Siirry suoraan sisältöön

Instrumenttiosaaminen 1 (15 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00ER45-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.03.2019 - 31.10.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 10.05.2024

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 50

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi

Opettaja

  • Heini Kärkkäinen
  • Heini Kärkkäinen
  • Laura Vikman
  • Petri Antikainen
  • Markus Hohti
  • Jari Salmela
  • Pekka Ahonen
  • Dimas Ruiz Santos
  • Risto Kyrö
  • Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch
  • Hanna Hurskainen
  • Pauliina Paasila

Vastuuhenkilö

Pekka Ahonen

Ryhmät

  • 23MUPE
    Musiikkipedagogi
  • 23MUSTE
    Musiikkiteatteri

Tavoitteet (OJ)

Musiikkipedagogi: Opiskelijan soitto- tai laulutekninen ja tulkinnallinen taso on kehittynyt siten, että hänellä on osaamista persoonalliseen taiteelliseen ilmaisuun ja laajojen muotokokonaisuuksien hallintaan. Opiskelija hallitsee eri musiikkityylejä edustavaa oman instrumenttinsa ohjelmistoa ja on tutustunut myös kamarimusiikkiohjelmistoon.
Opiskelija kykenee esiintymään julkisessa konsertissa.

Musiikkiteatteri:
Opiskelija tuntee keskeisen musiikkiteatteriohjelmiston ja rytmimusiikin eri tyylilajien ominaispiirteet ja keskeiset tyylikeinot. Opiskelija kykenee esiintymään julkisessa konsertissa.

Sisältö (OJ)

Musiikkipedagogi:
- monipuolinen pääinstrumentin ohjelmiston soitto- tai laulutekninen ja ilmaisullinen hallinta
- tutustuminen kamarimusiikkiohjelmistoon

Musiikkiteatteri:
- keskeiseen musiikkiteatteriohjelmistoon ja rytmimusiikin eri tyylilajeihin ja näiden tunnusomaisiin tyylipiirteisiin tutustuminen ja omaksuminen

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso on mahdollista toteuttaa englannin kielellä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija kykenee esittämään vaadittavan ammattitason ohjelmiston.
Taiteellinen ja tekninen instrumentin hallinta on tyydyttävää. Sointikulttuuri on rajoittunut. Musiikillisten kokonaisuuksien hallinta on välttävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee ohjelman teknisesti ja taiteellisesti sekä tuo esiin eri tyylisuuntien erityispiirteitä.Opiskelijan sointikulttuuri on kohtalaisen monipuolinen ja musiikillisten kokonaisuuksien hallinta on hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osoittaa ohjelman erinomaisen teknisen hallinnan lisäksi taiteellista ja persoonallista ilmaisuvoimaa. Opiskelija tuo esiin erityisen vakuuttavasti eri tyylisuuntien ominaispiirteitä. Opiskelija on omaksunut rikkaan sointikulttuurin sekä kykenee luomaan hallittuja muotokokonaisuuksia.

Aika ja paikka

Musiikkiteatteri:
Tunniit sovitaan henkilökohtaisesti opettajan kanssa. Oppitunteja on 27 kertaa lukuvuodessa, tunnin kesto on 60 min.
Musiikkipedagogi:
Tunnit sovitaan henkilökohtaisesti opettajan kanssa.
Oppitunteja on 27 kertaa lukukaudessa ja tunnin kesto on 75 minuuttia.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Musiikkiteatteri:
Sovitaan erikseen vastaavan opettajan kanssa.
Musiikkipedagogi:
Kevätlukukaudella esiintyminen opiskelijakonsertissa tai muussa julkisessa tilaisuudessa, jonka asiantuntija arvioi
numeraalisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Musiikkiteatteri:
Osallistuminen opetukseen ja järjestetyille mestarikursseille sekä konsertteihin. Esiintyminen syyslukukaudella konsertissa, josta saadaan kirjallinen palaute. Instrumenttiosaaminen 1 suoritus tapahtuu kevätlukukaudella konsertissa, joka arvioidaan.

Musiikkipedagogi:
Asiantuntija arvioi yhdessä opettajan kanssa lukuvuoden aikaisen kehitysen ja tuntiaktiivisuuden numeraalisesti kevätlukukauden loppuun mennessä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Musiikkiteatteri:
Yksilöopetus sekä mestarikurssit. Ryhmäopetusta mahdollisuuksien mukaan.
Keskeiseen musiikkiteatteriohjelmistoon ja rytmimusiikin eri tyylilajeihin ja näiden tunnusomaisiin tyylipiirteisiin tutustuminen ja omaksuminen.
Musiikkipedagogit:
Yksilöopetus sekä mestarikurssit, ryhmäopetus sekä oma itsenäinen työ.
Keskeiseen opetusmateriaaliin sekä tyylilajeihin tutustuminen sekä niiden omaksuminen ja hallinta.

Oppimateriaalit

Musiikkiteatteri:
Ohjelmistosta sovitaan opettajan kanssa.

Musiikkipedagogi:
Ohjelmistosta sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Musiikkiteatteri:
Vaatii sitoutumista ja säännöllistä osallistumista opetukseen, sekä säännöllistä henkilökohtaista harjoittelua. Osallistuminen konsertteihin ja mestarikursseihin kuuluu opetukseen.
Musiikkipedagogi:
Sitoutunut ajankäyttö päivittäin lukukauden aikana,
Osallistuminen konsertteihin sekä muihin järjestettyihin tilaisuuksiin kuuluu opetukseen.

Sisällön jaksotus

Musiikkiteatteri:
Opetus jatkuu tasaisesti läpi lukuvuoden. Produktioviikoilla syksy 46-48 ja kevät 6-8 ei ole opetusta.
Musiikkipedagogi:
Opetus jatkuu tasaisesti läpi lukuvuoden lukuunottamatta produktioitten aiheuttamia opetuskatkoja.
Niistä ilmoitetaan erikseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Musiikkiteatteri:
Konsertit ja esiintymiset.
Musiikkipedagogi:
Konsertit ja esiintymiset yhteistyötahojen järjestämissä tilaisuuksissa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija kykenee esittämään vaadittavan ammattitason ohjelmiston.
Taiteellinen ja tekninen instrumentin hallinta on tyydyttävää. Sointikulttuuri on rajoittunut. Musiikillisten kokonaisuuksien hallinta on välttävää.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee ohjelman teknisesti ja taiteellisesti sekä tuo esiin eri tyylisuuntien erityispiirteitä.Opiskelijan sointikulttuuri on kohtalaisen monipuolinen ja musiikillisten kokonaisuuksien hallinta on hyvä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osoittaa ohjelman erinomaisen teknisen hallinnan lisäksi taiteellista ja persoonallista ilmaisuvoimaa. Opiskelija tuo esiin erityisen vakuuttavasti eri tyylisuuntien ominaispiirteitä. Opiskelija on omaksunut rikkaan sointikulttuurin sekä kykenee luomaan hallittuja muotokokonaisuuksia.