Kansainvälinen myyntityö (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00EA01-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.06.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
20.09.2024 - 05.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Ikonen
- Markus Jähi
- Pauliina Airaksinen-Aminoff
Vastuuhenkilö
Juha Ikonen
Ryhmät
-
22ALITALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Myyntiosaaminen
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija ymmärtää kansainvälisen myyntityön erityispiirteet ja on valmis työskentelemään kansainvälisessä myyntityössä.
Opiskelija
- tietää yrityksen kansainvälistymisstrategiat
- tuntee kansainvälisen uusasiakashankinnan prosessin
- ymmärtää tärkeimpien vienti- ja tuontimaiden kulttuureiden erityispiirteet
- osaa soveltaa myyntiprosessia ja myyntitekniikoita eri kulttuurien erityispiirteiden mukaisesti.
Sisältö (OJ)
Minkälaisia strategioita tulee tehdä kansainvälistymispäätökseen liittyen?
Miten kansainvälinen liiketoiminta käynnistetään ja miten sitä kehitetään?
Miten suunnitellaan ja toteutetaan kansainvälistä uusasiakashankintaa?
Miten myyntiprosessia ja myyntitekniikoita sovelletaan eri kulttuureihin sopiviksi?
Esitietovaatimukset (OJ)
1. ja 2. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa kansainvälisen myyntityöhön liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee kansainvälisen myyntityöhön liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa pohtia aihealueeseen liittyviä käytännön haasteita ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa kansainvälisiin uusasiakashankintatilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee kansainvälisen myyntityöhön liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija pystyy analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja kansainvälisiin uusasiakashankintatilanteisiin.
Aika ja paikka
Aloitamme kampuksella 20.9. kello 13.00
Näet kaikki opetusajat Pakissa. Mahdolliset muutokset aikatauluun löytyvät kurssin Moodlesta, saat tiedon niistä myös tuni-sähköpostiisi.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei suoriteta tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssilla koostetaan valittuun kohdemaahan sekä -yritykseen liittyvä kansainvälistymissuunnitelma, jossa arvioidaan kohdeyrityksen kansainvälistymismahdollisuuksia sekä liiketaloudellisten että kulttuuristen tekijöiden suunnasta.
Kurssin tarkemmat arviointikriteerit on kuvattu toteutuksen Moodlessa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä käytetään sekä interaktiivisia luentoja että pienryhmätyöskentelyä. Kurssilla työskennellään tämän isäksi itsenäisesti.
Opetus tapahtuu sekä lähiopetuksena että mahdollisesti videon välityksellä (lisätietoa kurssin Moodlesta). Tästä syystä kurssille osallistuminen vaatii toimivaa videoyhteyttä. Videota ei tarvitse pitää koko aikaa päällä vaan aina tarvittaessa.
Oppimisen tukena luennoilla käytetään myös draamapedagogisia harjoitteita.
Oppimateriaalit
Kurssilla luetaan 1 kirja: Vahvaselkä, Irma: Kansainvälinen liiketoiminta ja markkinointi (2009):Edita Publishing Oy. lainaa kirja ajoissa itsellesi TAMKin kirjastosta!
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin voi korvata aiemmalla työkokemuksella. Korvaavuutta on haettava viimeistään 28.8.
Korvaavuuden saamiseksi opiskelijalla tulee olla yksi tai useampi työtodistus nykyiseltä tai aiemmalta työnantajaltaan, CV sekä lyhyt kuvaus siitä, miksi hakee korvaavuutta.
Kokemuksen lisäksi on luettava kurssilla annettu kirja, sekä tehtävä siitä reflektoiva kirjareferaatti.
Lisäksi on annatteva näyttö, josta sovitaan opettajan kanssa erikseen. Näyttönä voi toimia
esimerkiksi aihealueeseen liittyvä presentaation teko ja sen esittäminen.