Skip to main content

Nature Management in Production Forests (5 cr)

Code: 6M00DQ21-3005

General information


Enrolment period
20.04.2024 - 14.06.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.08.2024 - 15.09.2024
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Cross-study in the Tampere Universities Community
Teachers
Manne Viljamaa
Päivi Tiiva
Metsätalous Virtuaalihenkilö
Person in charge
Manne Viljamaa
Course
6M00DQ21

Objectives (course unit)

The student:
- Identifies different valuable habitats of forest nature in practice and can define them on the map and in the forest
- knows the nature management and water protection recommendations of commercial forests and knows how to to apply them in practice.

Content (course unit)

Identification and marking of valuable habitats listed in the Forest Act, identification and marking of valuable habitats listed in forest certification criteria, protection zones for waterways and small waters. Retention trees.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student recognizes most valuable habitats in the forest and knows how to delimit them in forest management activities. He is generally familiar with forestry management recommendations and water protection recommendations, but he still has shortcomings in the design and implementation of practical measures

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student recognizes valuable habitats of forest nature in the terrain and knows how to define them in connection with forestry operations. He/she is familiar with forestry management recommendations and water protection recommendations and are able to apply them in the design and implementation of practical measures. He / she is able to justify forest owner's valuable habitat conservation and management measures.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student is fully aware of the valuable valuable habitats of forest nature and their characteristics. He also understands why these sites are special biotopes and is able to provide a comprehensive explanation to the forest owner of the reasons for protecting them. The student is able to independently map habitats both on the map and in the terrain. He / she is able to apply other nature management recommendations in a variety of practical situations and comprehensively justify their importance to the forest owner.

Location and time

TAMK, keskuskampus. Maasto-opetus Tampereella ja lähikunnissa.

Exam schedules

Tentti 5.9.2024 klo 8.15 luokassa
Uusintatentti 1 3.10. klo 8.15-11.00
Uusintatentti 2 sopimuksen mukaan n. 3 viikkoa 1. uusinnan jälkeen.

Assessment methods and criteria

Opintojakson arviointiin vaikutta tentin arvosana 80 % painoarvolla ja
kasvion arvosana 20 % painoarvolla.
Itseopiskelutehtävien oltava tehty palautuspäivään mennessä. Puuttuvat tehtävät alentavat arvosanaa yhdellä numerolla per puuttuva tehtävä.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Etätehtävät, itseopiskelu, etäluennot, maastoretkeilyt, maastoharjoitukset.
Luennot toteutetaan lähiopetuksena. maasto-opetus lähiopetuksena maastokohteilla.
Opintojaksoon sisältyy neljä itseopiskelutehtävää.

Learning materials

Saaristo, L. & Vanhatalo, K. (toim.) 2019. Metsänhoidon suositukset talousmetsien luonnonhoitoon, työopas. Tapion julkaisuja. https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_talousmetsien_luonnonhoitoon_TAPIO_2019.pdf

Monimetsä -hankkeen luonnonhoitotoimenpiteiden tarkistuslista ja neuvontatyökalu.
https://www.metsakeskus.fi/luonnonhoitotoimenpiteiden-tarkistuslista-ja-neuvontatyokalu

Soininen, T. & Meriluoto, M. 1998. Metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt. Metsälehti Kustannus.

Lindén, M., Lilja-Rothsten, S, Saaristo. L. & Keto-Tokoi, P. 2019. (toim.) Metsänhoidon suositukset riistametsänhoitoon, työopas. Tapion julkaisuja. https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_riistanhoitoon_Tapio-2019.pdf

Joensuu, S., Kauppila, M., Lindén, M. & Tenhola, T. 2019. Metsänhoidon suositukset vesiensuojeluun, työopas. Tapion julkaisuja. https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon-suositukset-vesiensuojeluun-TAPIO-2019.pdf

Miettinen, J., Rantala, M. & Svensberg, M. 2019. Riistametsänhoidon opas. Suomen Riistakeskus. https://riista.fi/wp-content/uploads/2019/02/riistametsanhoidonopas_WEB_pakattu.pdf

Suomen Riistakeskus. Kohti riistarikkaita reunoja. Opas vaihettumisvyöhykkeiden hoitoon. https://riista.fi/wp-content/uploads/2013/03/Vaihettumisvyohykkeiden-hoito-fi.pdf

Suomen Riistakeskus. 2019. Riistametsänhoidon maasto-ohjeet. https://riista.fi/wp-content/uploads/2019/02/riistametsanhoito_2019_sivut.pdf

PEFC- ja FSC -metsäsertifiointistandardien luonnonhoitoa ja vesiensuojelua koskevat krteerit:
https://pefc.fi/standardit/pefc-koulutussivusto
https://fi.fsc.org/fi-fi/metsanhoidon-fsc-standardin-nettiopas/luonnonhoito



Tuni-moodeen tallennetut aineistot

Student workload

Luennot 20 h
Maastoretkeilyt 48 h
Itseopiskelua 50 h
Tentti 2,5 h
Yhteensä 120,5 h

Content scheduling

Kurssin aloitus ja 1. luento ti 13.8. kl 9.15 läsnäolovelvollisuus

Luennot ja maastoretkeilyt lukujärjestyksen mukaan.

Maastoretkeilyt: Tampereen lähiseudulla ja ympäristökunnissa.

Completion alternatives

Ei ole.
Poissaolot maastoretkeilyiltä korvataan käymällä omalla ajalla tekemässä samat määrittelyt samoista maastokohteista kuin kurssilla on tehty ja raportoimalla ne valokuvien kera Mannelle.

Practical training and working life cooperation

Maastoretkeilyt käytännön metsätaloustoimijoiden kohteille.

International connections

Ei ole.

Further information

Opiskeltavat sisällöt:
Arvokkaat elinympäristöt (luontotyypit), niitä koskeva lainsäädäntö, sertifiointikriteerit ja suositukset, tunnistaminen ja rajaaminen.
Talousmetsien luonnonhoitosuositukset
Metsätalouden vesiensuojelusuositukset
Talousmetsien riistanhoitosuositukset
PEFC- ja FSC- metsäsertifiointistandardien luonnonhoitoon- ja vesiensuojeluun liittyvät kriteerit.
Itseopiskelutehtävät oltavat tehty = vastaukset esitettyihin kysymyksiin. Itseopiskelutehtäviä ei arvioida, mutta ne täytyy olla tehtyinä ja palautettuina, että kurssista voi saada suoritusmerkinnän.
Läsnäolovelvollisuus maasto-opetuspäivinä.

Go back to top of page