Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu 9 (7 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FO63-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.03.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sanna Eironen
  • Sairaanhoitaja,hoitotyö Virtuaalihenkilö
  • Riikka Huttunen

Vastuuhenkilö

Sanna Eironen

Ryhmät

  • 22ASH1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaan kanssa ja osaa toimia hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti toimintaympäristössä
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- saa kokemusta potilaan koko hoitopolusta, kotiutumisesta ja jatkohoidon suunnittelusta, osaa palveluohjaamisen perusteet.
- osaa substanssialueen hoitotyön edellyttämät keskeiset tiedot ja taidot potilaan hoitotyössä ja osaa toteuttaa eettisesti korkeatasoista näyttöön perustuvaa hoitotyötä
- osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan ja osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- hallitsee infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta moniammatillista tiimiä hyödyntäen
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- ymmärtää oman ja toisten sosiaali -ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa
- arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään ja osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- kykenee työskentelemään hoitotyössä asiantuntijan roolissa ja osaa ohjata opiskelijoita ja työtovereita
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Sisältö (OJ)

- potilaan kokonaisvaltaisen hoitotyön harjoittelu, hoitotyön laatu

Esitietovaatimukset (OJ)

Ohjatut harjoittelut 1 - 6 suoritettuna.

Lisätiedot (OJ)

Ohjattu harjoittelu voidaan tehdä suunnitellusti palkallisena harjoitteluna sairaanhoitajan työsuhteessa 140 op opintojen jälkeen.

Sairaanhoitajakoulutuksen harjoittelujaksojen paikkoja valittaessa on huomioitava harjoittelujaksojen sijoittuminen laaja-alaisesti hoitotyön eri osa- alueille. EU-direktiivin edellyttämät yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen alueet ovat Sisätautipotilaan hoitotyö, Kirurgisen potilaan hoitotyö, Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö, Äitiyshuolto, Mielenterveys- ja päihdetyö, Gerontologinen hoitotyö ja kotisairaanhoito, Akuutti hoito, Palliatiivinen hoitotyö ja elämän loppuvaihe sekä Vammaisuus ja vammaisten hoito.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaan kanssa ja osaa toimia hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti toimintaympäristössä
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- saa kokemusta potilaan koko hoitopolusta, kotiutumisesta ja jatkohoidon suunnittelusta, osaa palveluohjaamisen perusteet.
- osaa substanssialueen hoitotyön edellyttämät keskeiset tiedot ja taidot potilaan hoitotyössä ja osaa toteuttaa eettisesti korkeatasoista näyttöön perustuvaa hoitotyötä
- osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja luotettavasti ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan ja osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- hallitsee infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa tuoda ne osaksi potilaiden terveyden edistämistä, osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan omahoitoa ja tukea hoitoon sitoutumisessa
- arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään ja osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
- ymmärtää oman ja toisten sosiaali -ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa
- kykenee työskentelemään hoitotyössä asiantuntijan roolissa ja osaa ohjata opiskelijoita ja työtovereita
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty

Opiskelija
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita tai heidän läheisiään tai työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen heidän kanssaan, työyhteisötaidot ovat puutteelliset
- substanssialueen perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa on vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei vastaa potilaan tarpeisiin, hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi jäävät puutteellisiksi ja potilaan hoitopolku ei hahmotu
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden
- ei suoriudu keskeisistä potilaan kliinisistä taidoista
- ei kykene arvioimaan hoitotyön laatua kehittääkseen potilaan hoitoa
- ei osaa toimia potilasturvallisuutta edistävästi eikä ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- ei hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteita ja aseptinen toiminta pettää
- tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidon passia
- ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja vointia eikä hallitse niihin liittyvää päätöksentekoa. - hoitotyön suunnittelu, toteutus ja arviointi on puutteellista
- ei osoita kiinnostusta potilaan tai heidän läheisiensä ohjaukseen
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun ohjeistuksia
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Aika ja paikka

Harjoittelun voi tehdä oman aikataulun mukaisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Harjoittelu erilaisissa terveydenhuoltoalan yksiköissä. Lääkehoitopassin täyttäminen. Yhteinen tehtävä harjoitteluissa 8 ja 9.

Oppimateriaalit

Harjoittelun substanssiin liittyvien opintojaksojen kirjallisuus ja muu materiaali, harjoittelupaikkojen perehtymismateriaali, Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodle (https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=8976).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 162 tuntia, josta 9 tuntia orientaatioon, tehtävän tekemiseen ja lääkehoitopassin täyttämiseen.

Harjoittelussa tehtävä tuntimäärä on 153 tuntia.

Sisällön jaksotus

Osa 1. Harjoittelu
Osa 2. Tehtävä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ohjatut harjoittelut 8 ja 9 opiskelija voi tehdä ohjattuna harjoitteluna, ahotoiden tai opinnollistaen. Ahotoiminen ja opinnollistaminen ovat mahdollisia tehdä suunnitellusti palkallisena harjoitteluna sairaanhoitajan työsuhteessa kun opiskelija on saavuttanut 140 opintopistettä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ennen kunkin harjoittelujakson alkua tulee opiskelijan olla osallistunut ko. harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin. Jos harjoittelu suoritetaan ohjattuna harjoitteluna, paikka varataan Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodlen ohjeiden mukaisesti Jobiilista tai Jobiilin ulkopuolelta. Harjoittelupaikka tulee olla vahvistettu ennen harjoittelun alkamista. Opiskelija on yhteydessä harjoittelupaikkaan Jobiilissa olevien harjoittelupaikan ohjeiden mukaisesti ennen harjoittelun alkamista.

Opinnollistettavan harjoittelun suorittamiseen liittyvät tarkemmat ohjeet löytyvät Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodlesta. Opiskelijan tulee sopia opinnollistettavasta harjoittelusta opettajatuutorin kanssa hyvissä ajoin.

Lisätietoja opiskelijoille

Harjoitteluissa 8 ja 9 on yhteinen tehtävä. Tehtävän palautus on mahdollinen vasta harjoittelun 9 päätyttyä.

Sairaanhoitajakoulutuksen harjoittelujaksojen paikkoja valittaessa on huomioitava harjoittelujaksojen sijoittuminen laaja-alaisesti hoitotyön eri osa- alueille. EU-direktiivin edellyttämät yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen alueet ovat sisätautipotilaan hoitotyö, kirurgisen potilaan hoitotyö,lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö, äitiyshuolto, mielenterveys- ja päihdetyö, gerontologinen hoitotyö ja kotisairaanhoito, akuutti hoito, palliatiivinen hoitotyö ja elämän loppuvaihe sekä vammaisuus ja vammaisten hoito.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opetussuunnitelmassa mainittujen arviointikriteerien mukaisesti.