Tulevaisuuden liiketoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00FV98-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.01.2024 - 04.03.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 23.04.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
45 - 60
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Ylä-Viteli
- Mika Kylänen
Vastuuhenkilö
Mika Kylänen
Ryhmät
-
23RESTOPalveluliiketoiminta 2023, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa vertailla liikeideoita ja ansaintamalleja sekä eritellä vastuullisen liiketoiminnan osa-alueita
- osaa tunnistaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia palveluliiketoiminnassa
- osaa huomioida ajankohtaisia ilmiöitä ja trendejä vastuullisen liiketoiminnan suunnittelussa
- osaa luoda ja mallintaa liikeideoita sekä esitellä liiketoimintamallin
- osaa soveltaa liiketoiminnan suunnittelun menetelmiä ja työkaluja osana tiimiä
- osaa arvioida omia yrittäjyysvalmiuksiaan
Sisältö (OJ)
MITÄ liikeidea, arvolupaus, lisäarvo ja liiketoimintamalli tarkoittavat palveluliiketoiminnassa?
MITÄ vastuullisen liiketoiminnan osa-alueet ovat palveluliiketoiminnassa?
MIKSI opiskelijan kannattaa innostua yrittäjyydestä ja itsensä työllistämisestä työnteon muotona?
MITEN voidaan huomioida tulevaisuuden haasteet ja mahdollisuudet vastuullisen liiketoiminnan suunnittelussa?
MITÄ laskelmia yritystoiminnassa on hallittava?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa etsiä tietoa liiketoiminnan suunnittelun tueksi.
Opiskelija osaa määritellä liiketoiminnan suunnittelun kannalta olennaisia käsitteitä.
Opiskelija osaa nimetä ajankohtaisia ilmiöitä ja trendejä palveluliiketoiminnan kannalta.
Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnan suunnittelulle ominaisia laskelmia, työkaluja ja menetelmiä ohjattuna.
Opiskelija osaa arvioida omia yrittäjyysvalmiuksiaan.
Opiskelija osaa toimia tiimin jäsenenä.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan ja kantaa vastuuta omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija etsii ja hyödyntää monipuolista, ajankohtaista tietoa liiketoiminnan suunnittelun tueksi.
Opiskelija osaa selittää liiketoiminnan suunnittelun kannalta olennaisia käsitteitä.
Opiskelija osaa huomioida asiakaslähtöisyyden ja erottuvuuden liikeidean määrittelyssä sekä esitellä liiketoimintamallin myyvästi.
Opiskelija soveltaa liiketoiminnan suunnittelulle ominaisia laskelmia, työkaluja ja menetelmiä itsenäisesti.
Opiskelija ottaa vastuuta tiimin toiminnasta.
Opiskelija osaa eritellä ja analysoida omia yrittäjyysvalmiuksiaan.
Opiskelija toimi yhteistyössä vastuullisesti tiimin toimintaan sitoutuen ja kehittää vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa käyttää kansainvälistä lähdemateriaalia liiketoiminnan suunnittelussa.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida kriittisesti tiiminä tehtyjä valintoja liiketoiminnan suunnittelussa ja tiimityössä.
Opiskelija osaa konseptoida liiketoimintaa arvoa luovalla tavalla.
Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnan suunnittelulle ominaisia laskelmia, työkaluja ja menetelmiä luovasti ja kekseliäästi.
Opiskelija hyödyntää johtajuuttaan tiimin toiminnassa.
