Siirry suoraan sisältöön

Orkesterinjohto 4 (15 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00EU70-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 06.05.2024

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 10

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi

Opettaja

  • Dimas Ruiz Santos

Vastuuhenkilö

Markus Yli-Jokipii

Ryhmät

  • 20MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa toimia julkisen orkesterikonsertin tai musikaaliesityksen vastuullisena taiteellisena johtajana. Hän osaa tulkita teokset taiteellisesti itsenäisesti ja osoittaa hallitsevansa eri tyylien teosten johtamiseen tarvittavan lyöntitekniikan ja soinninhallinnan sekä teosanalyysin taidot.
Opiskelija kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan sekä johtamaan orkesterikokoonpanon taiteellista kehitystä. Hän kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta sekä toimimaan työyhteisön jäsenenä ja edistämään yhteisön hyvinvointia.

Sisältö (OJ)

Vähintään 45 minuutin konserttikokonaisuus korkeakoulun tarjoaman tai hyväksymän orkesterikokoonpanon kanssa. Ohjelmisto käsittää eri tyylikausia ja -lajeja. Lisäksi ohjelmiston tulee sisältää säestystehtävä sekä opiskelijan oma orkesterisovitus. Ohjelmiston tulee sisältää vähintään yksi naissäveltäjän säveltämä teos.

Lyöntitekniikka: Teknisesti hallittu, ilmaiseva ja kommunikatiivinen elekieli
Harjoitustekniikka: Eri tapoja harjoittaa orkesteria ja muokata sen sointia ja viritystä. Näkökulmia orkesterin psykologiaan ja pedagogiikkaan.
Eri tyylilajeja käsittävien teosten analyysi ja partituurinsoitto sekä sovittaminen.

Monipuolinen B-tasoiseen ohjelmistoon tutustuminen ja sen tekninen ja tulkinnallinen omaksuminen sekä konsertissa esiintyminen.

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso on mahdollista toteuttaa englannin kielellä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa ohjelmiston teknisesti. Hän osaa harjoittaa kokoonpanoa tarkoituksenmukaisesti.
Opiskelija kykenee esittämään vaadittavan ammattitason ohjelmiston. Taiteellinen ja tekninen hallinta on tyydyttävää. Musiikillisten kokonaisuuksien hallinta on heikkoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee ohjelman teknisesti ja taiteellisesti sekä tuo esiin eri tyylisuuntien erityispiirteitä. Hän osaa harjoittaa kokoonpanoa loogisesti ja tehokkaasti reagoimalla kuulemiinsa asiohin. Opiskelijan musiikillisten kokonaisuuksien hallinta on hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee ohjelman teknisesti ja taiteellisesti sekä tuo esiin eri tyylisuuntien erityispiirteitä. Hän osaa harjoittaa kokoonpanoa loogisesti ja tehokkaasti reagoimalla kuulemiinsa asiohin. Opiskelijan musiikillisten kokonaisuuksien hallinta on hyvä. Opiskelija osoittaa ohjelman erinomaisen teknisen hallinnan lisäksi erityistä taiteellista ja persoonallista ilmaisuvoimaa. Opiskelija tuo esiin erityisen vakuuttavasti eri tyylisuuntien ominaispiirteitä. Opiskelija on omaksunut rikkaan sointikulttuurin sekä kykenee luomaan hallittuja musiikillisia muotokokonaisuuksia. Opiskelija tulkitsee musiikkia taiteellisena johtajana.

Aika ja paikka

Luokkatunnit maantaisin Kuntokadulla. Aika ja luokka ilmotetaan tarkasti elokuun alussa
Yksilöopetus 14x45 min sovitaan opettajan kanssa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tutkintokonsertti järjestävä
Lautakunta arvioi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itse- ja vertaisarviointi. Lautakuntapalaute.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Orkesterinjohdon yksilöopetus pääaineisille opiskelijoille.
Harjoittelun ohjausta videopalautteen avulla.
Partituuri analyysi ja lyöntitekniikka-harjoittelu
Ryhmäopetus orkesterinjohdon luokkatunneilla maanantaisin

Vähintään 45 minuutin konserttikokonaisuus korkeakoulun tarjoaman tai hyväksymän orkesterikokoonpanon kanssa. Ohjelmisto käsittää eri tyylikausia ja -lajeja. Lisäksi ohjelmiston tulee sisältää säestystehtävä sekä opiskelijan oma orkesterisovitus. Ohjelmiston tulee sisältää vähintään yksi naissäveltäjän säveltämä teos.

Oppimateriaalit

Resitaalikonsertin ohjelmisto, minkä lisäksi 5-10 ohjelmistoa täydentävää teosta.
Ohjelmistokokonaisuus sovitaan opettajan kanssa. Oppimateriaali jaetaan kurssin OneDrive-kansiossa.

Suositeltu kirjalisuus:
-Charles Rosen, Sonata forms
-Judy Tarling, The weapons of rhetoric
-Nikolaus Harnoncourt, Puhuva musiikki

Tekniikka-harjoittelu materiaalit, opettaja jakaa OneDrive-kansiossa
Repertuaari:
Haydn, Sinfonia 104
Recitativo paikat, laulu lehtori suosittelee
Enescu, Dixtour
Rautavaara, Pelimannit
Sibelius, Impromptu
Beyer, Suite for percussion
Musikaali paikat, musiikinteatteri lehtorit suosittelevat
Puhallinorkesteri periodi Parolassa: Ohjelma ilmoitetaan ajoissa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksilöopetus 14x45 min, minkä lisäksi opiskelijan työtä partituurianalyysin ja johtamistekniikan harjoittamisen alalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu kapubändissä sekä opiskelijan omissa orkestereissa.
Kapubändi konsertteja 1-2 kertaa vuodessa (Tamk Ensemble)
Harjoittelu periodeja, mahdolliset esitykset PV:n soittokuntien kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Omaa repertuaria saa harjata yksityistunnilla

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa ohjelmiston teknisesti. Hän osaa harjoittaa kokoonpanoa tarkoituksenmukaisesti.
Opiskelija kykenee esittämään vaadittavan ammattitason ohjelmiston. Taiteellinen ja tekninen hallinta on tyydyttävää. Musiikillisten kokonaisuuksien hallinta on heikkoa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee ohjelman teknisesti ja taiteellisesti sekä tuo esiin eri tyylisuuntien erityispiirteitä. Hän osaa harjoittaa kokoonpanoa loogisesti ja tehokkaasti reagoimalla kuulemiinsa asiohin. Opiskelijan musiikillisten kokonaisuuksien hallinta on hyvä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee ohjelman teknisesti ja taiteellisesti sekä tuo esiin eri tyylisuuntien erityispiirteitä. Hän osaa harjoittaa kokoonpanoa loogisesti ja tehokkaasti reagoimalla kuulemiinsa asiohin. Opiskelijan musiikillisten kokonaisuuksien hallinta on hyvä. Opiskelija osoittaa ohjelman erinomaisen teknisen hallinnan lisäksi erityistä taiteellista ja persoonallista ilmaisuvoimaa. Opiskelija tuo esiin erityisen vakuuttavasti eri tyylisuuntien ominaispiirteitä. Opiskelija on omaksunut rikkaan sointikulttuurin sekä kykenee luomaan hallittuja musiikillisia muotokokonaisuuksia. Opiskelija tulkitsee musiikkia taiteellisena johtajana.