Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön perusosaaminen (9 op)

Toteutuksen tunnus: 7Q00GM15-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 12.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 09.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
9 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Koulutus
Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettajat
Annukka Huuskonen
Johanna Kangaspunta
Sanna Aalto
Essi Ylistalo
Virva Vasari
Johanna Vilppola
Terhi Tapaninen
Ella Hakala
Hanna Sahinoja
Vastuuhenkilö
Annukka Huuskonen
Ryhmät
24TOKASA
Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Luokittelu
BLENDED
Opintojakso
7Q00GM15

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson aikana hyppäät hoitotyön maailmaan, jossa opit monipuolisesti erilaisia hoitotyön perustaitoja sekä asiakaskohtaamista. Opit kuinka psyykkiset tekijät vaikuttavat eri ikäisten asiakkaiden hyvinvointiin ja kehitykseen. Opintojaksolla saat valmiudet toimia tavallisimmissa ensiapua vaativissa sairaus- ja onnettomuustilanteissa.

Hoitotyö 1, 4 op
Hoitotyö 1 osuuden suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajana toimimisen periaatteet suomalaisessa hoitoympäristössä
• osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
• osaa perustaidot potilaan päivittäisiin toimiin ja auttamismenetelmiin liittyen
• osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
• osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä
• osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
• osaa sanoittaa omaa hoitotyön toimintaansa ja sen vaiheita suomeksi
• osaa nimetä potilaan hygieniaan ja erittämiseen liittyvät välineet myös suomen kielellä
• ottaa vastuun omasta oppimisestaan sekä toimii hyvässä yhteistyössä ja luotettavasti pienryhmässä

Hoitotyö 2, 3 op
Hoitotyö 2 osuuden suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää peruselintoimintojen normaalin toiminnan ja tunnistaa niissä tapahtuvat muutokset
• osaa tarkkailla ja turvata asiakkaan peruselintoiminnot hoitotyön auttamismenetelmillä
• ymmärtää mitä tarkoitetaan ABCDE-, NEWS- ja ISBAR -menetelmillä ja osaa soveltaa niitä
• ymmärtää kivunhoidon osana hoitotyötä
• osaa sanoittaa omaa toimintaansa ABCDE ja NEWS toimintojen vaiheissa
• osaa nimetä vitaalielintoimintojen mittaamiseen tarvittavat välineet myös suomen kielellä
• ottaa vastuun omasta oppimisestaan sekä toimii hyvässä yhteistyössä ja luotettavasti

Psykologia 1 op
Psykologian osuuden suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää psyykkisten tekijöiden yhteyden asiakkaan hyvinvointiin
• huomioi eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehityksen asiakastyössä

Ensiapu 1 op
Ensiavun osuuden suoritettuaan opiskelija
• osaa toimia näyttöön perustuen oma-aloitteisesti ja antaa ensiapua tavallisimmissa sairaus- ja onnettomuustilanteissa huomioiden turvallisuuden ja henkisen ensiavun tarpeen
• osaa hälyttää lisäapua myös suomeksi

Sisältö (Opintojakso)

Hoitotyö 1, 4 op
• yksilövastuinen hoitotyö ja omahoitajana ohjaamisen vastuut ja periaatteet
• aseptinen työskentely hoitoympäristössä
• yleisen siisteyden ja järjestyksen noudattaminen harjoitustunneilla
• asiakkaan ja hoitajan ergonomian sekä huomioiminen hoitotyössä sekä asiakasta avustaessa
• ihmisen perustarpeiden huomioiminen ja hoitaminen
• kuntouttava hoitotyö työtapana päivittäisissä toimissa
• suomalaiset ravitsemussuositukset
• aktiivinen toiminta ja tavoitteellinen ongelmanratkaisu pienryhmässä
• keskeinen sanasto ja perushoitotyön vuorovaikutustilanteet suomeksi