Opiskelija arvioi kriittisesti ja luovasti omia yrittäjyysvalmiuksiaan.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa, tiimin ja sidosryhmien vuorovaikutusta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu 40% prosessiin (liikeidean taustoitus, toimintaympäristön analysointi, asiakasymmärrys sekä ideointi ja konseptointi tiimityönä) ja 60% lopputulokseen (liiketoimintakonsepti ja sen esittely). Konsepteja arvioidaan toisaalta niiden uutuusarvon ja toisaalta toteutettavuuden kannalta, mutta myös mm. vastuullisuuden, asiakaslähtöisyyden ja kannattavuuden näkökulmista. Opintojaksolla on niin tiiminä kuin itsenäisesti tehtäviä osioita, minkä lisäksi on koko ryhmän yhteisöllistä ja tiimien välistä työskentelyä. Arviointimenetelminä hyödynnetään opettajan arviointia, ulkopuolista arviointia sekä itse- ja vertaisarviointia. Tehtäviä ovat muun muassa trendeihin ja heikkoihin signaaleihin liittyvä harjoitus, benchmarking-tutkimus omaan liikeidea-aihioon liittyen, kenttätyö alustavan liikeidean testaamiseksi ja sen tueksi hankittava asiakasymmärrys, ideointi, konseptointi ja myyntipuhe eli pitchaus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Toteutuksen rytmityksen logiikkana toimii muotoiluprosessi, ja sille ominaisia näkökulmia ja työkaluja sovelletaan pelkkien palveluiden sijaan suoremmin liikeidean ja kokonaisvaltaisemmin liiketoiminnan muotoiluun. Opetusmenetelminä hyödynnetään inspiraatioluentoja, tiimityöskentelyä, työpajatyöskentelyä, itsenäistä työskentelyä sekä asiantuntijavierailijoiden puheenvuoroja. Mahdollisesti opintojakson puitteissa tehdään myös tarkoituksenmukaisia ja ajankohtaisiin aihepiireihin liittyviä yritysvierailuja.
Opintojaksolla on kolmenlaisia oppimistilanteita lukkaritasolla; livenä kasvokkain kampuksella toteutettavia yhteiskertoja noin joka toinen viikko, etäohjausta joka toinen viikko, sekä tiimin omaa työskentelyaikaa viikottain. Opiskelu painottuu alkuviikkoon.
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali, opettajan valmistelema materiaali, Sitran ja muotoiluajattelun vakiintuneet aineistot (mm. tulevaisuustaajuus), sekä opiskelijan itse ja tiiminä etsimä aineisto; lisäksi vierailevien asiantuntijoiden materiaalit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso toteutetaan keväällä 2024 4. periodissa aikavälillä 4.3. - 23.4.2024. 5 op:n opintojakso vastaa opiskelijan työnä n. 133 h, kun 1 op = 26,7 h. Tämä jakautuu yhteisten oppimistilanteiden (kampus, verkossa, vierailut), tiimin yhteisen työskentelyajan sekä itsenäisen työskentelyn välille. Kuormittavuus jakautuu seuraavasti kahdeksan viikon ajalle: yhteiset oppimistilanteet n. 24-30 h (3,5 h x 8 viikon aikana, tiimin yhteinen työskentelyaika n. 19 h (2,5 h x 8) sekä itsenäinen työskentely 70 h. Viikkotasolla ajankäyttö edellyttää noin 17 h tunnin panostamista yhteenlaskettuna alkuviikkoon painottuen.
Maanantai-iltapäivisin on yhteinen, enempi opettajavetoinen kerta (vuoroviikoin kampuksella ja verkossa, pl. kaksi ekaa kertaa ja vika kerta livenä), tiistai-aamupäivissä on varattu ryhmän lukkarista tiimityöaikaa. Pääsiäisen jälkeisellä viikolla 1.4. ei ole yhteisiä tunteja. Viimeinen yhteiskerta on 22.4. maanantaina, ja tiistaille 23.4. on varattu tiimiaikaa siihen, että tiimi tekee itse- ja vertaisarviointia prosessista ja antaa palautetta opintojaksosta.
