Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (7 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FN26-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.06.2023 - 30.11.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2024

Laajuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Johanna Kangaspunta
  • Johanna Vilppola

Vastuuhenkilö

Johanna Kangaspunta

Ryhmät

  • 23JSASU1
    Sairaanhoitajaksi Suomessa, ryhmä 1

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia mielenterveyttä edistävällä ja mielenterveys- ja päihdeongelmia ehkäisevällä tavalla eri toimintaympäristöissä
- osaa kohdata ammatillisesti erilaisista elämäntilanteista ja eri kulttuureista tulevia asiakkaita ja perheitä, joilla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia tai kriisiytynyt elämäntilanne
- tunnistaa ja osaa ottaa puheeksi eri-ikäisten asiakkaiden mielenterveys- ja/tai päihdeongelmista johtuvia oireita
- osaa tehdä hoidon tarpeen arviointia yhteistyössä sairastuneen ja hänen perheensä kanssa
- osaa arvioida potilaan hoidon tarpeen perusteella hoitoon ohjauksen tarpeen erityispalveluihin tai erityistyöntekijän palvelujen piiriin yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa
- osaa asiakaslähtöisen ohjauksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- osaa huomioida lasten ja muiden läheisten tilanteen perheenjäsenen sairastuessa mielenterveys- ja/tai päihdeongelmaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida perusterveydenhuollossa mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoitoa näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen ja palautetta hyödyntäen yhteistyössä muiden ammattilaisten, potilaan ja perheen kanssa
- osaa hyödyntää digitaalisia työvälineitä omassa toiminnassaan
- osaa toimia uhkaavassa vuorovaikutustilanteessa ennakoivasti ja ammatillisesti
- osaa reflektoida oman persoonansa ammatillista käyttöä ja tunnistaa omia kehittämishaasteitaan
- tietää tavallisimmat psykiatriset sairaudet sekä niiden oireet, tutkimukset ja hoitomuodot
- tietää psykiatrisen farmakogenetiikan perusteet sekä geenien vaikutuksista mielenterveyshäiriöiden syntyyn
- tietää lääkehoidon perusteet ja erityispiirteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä

Sisältö (OJ)

- mielenterveyden edistäminen, mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisy hoitotyössä
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisimmät hoitomenetelmät perusterveydenhuollossa
- mielenterveys- ja päihdehoitotyötä ohjaavat keskeiset lait ja asetukset
- mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistamismenetelmät, haastattelu ja keskeisimpien oiremittareiden käyttö
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön tarpeen arviointi äkillisissä kriisiytyneissä tilanteissa sekä hoidon ja kuntoutuksen jatkuessa
- hoidollinen vuorovaikutus ja asiakaslähtöinen ohjausosaaminen eri ikäisten kanssa mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- hoitosuunnitelma ja rakenteinen kirjaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- kuntouttava työote mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- digitaalisten työvälineiden hyödyntäminen
- ennakoiva vuorovaikutus uhkaavassa, eskaloituvassa tilanteessa
- oman ammatillisen persoonan käyttö ja kehittäminen
- psykofarmakologia ja psykiatrinen farmakogenetiikka
- psykiatrinen ja päihdepsykiatrinen diagnostiikka ja psykiatria lääketieteen erikoisalana

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tietää mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn perusperiaatteet
- tunnistaa keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmia ja perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
- tuntee hoidollisen vuorovaikutuksen ja asiakaslähtöisen ohjauksen perusteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tietää oman ammatillisen persoonan käytön ja kehittämisen merkityksen
- tietää, mitä tarkoitetaan kuntoutumista tukevalla lähestymistavalla
- tunnistaa keskeisiä psykiatrisia diagnooseja ja lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
- tietää geenien vaikutuksesta mielenterveys- ja päihdehäiriöihin
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoitoon käytettävät lääkkeet ja perusteet psykiatrisesta farmakogenetiikasta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tyydyttävän arviointikriteerien lisäksi
Opiskelija
- osaa ottaa puheeksi mielenterveys- ja päihdeongelmia ja arvioida hoidon tarvetta
- osaa soveltaa tietoa mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmista
- osaa soveltaa perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
- osaa soveltaa tietoa hoitosuhdetyöskentelystä ja asiakaslähtöisestä ohjauksesta
- osaa soveltaa kuntoutumista tukevaa lähestymistapaa
- tunnistaa perusterveydenhuollossa arvioitavia psykiatrisia diagnooseja ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
- hakee ja hyödyntää työskentelyssään näyttöön perustuvaa tietoa
- tietää lääkehoidon perusteet ja erityispiirteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Hyvän arviointikriteerien lisäksi
Opiskelija
- osaa arvioida potilaan hoidon tarvetta oireiden vaikeusasteen ja potilaan voimavarojen mukaan sekä huomioida potilaan perheen ja verkoston
- osaa arvioida omaa ammatillista osaamistaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tietää mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoidossa käytetyt lääkeaineet
- tunnistaa keskeisimmät päihdepsykiatriset diagnoosit ja niiden hoitomenetelmät