Hoitotyö 2, 3 op
• verenkierron, hengityksen ja lämpötasapainon tarkkailu, mittaaminen ja siihen liittyvät hoitotyön auttamismenetelmät
• ABCDE-, NEWS- ja ISBAR menetelmät potilaan hoidossa ja raportoinnissa
• kipu ja sen hoidon perusteet ja kivun arviointi
• kaasulaskujen perusteet
• keskeinen sanasto ja perushoitotyön vuorovaikutustilanteet suomeksi
• aktiivinen toiminta ja tavoitteellinen ongelmanratkaisu pienryhmässä

Psykologia 1 op
• psykologiset reaktiot kriisitilanteissa: sairastuminen, traumaattiset kriisit yksilön ja yhteisön näkökulmasta
• terveyspsykologinen näkökulma asiakkaan hyvinvoinnin edistämisessä: esimerkiksi resilienssi, stressi, vireystilan säätely, psyykkinen itsesäätely
• kehityspsykologinen näkökulma asiakkaan hyvinvoinnin edistämisessä

Ensiapu 1 op
• hätätilanteen tunnistaminen ja lisäavun hälyttäminen
• tajuttoman ja sairauskohtauksen saaneen henkilön ensiapu
• lapsen ja aikuisen peruselvytys, PPE-D (defibrillaatio)
• tapaturmapotilaan ensiapu
• henkinen ensiapu
• lisäavun hälyttämisen keskeinen sanasto suomeksi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Hoitotyö 1:
Opiskelija
• ymmärtää yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajana toimimisen periaatteet
• tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
• tietää perustiedot potilaan päivittäisiin toimiin ja auttamismenetelmiin liittyen
• tietää kuntouttavan ja hoitotyön periaatteet
• tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä
• tietää terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
• ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen osana hoitotyötä
• on osallistunut pienryhmätyöskentelyyn

Hoitotyö 2:
Opiskelija
• tietää peruselintoimintojen normaalin toiminnan ja tunnistaa niissä tapahtuvat muutokset
• tietää, miten asiakkaan peruselintoimintoja tarkkaillaan ja turvataan hoitotyön auttamismenetelmillä
• tietää mitä tarkoitetaan ABCDE- ja NEWS-menetelmillä ja tietää miten niitä käytetään
• ymmärtää perusasiat kivunarvioinnista ja sen hoidosta
• ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen osana hoitotyötä
• on osallistunut pienryhmätyöskentelyyn

Psykologia:
Opiskelija
• tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä asiakkaan hyvinvointiin
• tietää eri-ikäisten ihmisten psyykkisestä kehityksestä asiakastyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Hoitotyö 1:
Opiskelija
• osaa toimia yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajuuden periaatteiden mukaisesti
• osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti ja ekologisesti
• osaa perustiedot potilaan päivittäisiin toimiin ja auttamismenetelmiin liittyen
• osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
• osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä
• osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
• harjaantuu vuorovaikutustilanteissa
• ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja toimii hyvässä yhteistyössä pienryhmässä

Hoitotyö 2:
Opiskelija
• osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti ja ekologisesti
• ymmärtää peruselintoimintojen normaalin toiminnan ja tunnistaa niissä tapahtuvat muutokset
• osaa tarkkailla ja turvata asiakkaan peruselintoiminnot perushoitotyön auttamismenetelmillä
• ymmärtää mitä tarkoitetaan ABCDE-, NEWS- ja ISBAR-menetelmillä ja osaa käyttää niitä
• ymmärtää perusasiat kivunhoidosta, kuten kivun tarkkailusta, arvioinnista ja kivun hoidon perusmenetelmistä
• harjaantuu kasvokkain tapahtuvissa ohjaustilanteissa
• ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja toimii hyvässä yhteistyössä pienryhmässä

