Kätilötyön kehittämistehtävä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EX81-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.02.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
07.02.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Elina Botha
- Maija Koivunen
- Raakel Viheroksa
- Kätilötyö Tiimihenkilö
Vastuuhenkilö
Elina Botha
Ryhmät
-
20KLKätilön tutkinto-ohjelma 20KL
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- kehittää kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti
- toimii osana moniammatillista ja -tieteistä työyhteisöä.
Sisältö (OJ)
- kätilötyön työelämälähtöinen kehittämistehtävä
Esitietovaatimukset (OJ)
Opinnäytetyö tehtynä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta työyhteisöltä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti hyödyntäen
- osaa toimia työyhteisössä vastuullisesti ja aktiivisessa vuorovaikutuksessa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti ja luovasti hyödyntäen
- osaa toimia työyhteisössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti
Aika ja paikka
-
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Itsenäinen kehittämistehtävän tuottaminen, ohjauksen käyttö.
- Kehittämistehtävä aloitetaan tekemällä ideapaperi, johon opiskelija(t) ideoivat kehittämistehtävän aiheen, keskeiset käsitteet, tavoitteet, tarkoituksen ja mahdollista visuaalista tuotosta tai materiaalia.
- Kehittämistehtävän tuotos voi olla artikkeli, blogikirjoitus, opas, video, webinaari, animaatio, koulutus, tapahtuma tms.
- Kehittämistehtävä raportoidaan erillisen ohjeen mukaan
Oppimateriaalit
Kätilötyön syventävä kirjallisuus ja uusimmat tutkimukset kehittämistehtävän aiheesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan itsenäistä työtä 135h.
Sisällön jaksotus
1. Ideapaperi ohjaajalle, joka hyväksyy aiheen.
2. Toteutus ja tuotos työelämälähtöisesti.
3. Raportti (jos tuotos on muu kuin julkaistava artikkeli).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä voidaan tehdä opinnäytetyön aiheen pohjalta työelämän tarpeisiin vastaavaksi.
Kansainvälisyys
Kehittämistehtävä voidaan tehdä myös kansainvälisessä yhteistyössä esim. hankkeeseen.
Lisätietoja opiskelijoille
- Kehittämistehtävän aihe hyväksytetään opinnäytetyön ohjaajalla ja aikataulu sovitaan ohjaajan kanssa.
- Jos kehittämistehtävän tuotos on julkaistava artikkeli, ei erillistä raporttia tarvita.
Raportti:
- Työssä noudatetaan TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeita ja pohjaa (ei tiivistelmää).
- Raportin pituus on 6-8 sivua (tähän ei lasketa kansilehteä, sisällysluetteloa, eikä lähdeluetteloa).
- Raportissa hyödynnetään monipuolisesti lähteitä, myös kansainvälisiä.
- Raportti palautetaan ohjaajalle sähköisenä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Kehittämistehtävän aihe ei syvennä kätilöosaamista.
- Opiskelija ei kehitä kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti.
- Opiskelija ei ole arvioinut, eikä hyödyntänyt uusinta tutkimustietoa tehtävässä.
- Kehittämistehtävän tuotos ei ole visuaalisesti käyttökelpoinen.
- Tehtävää ei ole tehty työelämäyhteistyössä, eikä se vastaa työelämän tarpeita.
- Raportti ei vastaa annettuja ohjeita ja on liian suppea.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Kehittämistehtävän aihe syventää kätilöosaamista pintapuolisesti.
- Opiskelija kehittää kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti.
- Opiskelija ei ole arvioinut, eikä hyödyntänyt riittävästi uusinta tutkimustietoa tehtävässä. Hyödynnetty tutkimustieto on yksipuolista (esimerkiksi ainoastaan kotimaista).
- Kehittämistehtävän tuotos on visuaalisesti heikko ja viimeistelemätön.
- Tehtävää ei ole tehty työelämäyhteistyössä, eikä se vastaa työelämän tarpeita.
- Raportti mukailee pääosin annettuja ohjeita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Kehittämistehtävän aihe syventää kätilöosaamista hyvin.
- Opiskelija kehittää kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti.
- Opiskelija on arvioinut ja hyödyntänyt riittävästi uusinta tutkimustietoa tehtävässä. Hyödynnetty tutkimustieto on monipuolista.
- Kehittämistehtävän tuotos on visuaalisesti hyvä ja viimeistelty.
- Tehtävä on tehty työelämäyhteistyössä ja se vastaa työelämän tarpeita.
- Raportti vastaa annettuja ohjeita.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Kehittämistehtävän aihe syventää kätilöosaamista laajasti.
- Opiskelija kehittää kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti.
- Opiskelija on arvioinut ja hyödyntänyt laajasti uusinta tutkimustietoa tehtävässä. Hyödynnetty tutkimustieto on monipuolista ja kansainvälisiä tutkimuksia on käytetty laajasti.
- Kehittämistehtävän tuotos on visuaalisesti kiitettävällä tasolla ja siinä on käytetty luovuutta. Artikkelimuotoisessa tehtävässä pohdinta on erityisen ansiokasta.
- Tehtävää on tehty työelämäyhteistyössä ja se vastaa työelämän tarpeita.
- Raportti vastaa annettuja ohjeita.