Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin osaaminen kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL46-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 21.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maiju Ketko
  • Noora Katajisto
  • Hanneli Sinisalo
  • Minna Nurminen

Vastuuhenkilö

Minna Nurminen

Ryhmät

  • 23SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- hahmottaa ajattelun, tahdon, motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen tukemiseen
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-,yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa

Sisältö (OJ)

Kasvatus:
- kasvatustietoisuus ja – tieto käsitteinä ja ilmiöinä
- minä kasvattajana
- kasvatus ja auktoriteetti
- erilaiset oppimiskäsitykset,
- oppimisen vaikuttavat motivaatio- ja uskomustekijät sekä oppimisen tukeminen
Erityiskasvatus:
- erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, itsemääräämisoikeus,
osallisuus, segregaatio, integraatio, inkluusio
- sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat
kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen
moniammatillinen verkostotyö
Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön. Keskeistä on lapsen kehityksen ja oppimisen tuki, sekä tuen tarpeen tunnistaminen ja tarkoituksen mukaisen tuen järjestäminen. Varhaiskasvatuksen erityiskasvatuksessa painottuu lapsen kehityksen ja oppimisen tukeen liittyvä osaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

KASVATUS
1. kerta LÄSNÄOLO PAKOLLISTA Aloitusinfo ja tehtävien anto sekä kasvatus, kasvatustietoisuus, auktoriteetti, arvot, etiikka, lähikehityksen vyöhyke ja tehtävien ohjeistus

2. kerta R1: Oppimiskäsitykset ja R2: Vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus + itsenäistä ryhmätyöskentelyä

3. kerta R1: Vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus ja R2: Oppimiskäsitykset + itsenäistä ryhmätyöskentelyä

4. kerta R1: Motivaatio oppimisessa ja R2: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö + haastattelun purku

5. kerta R1: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö ja R2:Motivaatio oppimisessa + elämänjanan purku

6. kerta R1: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa (motivaatio jatkuu) ja R2: Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana + lukupiiri -tehtävän purku

7. kerta R1: Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana + itsenäistä ryhmätyöskentelyä
R2: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa (motivaatio jatkuu) + itsenäistä ryhmätyöskentelyä

LOPPUKESKUSTELU/REFLEKTOIVA ESSEE

ERITYISKASVATUS
1. kerta Aloitus / opintojakson sisältö, oppimistehtävien ohjeistus, erityiskasvatuksen arvot ja eettiset periaatteet + ryhmätyön aloitus

2. kerta R1: Erityiskasvatuksen merkitys yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla, erityisen tuen
tarpeen arviointi, ekokulttuurisuus ja moniammatillisuus
R2: Erityiskasvatuksen merkitys yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla, erityisen tuen
tarpeen arviointi, ekokulttuurisuus ja moniammatillisuus

3. kerta R2: Erityisen tuen muodot
R1: Erityisen tuen muodot

4. kerta KAIKKI: Itsenäistä esityksen valmistelua

5. kerta R2: Ryhmätehtävien purku
R1: Ryhmätehtävien purku

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

TÓTEUTUS LÄHIOPETUKSENA:
KASVATUS
Lukupiiri, haastattelu ja elämänjana hyväksytty/hylätty
Reflektoiva yhteenveto (kirjallinen tai suullinen) asteikolla 0-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio)

ERITYISPEDAGOGIIKKA
Esitys arvioidaan 0-5. (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkäkulma, pohdinta / reflektio). Ansiokas suullinen esitys nostaa arvosanaa ja huonosti valmisteltu suullinen esitys puolestaan laskee sitä.

TOTEUTUS VERKKO-OPISKELUNA
- Aloitustehtävä asteikolla hyväksytty/hylätty
- Kasvatusajatukset osion tehtävä asteikolla hyväksytty/hylätty
- Motivaatio ja oppiminen osion tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty
- Kasvatuksen osion reflektoiva essee asteikolla 0 - 5.

- Erityiskasvatuksen lakiperusta osion tehtävä hyväksytty/hylätty
- Erityiskasvatuksen käsitteet osion tehtävä hyväksytty/hylätty
- Erityiskasvatuksen reflektoiva tiivistelmä asteikolla 0 - 5

Reflektoivan esseen ja tiivistelmän arvioinnissa huomiota kiinnitetään seuraaviin asioihin: tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetustoteutus
- luennot, ryhmätyöt ja Itsenäinen työskentely

Verkkototeutus:
- Itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut

Oppimateriaalit

Kasvatus:
Paalasmaa, J. 2016. Maailman parhaat kasvatusajatukset. LUKUPIIRI-kirja

Reflektoivan esseen/loppukeskustelun tukena yksi seuraavista (soveltuvin osin):
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Avola, P. & Pentikäinen, V. 2020, Kukoistava kasvatus.
- Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat.
- Yhteistyövanhemmuuden käsikirja
https://issuu.com/ensi-jaturvakotienliitto/docs/yhteistyovanhemmuus._yhteistyovanhe

KV-näkökulma / keskustellen opetuksen yhteydessä

Erityispedagogiikka:
oppimistehtävän aihepiiriin linkittyvä kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kasvatus: opetus 30 t, itsenäinen 51t

Erityiskasvatus: opetus 20t, itsenäinen 34t

Sisällön jaksotus

Kasvatus viikot 34 - 40
Erityiskasvatus viikot 41 - 45

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa:

Kasvatus ja erityiskasvatus verkkototeutuksena (itsenäinen työskentely, ei osallistumista lähiopetukseen).

Verkkototeutuksessa painottuvat kirjalliset tehtävät sekä itsenäinen opetusmateriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen. Lähiopetukseen pohjautuva toteutus eroaa verkkototeutuksesta siinä, että kirjalliset suoritukset korvautuvat osin suullisilla suorituksilla.

Jos kasvatuksen osuus hyväksiluetaan aiemmilla opinnoilla (kasvatustieteen perusopinnot, alle 10v sitten suoritetut), niin erityispedagogiikan osuuden voi tehdä halutessaan itsenäisesti => ei osallistumista yhteiseen opetukseen / tehtävän tekemiseen => tilalla laajennettu oppimistehtävä.

Kansainvälisyys

Comparing educational systems in different countries / group discussion