Siirry suoraan sisältöön

Kuoronjohto 4 (15 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00EU36-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 28.08.2023

Ajoitus

05.09.2023 - 07.05.2024

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 10

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi

Opettaja

  • Markus Yli-Jokipii

Vastuuhenkilö

Markus Yli-Jokipii

Ryhmät

  • 20MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa toimia julkisen kuorokonsertin vastuullisena taiteellisena johtajana. Hän osaa tulkita teokset taiteellisesti itsenäisesti ja osoittaa hallitsevansa eri tyylikausien vaativien kuoroteosten johtamiseen tarvittavan lyöntitekniikan, instrumentin soinninhallinnan sekä teosanalyysin taidot.
Opiskelija kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan sekä johtamaan kuoron taiteellista kehitystä. Hän kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta sekä toimimaan työyhteisön jäsenenä ja edistämään yhteisön hyvinvointia.

Sisältö (OJ)

Vähintään 45 minuutin konserttikokonaisuus, jossa on mukana on opiskelijan oma kuoro tai kuoroja sekä oppilaitoksen hyväksymä korkeatasoinen kuoro. Ohjelman tulee kattaa renessanssin, barokin ja romantiikan tyylikaudet ja siihen tulee sisältyä 1-2 vuoden 2000 jälkeen sävellettyä teosta. Vähintään yhden teoksen on oltava soitinsäestyksellinen. Ohjelmiston tulee sisältää vähintään yksi naissäveltäjän säveltämä teos.

Lyöntitekniikka: teknisesti hallittu, ilmaiseva ja kommunikatiivinen elekieli
Harjoitustekniikka: Eri tapoja harjoittaa kuoroa, ohjata äänenkäyttöä, muokata kuoron sointia ja viritystä sekä näkökulmia kuoron psykologiaan ja pedagogiikkaan.
Eri tyylikausien kuoroteoksen analyysi ja partituurinsoitto.
Kuoron, myös oman vakinaisen kuoron, harjoittaminen ja johtaminen.

Monipuolinen kuoronjohdon B-tasoiseen ohjelmistoon tutustuminen ja sen tekninen ja tulkinnallinen omaksuminen sekä konsertissa esiintyminen.

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso voidaan toteuttaa tarvittaessa vieraalla kielellä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa ohjelmiston teknisesti. Hän osaa harjoittaa kokoonpanoa tarkoituksenmukaisesti.
Opiskelija kykenee esittämään vaadittavan ammattitason ohjelmiston. Taiteellinen ja tekninen hallinta on tyydyttävää. Musiikillisten kokonaisuuksien hallinta on heikkoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee ohjelman teknisesti ja taiteellisesti sekä tuo esiin eri tyylisuuntien erityispiirteitä. Hän osaa harjoittaa kokoonpanoa loogisesti ja tehokkaasti reagoimalla kuulemiinsa asiohin. Opiskelijan musiikillisten kokonaisuuksien hallinta on hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee ohjelman teknisesti ja taiteellisesti sekä tuo esiin eri tyylisuuntien erityispiirteitä. Hän osaa harjoittaa kokoonpanoa loogisesti ja tehokkaasti reagoimalla kuulemiinsa asiohin. Opiskelijan musiikillisten kokonaisuuksien hallinta on hyvä. Opiskelija osoittaa ohjelman erinomaisen teknisen hallinnan lisäksi erityistä taiteellista ja persoonallista ilmaisuvoimaa. Opiskelija tuo esiin erityisen vakuuttavasti eri tyylisuuntien ominaispiirteitä. Opiskelija on omaksunut rikkaan sointikulttuurin sekä kykenee luomaan hallittuja musiikillisia muotokokonaisuuksia. Opiskelija tulkitsee musiikkia taiteellisena johtajana.

Aika ja paikka

Yksilöopetus sovitaan opettajan kanssa.
Ryhmäopetus tiistaisin klo12-16 Satamakadun sali.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Vähintään 45 minuutin konserttikokonaisuus, jossa on mukana on opiskelijan oma kuoro tai kuoroja sekä oppilaitoksen hyväksymä korkeatasoinen kuoro. Ohjelman tulee kattaa renessanssin, barokin ja romantiikan tyylikaudet ja siihen tulee sisältyä 1-2 vuoden 2000 jälkeen sävellettyä teosta. Vähintään yhden teoksen on oltava soitinsäestyksellinen. Ohjelmiston tulee sisältää vähintään yksi naissäveltäjän säveltämä teos.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kuoronjohdon yksilöopetus pääaineisille kuoronjohtajille.
Harjoittelun ohjausta videopalautteen avulla.
Ryhmäopetus kuoronjohdon luokkatunneilla tiistaisin 12.00-13.30 Satamakadun sali. Sisältää resitaalikonsertin.

Vähintään 45 minuutin konserttikokonaisuus, jossa on mukana on opiskelijan oma kuoro tai kuoroja sekä oppilaitoksen hyväksymä korkeatasoinen kuoro. Ohjelman tulee kattaa renessanssin, barokin ja romantiikan tyylikaudet ja siihen tulee sisältyä 1-2 vuoden 2000 jälkeen sävellettyä teosta. Vähintään yhden teoksen on oltava soitinsäestyksellinen. Ohjelmiston tulee sisältää vähintään yksi naissäveltäjän säveltämä teos.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksilöopetus 14x45 min, minkä lisäksi opiskelijan työtä partituurianalyysin ja johtamistekniikan harjoittamisen alalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu kuoronjohdon vokaaliyhtyeessä tiistaisin klo 1330-15.30 Satamakadun salissa. Lisäksi harjoittelua opiskelijan omassa kuorossa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kuorotyön perustaidot johtamistekniikasta, harjoittamisesta ja partituurianalyysistä. Opiskelija kykenee esittämään vaadittavan ammattitason ohjelmiston. Taiteellinen ja tekninen hallinta on tyydyttävää. Musiikillisten kokonaisuuksien hallinta on heikkoa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

ohtamistekniikasta, harjoittamisesta ja partituurianalyysistä. Hän osaa harjoittaa kuoroa loogisesti ja tehokkaasti reagoimalla kuulemiinsa asiohin. Opiskelija hallitsee ohjelman teknisesti ja taiteellisesti sekä tuo esiin eri tyylisuuntien erityispiirteitä. Opiskelijan musiikillisten kokonaisuuksien hallinta on hyvä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kuorotyön perustaidot johtamistekniikasta, harjoittamisesta ja partituurianalyysistä.Opiskelija hallitsee ohjelmiston teknisesti ja taiteellisesti. Hän osaa harjoittaa kuoroa loogisesti ja tehokkaasti reagoimalla kuulemiinsa asiohin. Opiskelija osoittaa ohjelman erinomaisen teknisen hallinnan lisäksi erityistä taiteellista ja persoonallista ilmaisuvoimaa. Opiskelija tuo esiin erityisen vakuuttavasti eri tyylisuuntien ominaispiirteitä. Opiskelija on omaksunut rikkaan sointikulttuurin sekä kykenee luomaan hallittuja musiikillisia muotokokonaisuuksia.