Siirry suoraan sisältöön

Digimyynti ja -markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DP14-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.06.2024 - 25.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 15.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mika Jokinen
  • Hanna Schroderus
  • Miina Kivelä

Vastuuhenkilö

Mika Jokinen

Ryhmät

  • 23LIKOM
    Liiketalous 2023, nuoret Markkinointi ja myynti

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään digitaaliseen markkinointiin ja sisällöntuotantoon eri kanavissa.

Opiskelija
- osaa tehdä perusteltuja kanavavalintoja digimarkkinoinnin suunnittelussa
- osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista sisältömarkkinointia
- osaa hyödyntää digitaalisuutta myyntiprosessin eri vaiheissa.

Sisältö (OJ)

Miten valitaan yrityksen markkinointiin sopivimmat digitaaliset markkinointikanavat?
Miten tuotetaan mielenkiintoista sisältöä digitaalisiin kanaviin?
Miten tehdään onnistunutta digitaalista markkinointia?
Mitkä ovat verkon välityksellä osittain tai kokonaan tapahtuvan myynnin erityispiirteitä?
Miten digitaalisten kanavien kävijätietoja voidaan hyödyntää segmentointiin ja markkinoinnin kohdistamiseen?

Esitietovaatimukset (OJ)

1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee erilaisia digitaalisia alustoja ja -työkaluja sekä osaa nimetä erilaisia sisältötyyppejä. Opiskelija tietää, mitä digitaalisen markkinointiin tai myyntiin liittyvän kampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa pitää ottaa huomioon. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyvät yleisimmät käsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia erilaisissa digitaalisissa alustoissa ja tuottaa yleisimpiä digitaalisia sisältöjä itse käyttäen erilaisia digityökaluja. Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen digitaalisen markkinoinnin tai myynnin kampanjan ennalta määriteltyjen kohderyhmien ja tavoitteiden perusteella sekä mitata sen vaikutuksia. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyvät käsitteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa toimia erilaisissa digitaalisissa alustoissa itsenäisesti sekä ottaa haltuun uusia. Opiskelija osaa tuottaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti erilaisia digitaalisia sisältöjä hyödyntäen digitaalisia työkaluja. Opiskelija osaa suunnitella ja mitata digitaalista markkinointia ja myyntiä menestyksekkäästi ottaen huomioon kohderyhmät. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyviä käsitteitä laajasti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Aika ja paikka

Kurssi toteutetaan kokonaan verkossa Moodle ja Zoom.

Webinaarien aikataulut (Zoom):
Webinaari_1 28.8. klo 09:00-11:00
Webinaari_2 9.10. klo 09:00-11:00
Webinaari_3 13.11. klo 09:00-11:00

Itsenäiseen ryhmätyöskentelyyn varatut ajat (ryhmän valitsema kanava esim. Teams):
23.10 9.00-11.00 Itsenäistä ryhmätyöskentelyaikaa
30.10 9.00-11.00 Itsenäistä ryhmätyöskentelyaikaa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Yksilötehtävien palautuspäivät​:
Teema 1 4.9.2024 klo 9.00​
Teema 2 11.9.2024 klo 9.00​
Teema 3 18.9.2024 klo 9.00​
Teema 4 2.10.2024 klo 9.00​
Teema 5 9.10.2024 klo 9.00

Ryhmätehtävän palautuspäivä​:
Lopputehtävä 11.11.2024 klo 9.00

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävät: Teemakohtaiset harjoitukset (5 kpl) arvioidaan (S).
Ryhmätehtävä: Lopputehtävä arvioidaan asteikolla 0-5

Kaikille tehtäville on tehtäväkohtaiset palautusaikataulut. Tehtävien myöhästynyt palautus vaikuttaa kokonaisarvosanaan alentavasti.

(Kaikkien teemakohtaisten tehtävien sekä lopputehtävän tulee olla viimeistään palautettuna 11.11.2024 klo 09.00 mennessä.)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Tämän lisäksi tehdään Moodle-alustalla yksilö- ja ryhmätehtäviä, jotka etenevät kurssin aiheiden mukaisesti.

Opetusmenetelmiä ovat:
luennot (webinaarit)
pienryhmätyöskentely - tiimioppiminen
itsenäinen opiskelu
dialogiharjoitukset ja muut tehtävät
reflektointi

Oppimateriaalit

Digimarkkinointi. 2022, Kirjoittajat: Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka, Heikki Karjaluoto ja Joel Mero. (Alma Talent)​

Kirja on saatavilla Andor palvelusta: https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911293053805973​

Muu oppimateriaali on julkaistu Moodlessa teemoittain. Oppimateriaaleina käytetään kirjoja, e-kirjoja, artikkeleita, videoita, podcasteja jne.​

Opintojaksolla tutustutaan HubSpot-järjestelmään ja HubSpot Academyn oppimateriaaleihin (videot).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ajankäyttö opintopistettä kohden jakautuu seuraavasti:
10% Webinaareihin osallistuminen ja kurssin viestinnän seuraaminen
50% Moodlessa tarjottujen materiaalien itsenäinen opiskelu
40% Yksilö- ja ryhmätöiden tekeminen, projekityön tekeminen

Sisällön jaksotus

Teema 1: Johdanto digimyyntiin ja markkinointiin
Teema 2 Miten tehdään onnistunutta digitaalista markkinointia?
Teema 3 Digitaalisuuden hyödyntäminen markkinoinnin ja myyntiprosessin eri vaiheissa
Teema 4 Miten valitaan yrityksen markkinointiin sopivimmat digitaaliset markkinointikanavat?
Teema 5 Miten tuotetaan mielenkiintoista sisältöä digitaalisiin kanaviin ja miten digitaalisten kanavien kävijätietoja voidaan hyödyntää segmentointiin ja markkinoinnin kohdentamiseen?
Lopputehtävä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi suorittaa aiemman osaamisen perustuvan hyväksllukemisen kautta (HyväHot,Pakki).

Hakemus pitää tehdä viimeistään 20.8.2024.

Arvioitavan näytön tarkempi ohjeistus annetaan hakemuksen käsittelyn jälkeen.

Kansainvälisyys

Osa kurssin materiaaleista on englanniksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi toteutetaan kokonaan verkossa. Verkossa opiskelu pitää sisällään luentotallenteita, suositeltavaa muuta oppimateriaalia ja itsenäisiä harjoituksia sekä yhden ryhmätehtävän. Opintojaksoon sisältyy viisi teemaa, joihin tutustut itsenäisesti ja teet niihin liittyvät harjoitukset. Kurssiin sisältyy näiden lisäksi yksi ryhmätehtävä.