Siirry suoraan sisältöön

Työhyvinvointi, työsuojelu ja työturvallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DP35-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.01.2024 - 21.02.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 17.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Minna Wilska
  • Tero Poutala

Vastuuhenkilö

Minna Wilska

Ryhmät

  • 22LIKOH
    Liiketalous 2022, nuoret HR- ja esihenkilötyö

Tavoitteet (OJ)

Opintojakso perehdyttää opiskelijan esimiehen velvollisuuksiin työhyvinvoinnissa, työsuojelussa ja työturvallisuudessa sekä antaa käsityksen ko. asioiden merkityksestä työyhteisössä.

Opiskelija:
- ymmärtää työhyvinvoinnin merkityksen organisaation johtamisessa ja omassa esimiestyössä
- työsuojelun tavoitteet ja merkityksen työyhteisössä
- työturvallisuuteen liittyvät esimiehen vastuut ja velvollisuudet.

Sisältö (OJ)

Mitä työhyvinvointiin liittyviä vastuita esimiehellä on?
Mitä työsuojeluun kuuluu ja miten sitä hoidetaan työpaikoilla?
Kuinka työterveyshuolto järjestetään ja kuka siitä vastaa?
Mitä työturvallisuusjohtaminen sisältää ja mitä vastuita esimiehellä on siihen liittyen?
Miksi esimiehen oma työhyvinvointi on tärkeää?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kuvata työhyvinvointiin, työsuojeluun ja työturvallisuuteen liittyviä asioita. Hän pystyy nimeämään esimiehen vastuita ja velvollisuuksia ko. asioihin liittyen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee organisaation työhyvinvointiin, työsuojeluun ja työturvallisuuteen liittyvät asiat ja osaa soveltaa ja vertailla niitä työyhteisön toiminnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiehen vastuut ja velvollisuudet liittyen työhyvinvointiin, työsuoje-luun ja työturvallisuuteen ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation johtamisessa. Hän soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa ja osaa toimia työyhteisössä vastuullisesti ja kehittää ko. asioita.

Aika ja paikka

4. periodi/kevät 2024

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työsuojelun ja työturvallisuuden sääntely:
Ryhmänä palautettava case-tehtävä ja esitys, joiden perusteella määräytyy osion arvosana.
Lisäksi tehtäväpaketteihin liittyvät tehtävät tulee palauttaa annetussa määräajassa.

Työhyvinvointi:
Ryhmätehtävä työhyvinvoinnin osuudesta

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Käänteinen oppiminen sekä sitä tukevat tehtävät ja luennot/tietoiskut
Harjoitustehtävät
Pohdintatehtävät
Ryhmätehtävä

Oppimateriaalit

Työsuojelu ja työturvallisuus:
Moodleen tarkemmin linkitetyt: Eduhouse-palvelun tallenteet, Työturvallisuuskeskuksen materiaalit ja Työsuojelu.fi -sivuston materiaalit
Moodlessa jaettu muu kurssimateriaali
Lähikerroilla läpikäydyt asiat ja tehtävät

Hyödynnetään soveltuvin osin kirjallisuutena seuraavia teoksia (saatavilla: Almatalent verkkokirjahylly, andor.tuni.fi)
- Harri Hietala – Mikko Hurmalainen – Keijo Kaivanto, Työsuojeluvastuuopas, Alma Talent Helsinki 2023, 14., uudistettu painos
- Harri Hietala – Keijo Kaivanto – Johanna Pystynen, Esihenkilön työoikeus, 2022, 3.4 Työsuojelu -luku
- Jorma Saloheimo, Työturvallisuus, Perusteet, vastuu ja oikeusturva, 3., uudistettu painos, 2016
- Seppo Koskinen – Martti Kairinen – Kimmo Nieminen – Kim Nordström – Vesa Ullakonoja – Mika Valkonen, Työoikeus, Oikeuden perusteokset, III.7 luku Työsuojelu -luku


Työhyvinvointi:
-Hyppänen Riitta: Työhyvinvointi johtaa tuloksiin, Talentum​
-Hyppänen Riitta: Esimiesosaaminen: liiketoiminnan menestystekijä, EDITA /Luku 6 "Työhyvinvoinnista huolehtiminen"​
-Viitala Riitta: Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä, EDITA /Luku 6 "Työhyvinvointi"​
-Työterveyslaitoksen "Työhyvinvointi ja työkyky" -sivusto
-Eduhousen työhyvinvointiaiheiset luennot
Moodlessa työhyvinvoinnin alueelta tietolähteitä, linkkejä yms.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työsuojelun ja työlainsäädännön sääntely:
Lähitapaamiset
Tehtäviä

Työhyvinvointi:
Ryhmätehtävä, case-yritykseen tutustuminen, ryhmätehtävän esitys
Lähitapaamiset
Itsenäinen tutustuminen ja opiskelu aiheesta

Sisällön jaksotus

Työsuojelu ja työturvallisuus 2,5 op -> 67 h
Työhyvinvointi 2,5 op -> 67 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 15.2.2024 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson opettaja Minna Lahnaoja. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.
Arvioitava näyttö annetaan erikseen sovittavana ajankohtana paikassa Zoom. Näyttö arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksii opintojakson opettaja Minna Lahnaoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ryhmätehtävä case-yritykseen

Kansainvälisyys

Moodlessa englanninkielistä materiaalia, linkkejä

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei kaikkien tehtävien palautusta

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa työhyvinvointiin, työsuojeluun ja työturvallisuuteen liittyvät tehtävät ja osaa nimetä eri osa-alueita. Hän tuntee erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa työhyvinvointiin, työsuojeluun ja työturvallisuuteen liittyen eri osa-alueita. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä menettelytapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää työhyvinvointiin, työsuojeluun ja työturvallisuuteen liittyvän kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita. Hän näkee kehityskohteita ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.