Laadullinen ja toiminnallinen kehittämistutkimus (5 op)
Toteutuksen tunnus: NY00EC55-3026
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
07.03.2024 - 01.06.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Irja Nieminen
Vastuuhenkilö
Irja Nieminen
Ryhmät
-
23YESOSosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija
-
24YAMKYlempi AMK, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää laadullisia ja toiminnallisia menetelmiä sisältävän kehittämisen prosessin
- osaa valita ja/tai hankkia aiheen mukaiset aineistot ja menetelmät
- osaa analysoida käyttämänsä aineiston
- osaa arvioida tuottamansa analyysin luotettavuuden ja vakuuttavuuden
Sisältö (OJ)
Sisältö:
- lähestymistavat ja niiden taustat
- case-tutkimus
- toimintatutkimus
- konstruktiivinen tutkimus
- verkostotutkimus
- laadulliset aineistot ja niiden analysointi
- sisällönanalyysi
- vakuuttava raportointi
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija osaa
-soveltaa laadullista lähestymistapaa tutkimuksen suunnittelussa, tutkimuskysymyksen muotoilussa, aineiston määrittelyssä, hankinnassa ja analyysissa sekä tutkimuksen arvioinnissa.
-perustella tutkimusprosessissa tehdyt ratkaisut, myös eettisyyden ja luotettavuuden näkökulmasta.
-hallitsee aineistolähtöisen sisällönanalyysin käytännössä
-tuntee toimintatutkimuksen ja muiden toiminnallisten kehittämistutkimusmenetelmien lähestymistavat
-kirjoittaa ohjeistuksen mukaisen raportin ja työskennellä rakentavasti ryhmässä.
Hylätty
-opiskelijalla ei täyty edellä mainitut hyväksytyn kriteerit
-opiskelija ei osallistu opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn
Aika ja paikka
Opetuksen ajankohdat:
pe 22.3.2024 klo 8.30 - 11.45, etäopetus Zoomissa
la 20.4.2024 klo 8.30 - 15.45, etäopetus Zoomissa
pe 17.5.2024.klo 8.30 - 15.45, etäopetus Zoomissa
HUOM! Kaikissa etäopetuksissa on läsnäolovelvollisuus. Kurssilla ei ole poissaoloa korvaavia tehtäviä. Opetus toteutetaan etäopetuksena Zoomissa. Mahdollisista muutoksista opiskelijoille ilmoitetaan ajoissa kurssin Moodlen uutisten kautta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttejä ei ole. Kurssi arvioidaan läsnäolon ja kurssitehtävien perusteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen etäopetukseen ja pienryhmän toimintaan, henkilökohtaisten tehtävien tekemiseen, ryhmien väliseen vertaisarviointiin sekä opiskelijan itsearviointiin toiminnastaan. Opettajat kommentoivat työn etenemistä ja lopullisesta raportista annetaan palaute ja suoritusmerkintä.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkiin etäopetuksiin osallistumista ja vaadittujen tehtävien palauttamista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opettajien alustukset, ryhmässä tehtävä laadullisen tutkimuksen harjoitustyö, sisällönanalyysin työpajaan osallistuminen, yksilötehtävänä tutkimukseen tutustuminen.
Oppimateriaalit
Elo, S., Kajula, O., Tohmola, A. & Kääriäinen, M. 2022. Laadullisen sisällönanalyysin vaiheet ja eteneminen. Hoitotiede 34(4), 215-225.
Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
Laine, M., Bamberg, J. Jokinen, P. Tapaustutkimuksen taito. Gaudeamus (saatavana myös verkkokirjana TAMKin kirjaston kautta).
Lempiäinen K. Löytty, O., Kinnunen, M. (toim.) 2008. Tutkijan kirja. Vastapaino: Tampere.
Ruusuvuori, J., Tiittula, L., Aaltonen, T. (2005). Haastattelu: tutkimus, tilanteet ja vuorvoaikutus. Vastapaino
Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Eriksson, P. & Koistinen, P. 2014. Monenlainen tapaustutkimus.
Grönfors, M. & Vilkka, H. 2008. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät.
Toikko, T. & Rantanen, T. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
Varto, J. 2005. Laadullisen tutkimuksen metodologia
Suositeltavaa materiaalia lisää Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö on 5 x 27 h = 135 tuntia
Sisällön jaksotus
1.Lähiopetus
Johdantoluento lähestymistavoista. Aineistojen aiheiden kanssa työskentelyn aloittaminen pienryhmissä.
Lähipäivien välissä aiheen täsmentämistä ja aineiston hankintaa pienryhmissä.
2. Lähiopetus
Johdantoluento analyysimenetelmistä, sisällönanalyysityöpaja
Lähipäivien välissä tutkimukseen tutustuminen, aineiston analyysia ja raportin kirjoittamista
3. Lähiopetus
Ryhmien esitykset työn etenemisestä
Luento: Vakuuttava raportointi ja tutkimuksen arviointi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi toteutetaan etäopetuksena Zoomissa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty
-opiskelijalla ei täyty edellä mainitut hyväksytyn kriteerit
-opiskelija ei osallistu opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista etäopetukseen, pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä itsenäisen tehtävän tekemistä.
Opintojakson aikana opiskelija on osallistunut aktiivisesti etäopetukseen ja edistänyt toiminnallaan pienryhmän tavoitteiden saavuttamista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että laadullisen lähestymistavan perusperiaatteet on sisäistetty ja sisällönanalyysin käytäntö hallitaan. Ryhmän raportti noudattaa TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjetta ja opintojaksolla annettuja ohjeita.