Itsensä johtaminen ja vuorovaikutustaidot (2 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00CY01-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.08.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
27.08.2024 - 01.11.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietotekniikan tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Kristiina Tillander
Vastuuhenkilö
Kristiina Tillander
Ryhmät
-
24TIETOBTietotekniikka
Tavoitteet (OJ)
1. Opiskelijan elämänhallinta- ja toiminnanohjaustaidot vahvistuvat.
2. Opiskelijan ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot kehittyvät.
3. Opiskelija osaa tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan sekä määritellä omat tavoitteensa.
Sisältö (OJ)
Itsensä johtaminen on toimintaa, jonka tavoite on oman hyvinvoinnin ja jaksamisen parantaminen ja ylläpitäminen. Se voi olla esimerkiksi ajan- ja stressinhallintaa, itsetuntemuksen lisäämistä, tietoisuutta omista voimavaroista, tarpeista, arvoista, asenteista, ajatuksista ja tunteista sekä merkityksellisen elämän pohdintaa.
Vallitseva kiire- ja tehokkuuskulttuuri korostaa lyhytjänteistä voitontavoittelua elämisen laadun sijaan. Vaarana ovat työnarkomania ja uupuminen. Tasapainoinen itsensä johtaminen auttaa parantamaan jaksamista ja hyvinvointia niin opiskelujen aikana kuin työelämässäkin.
Vuorovaikutustaidot ovat työelämän perustaitoja, joita voi kehittää läpi elämän. Vuorovaikutustaitojen merkitys sekä opiskelu- että työelämässä kasvaa koko ajan. Henkilö, jolla on hyvät vuorovaikutustaidot, tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja osaa ottaa huomioon heidän tunteitaan ja mielipiteitään. Tällainen ihminen löytää ratkaisuja myös ristiriitatilanteisiin. Vuorovaikutustaidot liittyvät usein tilanteisiin, joissa ollaan kasvokkain toisen ihmisen kanssa, mutta ne ovat tärkeä osa myös kirjallista viestintää. Toimiva vuorovaikutus vaikuttaa työilmapiiriin, työviihtyvyyteen, tuloksellisuuteen sekä työssä jaksamiseen.
Kurssin tavoitteena on perehtyä itsensä johtamisen perustyökaluihin sekä kehittää omia vuorovaikutustaitoja.
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei esitietovaatimuksia
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty suoritus: Opiskelija osallistuu lähiopetukseen vaaditun määrän, osallistuu aktiivisesti pari- ja ryhmätyöskentelyyn sekä ryhmätyön tekoon. Opiskelija laatii ja palauttaa oppimispäiväkirjan ajoissa.
Hylätty suoritus: Opiskelijan poissaoloraja ylittyy, hän ei osallistu ryhmätyön tekoon tai ei palauta oppimispäiväkirjaa ajoissa.
Aika ja paikka
3.9. - 30.10. 2024
8 lähitapaamista, kaksoistunti kerran viikossa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun
-opiskelija osallistuu vähintään seitsemään tapaamiseen kahdeksasta ja
-osallistuu ryhmätyön tekemiseen sekä
-laatii ja palauttaa vähintään 6 viikkotehtävää seitsemästä ohjeiden mukaan.
Mikäli opiskelijalla on poissaolosta terveydenhoitajan- tai lääkärintodistus, katsotaan tapauskohtaisesti mikä määrä läsnäoloja riittää kurssin läpäisemiseen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
pari- ja ryhmäkeskustelut, ryhmätyöt, viikkotehtävät, lähitapaamiset
Oppimateriaalit
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Ole oman elämäsi tähti, opiskelijan opas elämäntaidoista. Nyyti ry. Löytyy ilmaisena verkkojulkaisuna.
Saari, Oskari: Aki Hintsa - Voittamisen anatomia (WSOY, 2015)
Martela, Frank: Valonöörit (Gummerrus, 2015)
Perho, Anna: Antisäätäjä - Fiksun ajankäyttäjän opas (Otava, 2017)
Kolu, Eeva: Korkeintaan vähän väsynyt (Gummerrus 2021)
Uusitalo-Arola, Liisa: Uuvuksissa (Tuuma, 2021)
Manson, Mark: Kuinka olla piittaamatta paskaakaan (Atena 2018)
Pietikäinen, Arto: Joustava mieli (Duodecim 2012)
Hari, Johann: Kadonnut keskittymiskyky (Bazar, 2023)
Mikä kumma meitä motivoi? https://www.duodecimlehti.fi/duo14632
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssi on vapaavalintainen eikä sillä ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.