Siirry suoraan sisältöön

Musiikin hahmottaminen ja historia 2 (15 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00ER48-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 10.05.2024

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

6 - 60

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi

Opettaja

  • Jussi-Pekka Nuto
  • Matti Ruippo
  • Susanna Vainio
  • Paavo Korpijaakko
  • Markus Yli-Jokipii

Vastuuhenkilö

Hannu Pohjannoro

Pienryhmät

  • Sovitus ja soitinnuksen perusteet (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Musiikin historia 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Musiikin tietotekniikka 2, ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Musiikin tietotekniikka 2, ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Säveltapailu 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Säveltapailu 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Musiikkianalyysi 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 22MUPE
    Musiikkipedagogi
  • 22MUSTE
    Musiikkiteatteri

Pienryhmät

  • Sovitus ja soitinnuksen perusteet
  • Musiikin historia 2
  • Musiikin tietotekniikka 2, ryhmä 1
  • Musiikin tietotekniikka 2, ryhmä 2
  • Säveltapailu 2
  • Säveltapailu 2
  • Musiikkianalyysi 2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija on laajentanut tiedollista, analyyttista ja käytännöllistä musiikin tietotekniikan, musiikin historian, sovittamisen, musiikkianalyysin ja säveltapailun osaamistaan ja käytännön soveltamistaitojaan.

Musiikin tietotekniikka, 3 op
Opiskelija osaa hyödyntää musiikkiteknologian työvälineitä tulevassa ammatissaan. Näitä ovat musiikin komponointiin liittyvät työkalut, kuten nuotinkirjoitus-, sekvensseri- ja muut moniraitatyöskentelyyn liityvät ohjelmat. Erityisesti kiinnitetään huomiota musiikin julkaisun eri kanavien mahdollisuuksiin.

Musiikin historia, 3 op
Opiskelija tuntee länsimaisen taidemusiikin historian päälinjat romantiikasta aikamme musiikkiin, tunnistaa aikakausille ominaisia tyylipiirteitä sekä hahmottaa tyylikausien kokonaisuuksia ja kehityslinjoja.

Sovittaminen, 3 op
Opiskelija tuntee eri soittimien ja lauluäänen ominaisuuksia sekä niille kirjoittamisen käytäntöjä. Opiskelija tuntee sovittamisen periaatteita ja käytäntöjä ja osaa soveltaa niitä musiikkia kirjoittaessaan.

Säveltapailu, 3 op
Opiskelija hahmottaa musisoiden ja kuullun perusteella kirjoittaen musiikkia vanhasta musiikista myöhäisromantiikkaan sekä hallitsee perusrytmiikan poikkeusjakoisine rytmikuvioineen.

Musiikkipedagogi: Musiikkianalyysi, 3 op
Opiskelija osaa analysoida ja kuvata laajamuotoisia länsimaisen taidemusiikin rakenteita eri tyylikausilta.

Musiikkiteatteri: Ohjelmistopraktikum, 3 op
Opiskelija tuntee keskeisimmän musiikkiteatteriohjelmiston eri tyylikausilta, keskiössä erityisesti angloamerikkalainen musiikkiteatteriperinne. Opiskelija tuntee laajasti musiikkiteatterin teknisiä-, tyylillisiä-, ja tulkinnallisia kysymyksiä. Opiskelija ymmärtää ja osaa hyödyntää kirjallisuutta musiikkiteatterin alueelta, analysoida ja sekä itsenäisesti laajentaa ja syventää omaa musiikkianalyyttistä tuntemustaan ja ohjelmistotuntemustaan.

