Innovaatio-osaaminen liike-elämässä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00DZ69-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pietro Albanese
- Vesa Vuorinen
- Tero Poutala
Vastuuhenkilö
Vesa Vuorinen
Ryhmät
-
23ALITALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2023, Monimuoto, Myyntiosaaminen
Tavoitteet (OJ)
Opinjaksolla tutustutaan innovaatiotyökaluihin ja toteutetaan innovointiprojekti.
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia ideointimenetelmiä
- tuottaa idea-aihioita
- kehittää ideansa innovaatioksi
- pitchata ideansa toimeksiantajalle
- immateriaalilainsäädännön perusteet.
Sisältö (OJ)
Mitä ideointimenetelmiä on olemassa?
Miten ideasta kehitetään innovaatio?
Millainen on hyvä pitchaus?
Mitä innovointia tukevia työkaluja on olemassa?
Mitä lainsäädännöllisiä näkökohtia pitää ottaa huomioon innovointitoiminnassa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on osallistunut tiimin innovointitapahtumaan ja tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää innovointiin ja siihen liittyvään lainsäädäntöön liittyvät peruskäsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on osallistunut tiimin innovointitapahtumaan ja tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee innovointiin ja siihen liittyvään lainsäädäntöön liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on osallistunut tiimin innovointitapahtumaan ja tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa innovointiin ja siihen liittyvään lainsäädäntöön liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija ymmärtää innovointiprosessin kokonaisuutena. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa hyödyntää innovointitaitojaan laaja-alaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä. Pakollinen läsnäolo innovaatiopäivissä. Suoritustavat käydään läpi ensimmäsessä tapaamisessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit käydään yhdessä läpi ensimmäisellä lähikerralla.
Yksilötehtävät, tiimin innovaatiopäivien työskentely sekä lopullinen innovaatio (arvosana 0-5)
Lainsäädännön tehtävän tekeminen (hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Valmentaminen; pienryhmätyöskentely, yksilötehtävät.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Kurssi luennoidaan Tammikuu-huhtikuun loppu välisellä ajalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö harjoitustehtävien kautta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu innovointipäiville. Opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräajassa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut tiimin innovointitapahtumaan ja tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää innovointiin ja siihen liittyvään lainsäädäntöön liittyvät peruskäsitteet.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut tiimin innovointitapahtumaan ja tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee innovointiin ja siihen liittyvään lainsäädäntöön liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut tiimin innovointitapahtumaan ja tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa innovointiin ja siihen liittyvään lainsäädäntöön liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija ymmärtää innovointiprosessin kokonaisuutena. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa hyödyntää innovointitaitojaan laaja-alaisesti