Psykologia:
Opiskelija
• osaa tunnistaa psyykkisten tekijöiden yhteyttä asiakkaan hyvinvointiin
• osaa tunnistaa eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita asiakastyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Hoitotyö 1:
Opiskelija
• toimii erinomaisesti aseptisten periaatteiden mukaisesti ja huomioi kestävän kehityksen
• pohtii, perustelee ja yhdistää teoriassa oppimaansa käytäntöön
• osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
• osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
• ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa

Hoitotyö 2:
Opiskelija
• toimii erinomaisesti aseptisten periaatteiden mukaisesti
• osaa käyttää erilaisia hoitotyön auttamismenetelmiä aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmän ja hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvissä ongelmissa, sekä perustella toimintaansa hoitotyön näkökulmasta
• osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
• osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
• ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa

Psykologia:
Opiskelija
• osaa tunnistaa monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä asiakkaan hyvinvointiin
• osaa tunnistaa laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita asiakastyössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Ensiapu:
Hyväksytty
Opiskelija
• osaa antaa oma-aloitteisesti ensiapua näyttöön perustuen tavallisimmissa sairaus- ja onnettomuustilanteissa
• huomioi ensiapua antaessaan oman ja muiden turvallisuuden
• huomioi henkisen ensiavun tarpeen
Hylätty
Opiskelija
• ei osaa perustella antamaansa ensiapua näyttöön perustuen
• ei kykene oma-aloitteisesti antamaan ensiapua
• ei huomioi turvallisuusnäkökulmia antaessaan ensiapua
• ei huomioi henkisen ensiavun tarvetta

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Nursing care part 1:
Exam in exam area in weeks 5-6, 2025
1st retake: weeks 10-11, 2025
2nd retake: weeks 14-15, 2025

Nursing care part 2:
Evaluation contains:
- video on patient assessment in groups of 3, max 25points
- individual exam in Moodle, max points 25. Points are counted together, max 50, and the grade counted from this.
In moodle exam, you are allowed to use materials. Moodle exam contains some questions related to Finnish language integration.
Exam in the 4th period, timetable to be specified in December 2024

Psychology 1 cr. Individual exam in Exam-area, week 50, scale: failed/ 1-5
- Retake I: week 3/2025
- Retake II: week 7/2025

Skills stations: pre-task is required to be able to participate a skills station. Skills stations are mandatory, no compensatory tasks are accepted. In case of abscence, student may ask to join another group for the missed skills station.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Contact teaching, Small group work, Guided independent work, Flipped learning, skills stations, Moodle online work, teaching discussions, group work, online tests and courses.

Oppimateriaalit

Course ebook:Kozier & Erb's fundamentals of nursing : concepts, process, and practice / Audrey Berman, Shirlee J. Snyder, Geralyn Frandsen., Harlow : Pearson Education Limited, 2016.

Other materials provided in the Moodle course

Psychology
-Lecture materials  and Course book:  
Weiner, I.B., Lerner, R.M., Easterbrooks, M.A. , Mistry, J. and Weiner I. 2012. Handbook of Psychology, Developmental Psychology. Publisher John Wiley & Sons, Incorporated  
Chapters: II Infancy and Early Childhood, III Childhood 
The book is available as an e-book in Tuni library.   

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

9 ect = 243hrs of studying

Nursing Skills lab -numbers of hours spent 8 x 4 h = 36 h
First aid skills labs 2 x 4h = 8h
Contact lessons on nursing care 12h

Psychology, 1 ects: The number of hours for the entire part of the course (Psychology) is 27 hours for the student, of which 20 hours are independent work, teaching 6 hours, exam 1 hour. Orientation classes are mandatory.

Finnish language integration 16h
Nutrition online-course 20h
Independent work 9 x 8 h = 110 h
Pre-task before the skill lab 7 kpl x 4 h = 28 h

Sisällön jaksotus

During first semester:

Nursing care part 1
Skills stations 1-4
Psychology
First Aid
Nutrition

During 3rd peiod:
Nursing care part 2
Skills stations 5-8

Lisätietoja opiskelijoille

Implementation plan will be edited before the orientation class.

Siirry alkuun