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssin arviointi on hyväksytty/hylätty. Kaikki tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti. Lopuksi suullinen ja kirjallinen tentti, joissa arviointi hyväksytty/hylätty.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lopuksi suullinen ja kirjallinen tentti, joissa arviointi hyväksytty/hylätty. (minimi tyydyttävän taso arviointikriteereissä, numeerista arviointia ei ole käytössä)
Moodletentit sekä -tehtävät arvioidaan hyväksytty /hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, tehtävät itsenäisesti/pareittain, moodletentit. Osalle luennoista ennakkomateriaaleja, samoin pienryhmätyöskentelyyn. Menetelmät voivat tarkentua opintojakson alkuun mennessä.

Orientaatioluento etänä. Orientaatioon osallistuminen pakollista toteutuksen aloittamiseksi. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön tunnit pääosin lähiopetuksessa, osa tunneista mahdollisesti etänä. Ei hybridimahdollisuutta.

Kurssialue tulee aktiiviseksi toteutukselle hyväksytyille opiskelijoille automaattisesti ennen orientaatioluentoa.

Oppimateriaalit

Hoitotyö

Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Schubert C & Seuri T. 2017. Mielenterveyshoitotyö s. 65-101 ja 139-298

Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2018. Päihdehoitotyö s. 131-162 ja 191-415

Ravitsemus: Moodlessa


Lisäopiskelumateriaalia:

Psykofarmakologia

Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Schubert C & Seuri T. 2017. Mielenterveyshoitotyö s.299-344.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö: Kokonaistuntimäärä on 7x27 tuntia (yhteensä 7op), joka sisältää sekä opintojakso suomen kielen opetuksen ja harjoittelemisen, lähiopetuksen että itsenäisen työskentelyn.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma voi tarkentua opintojakson alkuun mennessä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
-ei saavuta tyydyttävän arvosanan kriteereitä

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tietää mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn perusperiaatteet
- tunnistaa keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmia ja perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
- tuntee hoidollisen vuorovaikutuksen ja asiakaslähtöisen ohjauksen perusteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tietää oman ammatillisen persoonan käytön ja kehittämisen merkityksen
- tietää, mitä tarkoitetaan kuntoutumista tukevalla lähestymistavalla
- tunnistaa keskeisiä psykiatrisia diagnooseja ja lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
- tietää geenien vaikutuksesta mielenterveys- ja päihdehäiriöihin
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoitoon käytettävät lääkkeet ja perusteet psykiatrisesta farmakogenetiikasta

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tyydyttävän arviointikriteerien lisäksi
Opiskelija
- osaa ottaa puheeksi mielenterveys- ja päihdeongelmia ja arvioida hoidon tarvetta
- osaa soveltaa tietoa mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmista
- osaa soveltaa perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
- osaa soveltaa tietoa hoitosuhdetyöskentelystä ja asiakaslähtöisestä ohjauksesta
- osaa soveltaa kuntoutumista tukevaa lähestymistapaa
- tunnistaa perusterveydenhuollossa arvioitavia psykiatrisia diagnooseja ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
- hakee ja hyödyntää työskentelyssään näyttöön perustuvaa tietoa
- tietää lääkehoidon perusteet ja erityispiirteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyvän arviointikriteerien lisäksi
Opiskelija
- osaa arvioida potilaan hoidon tarvetta oireiden vaikeusasteen ja potilaan voimavarojen mukaan sekä huomioida potilaan perheen ja verkoston
- osaa arvioida omaa ammatillista osaamistaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tietää mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoidossa käytetyt lääkeaineet
- tunnistaa keskeisimmät päihdepsykiatriset diagnoosit ja niiden hoitomenetelmät