Siirry suoraan sisältöön

Monitahoinen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00FV90-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.06.2024 - 25.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 18.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 60

Koulutus

  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Palveluliiketoiminta, Restonomi Virtuaalihenkilö
  • Riitta Brännare

Vastuuhenkilö

Riitta Brännare

Ryhmät

  • 23RESTO
    Palveluliiketoiminta 2023, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija: 
− ymmärtää johtamisen vaikuttavana, eettisenä ja vastuullisena toimintana
− osaa määritellä esihenkilön erilaisia rooleja ja tehtäväkentän
− osaa huomioida työehtosopimuksen työnantajan näkökulmasta
− osaa budjetoida ja huomioida budjetin toiminnassaan
− ymmärtää tuottojohtamisen periaatteet
− ymmärtää henkilöstöjohtamisen ja työlainsäädännön keskeiset käsitteet
− osaa kuvata johtajuuden vaikutuksen ja merkityksen työviihtyvyydessä ja -hyvinvoinnissa sekä
työnantajakuvan luomisessa
− hahmottaa omaa johtamistapaansa

Sisältö (OJ)

MITEN johtamisella vaikutetaan tulokseen, kannattavuuteen, työviihtyvyyteen, hyvinvointiin ja työnantajakuvaan?
MITÄ työehtosopimus ja työlainsäädäntö tarkoittavat työantajan näkökulmasta?
MITEN budjetoidaan?
MIKSI kehittyminen johtamisessa on tärkeää?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä joitakin johtamistyylejä ja tuntee erilaisia menettelytapoja.
Opiskelija tunnistaa ja nimeää työlainsäädännön, työehtosopimuksen ja budjetoinnin peruskäsitteistön.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Hän tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja ja osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija nimeää ja kuvailee erilaisia johtamistyylejä antaen esimerkkejä käytännön johtamistilanteista. Opiskelija tiedostaa tyylien erilaiset aktivoivat ominaisuudet ja kykenee esittelemään ne perustellusti.

Opiskelija ymmärtää esihenkilön roolit ja työlainsäädännön keskeiset sisällöt. Hän osaa budjetoida ja huomioida budjetin käytännön lähijohtamisessa.

Opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti soveltaa palveluliiketoiminnan johtamisen tietoperustaa ja käytäntöjä. Hän kykenee vastaamaan omasta toiminnastaan ja sen seurauksista. Hän reflektoi toimintaansa omasta ja lähiyhteisön näkökulmasta. Hän osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija määrittelee useita erilaisia johtamistyylejä sovelten niitä erilaisiin esimerkkitilanteisiin. Hän analysoi erilaisia johtamismenetelmiä ymmärtäen tyylien passivoivat ja aktivoivat tekijät.

Opiskelija osaa toimia esihenkilönä vastuullisesti ja alan lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Hän osaa budjetoida ja omaa valmiudet toimia lähiesihenkilönä kannattavasti ja resurssit huomioiden. Hän ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden.

Opiskelija osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa palveluliiketoiminnan johtamisen tietoperustaa ja käytäntöjä. Hän kykenee vastaamaan omasta toiminnastaan ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.

Aika ja paikka

lähiopiskelua TAMKilla
etäopiskelua zoom- tms. yhteydellä

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-ma 7.10. klo 9-11.30
-1. uusintatentti pe 25.10. klo 8.30-11.30
-2. uusintatentti: sovitaan myöhemmin

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin suoritukset, arvioinnit ja osuus arvosanasta

* työvuorosuunnittelu harjoitusyritykseen parityö, työvuoro ja laskelmat, esitys + itsearviointi, arviointi 0-5, 35 %
* monitahoisen johtamisen eri osa-alueiden soveltaminen harjoitusyritykseen (tiimityö / parityö), kirjallinen työ ja esitys, arviointi 0-5, 15 % kurssista
* kertaustentti (laskenta, työlainsäädäntö, johtaminen), yksilösuoritus, arviointi 0-5, 40 %
*oman johtamisen analyysi, osaamisen johtamisesta oppimisen johtamiseen, yksilösuoritus, arviointi S-merkinnällä, 10 % kurssista

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-luennot
-harjoitukset
-esitykset

Oppimateriaalit

-moodlessa määritelty materiaali
-johtamisen kirjallisuus: ilmoitetaan myöhemmin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-1 op vastaa opiskelijan 27 tunnin työtä keskimäärin riippuen opiskelijan omista tavoitteista, aiemmasta kokemuksesta
-jakaantuu: noin 50 % kontaktia (luentoja, harjoituksia ym. kontaktiopiskelua), noin 50 % itsenäistä työskentelyä tai tiimeissä työskentelyä (kuten pienoistutkielman tekemistä, tentteihin yms. valmistautumista)

Sisällön jaksotus

Kurssi toteutuu viikoilla 35-41 maanantaiaamupäivisin klo 9-11.30 ja torstaiaamupäivisin klo 9-11.30.

Kurssilla on pääasiassa yhteisiä luentoja ja harjoituksia TAMKilla lähiopetuksena tapahtuvina, lisäksi on joskus etäyhteydellä mm. ohjauksia ja luentoja.

Kurssin tarkempi aikataulu on nähtävillä moodle-oppimisympäristössä, se avautuu kurssin alettua eli ma 26.8.24 klo 9.00.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos opiskelijalla on aiemmin hankittua osaamista johtamisesta ja esihenkilötyöstä (lähiesihenkilötoiminnasta), hän voi suorittaa osa-alueita näytöllä. Jos opiskelija tekee esihenkilön työtä, hän voi opinnollistaa tekemistään suorittamalla kurssin tavoitteiden ja sisällön mukaisia tehtäviä. Näistä sovitaan erikseen ennen kurssin alkua opiskelijan aloitteesta.