretkeilyt: Tampereen lähiseudulla ja ympäristökunnissa.
Completion alternatives
Ei ole.
Poissaolot maastoretkeilyiltä korvataan käymällä omalla ajalla tekemässä samat määrittelyt samoista maastokohteista kuin kurssilla on tehty ja raportoimalla ne valokuvien kera Mannelle.
Practical training and working life cooperation
Maastoretkeilyt käytännön metsätaloustoimijoiden kohteille.
International connections
Ei ole.
Further information
Opiskeltavat sisällöt:
Arvokkaat elinympäristöt (luontotyypit), niitä koskeva lainsäädäntö, sertifiointikriteerit ja suositukset, tunnistaminen ja rajaaminen.
Talousmetsien luonnonhoitosuositukset
Metsätalouden vesiensuojelusuositukset
Talousmetsien riistanhoitosuositukset
PEFC- ja FSC- metsäsertifiointistandardien luonnonhoitoon- ja vesiensuojeluun liittyvät kriteerit.
Itseopiskelutehtävät oltavat tehty = vastaukset esitettyihin kysymyksiin. Itseopiskelutehtäviä ei arvioida, mutta ne täytyy olla tehtyinä ja palautettuina, että kurssista voi saada suoritusmerkinnän.
Läsnäolovelvollisuus maasto-opetuspäivinä.