Svenska för teknikbranschen - skriftlig färdighet (2 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00EK77-3065
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 30.04.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne Kerttula
Vastuuhenkilö
Anne Kerttula
Ryhmät
-
22I112BKonetekniikka 2022
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia toimia erilaisissa työelämän viestintätilanteissa ruotsiksi.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti ruotsiksi ammatillisissa kirjallisissa viestintätilanteissa
- hallitsee autotekniikan keskeisen termistön
- osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan
- osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista
- osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
- autenttiset ammatilliset tekstit, autotekniikan sanasto
- alan työtehtävät
- omasta koulutuksesta kertominen
- oman alan tuotannoista kertominen
- erilaiset alakohtaiset viestintätilanteet
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.
Tee ruotsin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito; vaihtoehtoinen suoritustapa: näyttökoe.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
(Taitotaso B1.1) Opiskelija
- osaa viestiä yksinkertaisesti omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
- osaa kertoa omasta alastaan suppeasti
- hoitaa pääosin ymmärrettävästi oman alan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
- kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
- käyttää alansa perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
(Taitotaso B1.2) Opiskelija
- osaa viestiä selkeästi tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
- osaa kertoa omasta alastaan melko hyvin
- hoitaa melko hyvin oman alan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
- kirjoittaa pääasiassa hyvin
- käyttää alansa perussanastoa niin, että keskeinen viesti välittyy
- käyttää kieliopin perusrakenteita pääosin oikein
- ymmärtää lukemansa ammatillisen tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija
- osaa viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
- hoitaa luontevasti verkostoituen oman alan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
- kirjoittaa sujuvasti
- käyttää alansa perussanastoa niin, että viesti välittyy selkeästi
- käyttää kieliopin perusrakenteita lähes virheettömästi
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
Aika ja paikka
Lähiopetus 2h/vko lukujärjestyksen mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen koe xx.xx. - xx.xx.2024, jonka aikana saa tehdä kirjallisen kokeen 3 kertaa: 2 uusintaa, hyväksyttyä koetulosta voi korottaa kerran.
Suullinen koe huhtikuussa 2024. Arviointi 0-5, jokainen saa henkilökohtaisen arvosanan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asteikko 0-5. Kirjallinen ja suullinen koe.
Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.
Moodleen palautettavat kotitehtävät pitää olla palautettuna, jotta saa kurssista arvosanan Pakkiin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, kirjalliset ja suulliset harjoitukset, tentti, itsenäinen verkko-opiskelu.
Oppimateriaalit
Joni Sallila: Protocall – Teknikbiten, Tammertekniikka 2016.
Ammattialakohtaiset tekstit ja tehtävät ilmoitetaan kurssin aikana.
Verkkotehtävät Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 + 2 op = 54 h + 54 h = yht. 108 h
Sisällön jaksotus
Kommunikaatiotilanteet: mm. puhelin, s-posti, lentokenttä, tehdasalue, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tekniikan alat, tienneuvominen, kysyminen, yritysvierailu, yrityksestä kerominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, tehdaskierros, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit & tehtävät.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Näyttökoe (Katri Kallinen)
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei selviydy tavallisimmista työelämän kirjallisista ja suullisista tilanteista.