Ohjattu harjoittelu 9 (7 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FO63-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.03.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.05.2025
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Rami Yli-Villamo
- Anne Partanen
- Riikka Huttunen
Ryhmät
-
22SHSK1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 22SHSK1
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaan kanssa ja osaa toimia hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti toimintaympäristössä
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- saa kokemusta potilaan koko hoitopolusta, kotiutumisesta ja jatkohoidon suunnittelusta, osaa palveluohjaamisen perusteet.
- osaa substanssialueen hoitotyön edellyttämät keskeiset tiedot ja taidot potilaan hoitotyössä ja osaa toteuttaa eettisesti korkeatasoista näyttöön perustuvaa hoitotyötä
- osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan ja osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- hallitsee infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta moniammatillista tiimiä hyödyntäen
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- ymmärtää oman ja toisten sosiaali -ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa
- arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään ja osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- kykenee työskentelemään hoitotyössä asiantuntijan roolissa ja osaa ohjata opiskelijoita ja työtovereita
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Sisältö (OJ)
- potilaan kokonaisvaltaisen hoitotyön harjoittelu, hoitotyön laatu
Esitietovaatimukset (OJ)
Ohjatut harjoittelut 1 - 6 suoritettuna.
Lisätiedot (OJ)
Ohjattu harjoittelu voidaan tehdä suunnitellusti palkallisena harjoitteluna sairaanhoitajan työsuhteessa 140 op opintojen jälkeen.
Sairaanhoitajakoulutuksen harjoittelujaksojen paikkoja valittaessa on huomioitava harjoittelujaksojen sijoittuminen laaja-alaisesti hoitotyön eri osa- alueille. EU-direktiivin edellyttämät yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen alueet ovat Sisätautipotilaan hoitotyö, Kirurgisen potilaan hoitotyö, Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö, Äitiyshuolto, Mielenterveys- ja päihdetyö, Gerontologinen hoitotyö ja kotisairaanhoito, Akuutti hoito, Palliatiivinen hoitotyö ja elämän loppuvaihe sekä Vammaisuus ja vammaisten hoito.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Opiskelija
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaan kanssa ja osaa toimia hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti toimintaympäristössä
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- saa kokemusta potilaan koko hoitopolusta, kotiutumisesta ja jatkohoidon suunnittelusta, osaa palveluohjaamisen perusteet.
- osaa substanssialueen hoitotyön edellyttämät keskeiset tiedot ja taidot potilaan hoitotyössä ja osaa toteuttaa eettisesti korkeatasoista näyttöön perustuvaa hoitotyötä
- osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja luotettavasti ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan ja osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- hallitsee infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa tuoda ne osaksi potilaiden terveyden edistämistä, osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan omahoitoa ja tukea hoitoon sitoutumisessa
- arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään ja osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
- ymmärtää oman ja toisten sosiaali -ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa
- kykenee työskentelemään hoitotyössä asiantuntijan roolissa ja osaa ohjata opiskelijoita ja työtovereita
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty
Opiskelija
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita tai heidän läheisiään tai työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen heidän kanssaan, työyhteisötaidot ovat puutteelliset
- substanssialueen perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa on vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei vastaa potilaan tarpeisiin, hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi jäävät puutteellisiksi ja potilaan hoitopolku ei hahmotu
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden
- ei suoriudu keskeisistä potilaan kliinisistä taidoista
- ei kykene arvioimaan hoitotyön laatua kehittääkseen potilaan hoitoa
- ei osaa toimia potilasturvallisuutta edistävästi eikä ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- ei hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteita ja aseptinen toiminta pettää
- tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidon passia
- ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja vointia eikä hallitse niihin liittyvää päätöksentekoa. - hoitotyön suunnittelu, toteutus ja arviointi on puutteellista
- ei osoita kiinnostusta potilaan tai heidän läheisiensä ohjaukseen
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun ohjeistuksia
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2025. Harjoittelun tehdä myös esimerkiksi kesällä 2024 tai erikseen sovittuna ajankohtana.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Harjoittelu erilaisissa terveydenhuoltoalan yksiköissä. Reflektiokeskustelu. Lääkehoitopassin täyttäminen. Yhteinen tehtävä harjoitteluissa 8 ja 9.
Oppimateriaalit
Harjoittelun substanssiin liittyvien opintojaksojen kirjallisuus ja muu materiaali, harjoittelupaikkojen perehtymismateriaali, Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodle (https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=8976).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 162 tuntia, josta 9 tuntia orientaatioon, tehtävän tekemiseen, lääkehoitopassin täyttämiseen ja reflektioihin.
Harjoittelussa tehtävä tuntimäärä on 153 tuntia.
Sisällön jaksotus
Osa 1. Harjoittelu
Osa 2. Tehtävä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ohjatut harjoittelut 8 ja 9 opiskelija voi tehdä ohjattuna harjoitteluna, ahotoiden tai opinnollistaen. Ahotoiminen ja opinnollistaminen ovat mahdollisia tehdä suunnitellusti palkallisena harjoitteluna sairaanhoitajan työsuhteessa kun opiskelija on saavuttanut 140 opintopistettä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ennen kunkin harjoittelujakson alkua tulee opiskelijan olla osallistunut ko. harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin. Jos harjoittelu suoritetaan ohjattuna harjoitteluna, paikka varataan Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodlen ohjeiden mukaisesti Jobiilista tai Jobiilin ulkopuolelta. Harjoittelupaikka tulee olla vahvistettu ennen harjoittelun alkamista. Opiskelija on yhteydessä harjoittelupaikkaan Jobiilissa olevien harjoittelupaikan ohjeiden mukaisesti ennen harjoittelun alkamista.
Ahotoitavan ja opinnollistettavan harjoittelun suorittamiseen liittyvät tarkemmat ohjeet löytyvät Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodlesta. Opiskelijan tulee sopia ahotoitavasta tai opinnollistettavasta harjoittelusta opettajatuutorin kanssa hyvissä ajoin.
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoitteluissa 8 ja 9 on yhteinen tehtävä. Tehtävän palautus on mahdollinen vasta harjoittelun 9 päätyttyä.
Sairaanhoitajakoulutuksen harjoittelujaksojen paikkoja valittaessa on huomioitava harjoittelujaksojen sijoittuminen laaja-alaisesti hoitotyön eri osa- alueille. EU-direktiivin edellyttämät yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen alueet ovat sisätautipotilaan hoitotyö, kirurgisen potilaan hoitotyö,lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö, äitiyshuolto, mielenterveys- ja päihdetyö, gerontologinen hoitotyö ja kotisairaanhoito, akuutti hoito, palliatiivinen hoitotyö ja elämän loppuvaihe sekä vammaisuus ja vammaisten hoito.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opetussuunnitelmassa mainittujen arviointikriteerien mukaisesti.