Yrkessvenska i vården, muntlig (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FN39-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.07.2024 - 11.08.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 24.11.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Katja Kärki
Vastuuhenkilö
Katja Kärki
Ryhmät
-
22SHSK1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 22SHSK1
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa potilaan/asiakkaan haastattelussa kysyä tämän terveydentilaan ja/tai elämäntilanteeseen liittyviä tietoja hoidon onnistumiseksi
- osaa kertoa erilaisille potilaille/asiakkaille keskeiset hoito-ohjeet, selittää tyypilliset toimenpiteet ja rutiinit
- pystyy kommunikoimaan ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää keskeisesti omaan työhönsä liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen taidon
Sisältö (OJ)
- potilaan/asiakkaan haastattelu ja omaisen huomioiminen
- potilaan/asiakkaan ohjaus ammattialalle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
- muiden alalle tyypillisten viestintätilanteiden harjoittelu
- keskeinen ammattialakohtainen sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- autenttiset oman ammattialan tekstit
Esitietovaatimukset (OJ)
Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) lähtötasoksi edellytetään ylioppilastutkinnon hyväksytty suoritus (lukion B-kielen oppimäärä) tai sitä vastaavat tiedot. Lähtötaso vastaa Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
Opiskelija
- osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
- osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
Opiskelija
- osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa
- osaa raportoida ja kirjata lyhyesti asiakkaan/potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
- osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (potilasohjeet)
OHJAUS:
Opiskelija
- osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaan/potilaan ohjaustilanteissa
- osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut, lomakkeet)
- osaa kertoa yksinkertaisesti omaisille asiakkaan/potilaan tilaan liittyvistä asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
Opiskelija
- osaa kertoa selkeästi harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
- osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
Opiskelija
- osaa viestiä melko hyvin asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi asiakkaan/potilaan tilasta.
- osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (potilasohjeet).
OHJAUS:
Opiskelija
- osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan/potilaan ohjaustilanteissa.
- osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut, lomakkeet).
- osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa asiakkaan/potilaan tilasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
Opiskelija
- osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti asiakkaan/potilaan tilasta.
- osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, potilasohjeet).
OHJAUS:
Opiskelija
- osaa viestiä sujuvasti asiakkaan/potilaan ohjaustilanteissa.
- osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut, lomakkeet).
- osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa asiakkaan/potilaan tilasta.
Aika ja paikka
Pakin aikataulun mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti (paperitenttinä koululla): xx.2024
Suulliset tentit pareittain erillisen aikataulun mukaisesti xx2024, xx2024
1. uusinta Exam-tenttinä x/2024
2. uusinta ja korotus Exam-tenttinä x/2024
Suullisen uusinta sovitaan opettajan kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, suulliset harjoitukset ja suullinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
etäopetus
itsenäinen/ohjattu verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentit
Oppimateriaalit
Opettajien tuottama ja valitsema materiaali Moodlessa.
HUOM! Koska materiaali on Moodlessa, on opiskelijalla lähiopetuksessa oltava käytössään läppäri. Puhelinta tai tablettia ei suositella.
(DIALOGIA Akuuttihoitoa kahdella kotimaisella kielellä - Akutvård på två inhemska språk (valikoiden) (Myllymäki, Tervajärvi, Kvist, Vestö / Tampereen ammattikorkeakoulu). Kirjaa on saatavilla TAMKin kirjastosta sekä kolmikielisenä verkkokirjana äänitteineen osoitteessa: https://www.theseus.fi/handle/10024/808879)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähioppimiskerrat (24x45 min.) + tentit ja itsenäinen opiskelu 27h/op > yht. 81h.
Läsnäolovelvoite on 75 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
Sisällön jaksotus
Opetus tapahtuu 1. periodissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1- tason kielitaito.
Yrkessvenska i vården, muntlig ja Yrkessvenska i vården, skriftlig pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.
HOPSaajille tiedoksi: Tämä kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti ko. ryhmälle. Sinulla on mahdollisuus osallistua kurssille vain siinä tapauksessa, että jää vapaita paikkoja. Jos osallistut kurssille, joka on jonkun muun kuin oman ryhmäsi, niin huomioithan, että kurssien sisällöt poikkeavat sanastollisesti toisistaan.
Opettaja: Katja Kärki, katja.karki@tuni.fi
HUOM! Ilmoittautuessa molemmille kursseille (muntlig & skriftlig), joilla on sama tunnus!
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei saavuta arvosanalle 1 asetettuja vaatimuksia.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti asiakkaan/potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaan/potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa kertoa yksinkertaisesti omaisille asiakkaan/potilaan tilaan liittyvistä asioista.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi asiakkaan/potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan/potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa asiakkaan/potilaan tilasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
KIITETTÄVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti asiakkaan/potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan/potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa asiakkaan/potilaan tilasta.