Sisällön jaksotus
Opintojakso mukailee ammattimaista muotoiluprosessia, ja työskentelyä rytmittää neljä työvaihetta: 1. Intro ja toimintaympäristö | 2. Luova ideointi, alustava liikeidea ja käyttäjäymmärrys | 3. Palvelun ja konseptin tarkempi ideointi ja ideoiden priorisointi | 4. Konseptointi, viimeistely ja pitchaus. 1. vaiheessa tutustutaan opintojakson askelmerkkeihin ja kokonaiskuvaan sekä otetaan haltuun toimintaympäristöä, josta haarukoidaan (uusia) liiketoimintamahdollisuuksia. Hyödynnetään tutkain- ja tulevaisuustaajuusmenetelmää (Sitra), tunnistetaan megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja, jotka yhteisvaikuttavat liiketoimintaympäristössä. Tutustutaan kilpailutilanteeseen ja kilpailijoihin esimerkiksi toimiala-analyysin ja benchmarkingin avulla. Omaksutaan ketterän liiketoiminnan suunnittelun toimintamalleja, kuinka suunnitella liiketoimintaa muuttuvassa, kompleksisessa maailmassa. 2. vaiheessa tunnistetaan mahdollisia liikeideoita ja lähdetään testaamaan liike- ja palveluideaa tai -ideoita oikeilla, mahdollisilla asiakkailla mahdollisimman varhain palvelumuotoilun keinoin asiakasymmärrystä rakentaen. 3. vaiheessa ideoidaan tarkemmin, määrällisesti paljon, ja sitten ideoita laatu edellä priorisoiden. Konsepti alkaa hahmottua, ja arvolupaus määritellään ja kiteytetään niin sanottuna product-market -fit:inä, miten oma ratkaisu vastaa asiakkaiden tarpeisiin ja mitä lisäarvoa se voi luoda kohderyhmässään ja yhteistyökumppaneilleen. 4. vaiheessa konsepti viimeistellään vähintään konseptiaihiona ja sitä mallinnetaan esimerkiksi Business Model Canvas -työkalun avulla.
Avainsisältöinä opintojaksolla ovat erityisesti liikeidea, arvolupaus, lisäarvo ja liiketoimintamalli palveluliiketoiminnassa; vastuullisen liiketoiminnan osa-alueet; yrittäjyys työnteon muotona; tulevaisuusorientoitunut ja toimintaympäristölähtöinen liiketoiminnan suunnittelu; sekä liiketaloudelliset periaatteet, kuten ymmärrys muuttuvista ja kiinteistä kustannuksista sekä kustannusten ja tulovirtojen muodostumisesta.
Kahdeksan viikon logiikka jakautuu niin, että ensimmäiseen ja viimeiseen työvaiheeseen käytetään noin kaksi viikkoa, toiseen työvaiheeseen kaksi-kolme viikkoa, ja kolmanteen työvaiheeseen noin yksi viikko. Jokaisella viikolla on yhteinen oppimiskerta (kaksi ensimmäistä viikkoa livenä kampuksella, sitten vuoroviikoin kampuksella ja verkossa, ja lopputilaisuus pidetään livenä esim. kauppakeskuksessa tai muussa julkisessa ympäristössä, jossa opiskelijatiimit esittelevät liikeideoitaan ja liiketoimintakonseptejaan yleisölle. Jokaiselle viikolle ryhmän lukkarista varataan myös tiimityöskentelyaikaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tiimi voi hyödyntää opintojakson prosessia oman jo olemassa olevan liiketoiminnan ja/tai liikeidean työstämiseen. Lähtökohtaisesti ei ole mahdollista työskennellä täysin itsenäisesti tai täysin verkossa. AHOTointi on mahdollista sovitulla aikataululla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Havainnolliset työelämän esimerkit, vierailevien asiantuntijoiden kanssa tehtävä yhteistyö, HUBS-yhteistyö sekä matkailu-, ravintola- ja tapahtumatoimialaa koskevan vertailutiedon etsiminen toimivat työelämäyhteistyön käytäntöinä tällä opintojaksolla. Lisäksi pyritään hyödyntämään ulkopuolisia arvioijia liikeideoiden tarkastelussa. Lähtökohtana on opiskelijatiimien oma yhdessä pohtima mara- tai tapahtuma-alan liikeidea ja sen eteenpäin vieminen muotoiluprosessin ja bisnesmuotoilun menetelmien avulla. Parhaimmillaan tiimi voi jatkaa liikeidean työstämistä ja käytäntöön viemistä opintojensa aikana - ja perustaa muotoilutyön pohjalta oikeaakin yritystoimintaa.
Kansainvälisyys
Kansainvälinen vertailutiedon etsiminen ja raportointi benchmarking-tutkimuksen keinoin; yhteistyö englannin opintojakson, Professional English for the Service Industry, kanssa tämän puitteissa 4. periodin aikana.