Sisältö (OJ)

Musiikin tietotekniikka
- nuotinkirjoitus tietokoneella
- sekvensseri- ja muut tallennusohjelmat
- jakelukanavat ja julkaisu musiikkiyhteisöissä
- ilmaiset verkkotyökalut musiikin tekemisessä

Musiikin historia
- romantiikan ajan musiikki
- 1900-2000-luvun musiikki

Sovittaminen ja soitinnuksen perusteet
- yleisesti käytössä olevien soittimien ominaisuudet ja niille kirjoittamisen käytännöt
- sovitusharjoituksia yhtyeille ja kuorolle
Sisältö voidaan painottaa klassisen tai pop-jazz-musiikin mukaisiin käytäntöihin. Sävellysopintojen pohjaosaamisvaatimuksena on klassiseen musiikkiin painottunut sisältö.

Säveltapailu
Melodian hahmottaminen
- tonaalisia, muunnesäveliä ja -sointuja sekä modulaatioita sisältäviä ja kirkkosävellajeihin pohjautuvia melodioita laulaen
- tonaalisen 2-äänisen musiikin hahmottaminen kirjoittaen
- tonaalisia ja modaalisia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- asteikkojen ja sointujen hahmottaminen laulaen ja kuulonvaraisesti
- transponointia
Harmonian hahmottaminen
- tonaalisen muunnesointuja monipuolisesti sisältävän harmonian hahmottaminen sointudiktaateista ja musiikkiesimerkeistä
Rytmin hahmottaminen
- perusrytmiikan ja poikkeusjakoisten rytmikuvioiden hahmottaminen musisoiden ja kirjoittaen

Musiikkipedagogi: Musiikkianalyysi
- analyysiharjoituksia
- musiikkianalyyttista kirjalisuutta

Musiikkiteatteri: Ohjelmistopraktikum
- musiikkiteatterin ohjelmistotuntemuksen kartuttaminen ja syventäminen
- analyysi harjoituksia musiikkiteatteriohjelmistosta
- harjoitustyö (esitelmä tms.) johonkin musiikkiteatterin osa-alueeseen syventyen

Esitietovaatimukset (OJ)

Musiikin hahmottaminen ja historia 1 tai vastaava osaaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opintojakson arvosana on toteutusosien laajuuksien mukaan painotettu arvosanojen keskiarvo.

Musiikin tietotekniikka
Opiskelija osaa välttävästi käyttää musiikin tietotekniikkaa oman ammattiosaamisensa apuna.

Musiikin historia
Opiskelija hallitsee kurssin asiakokonaisuudet tyydyttävästi, mutta musiikinhistoriallisten asiakokonaisuuksien johdonmukaisessa käsittelemisessä on puutteita. Opiskelijan kirjallinen ilmaisu on heikkoa.

Sovittaminen ja soitinnuksen perusteet
Opiskelijan tuntemus soitinten ominaisuuksista ja tyypillisisitä käyttötavoista on vaatimatonta. Opiskelija osaa pääpiirteittäin lukea orkesteripartituuria. Harjoitustehtävät noudattavat perusratkaisuja eivätkä kaikilta osin ota huomioon soitinten ominaisuuksia. Esitysmerkinnät ovat puutteellisia.

Säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät kutakuinkin sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti tyydyttävän kokonaisuuden (mm. tempo pysyy, toonika on tunnistettavissa).

Musiikkianalyysi ja ohjelmistopraktikum
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata joitakin musiikillisia rakenteita ja jossain määrin soveltaa musiikinteorian käsitteitä analyyttisiin havaintoihinsa. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat jossain määrin hajanaisia ja muodostavat puutteellisen kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opintojakson arvosana on toteutusosien laajuuksien mukaan painotettu arvosanojen keskiarvo.

Musiikin tietotekniikka
Opiskelija osaa käyttää nuotinkirjoitus- ja äänitysohjelmia oman ammattiosaamisensa tukena. Hän osaa julkaista musiikillista materiaalia sähköisesti.

Musiikin historia
Opiskelija hallitsee kurssin asiakokonaisuudet ja niiden yksityiskohtia ja osaa käsitellä kriittisesti historiankirjoitusta. Opiskelija osaa vertailla musiikinhistoriallisten aikakausien ominaisuuksia ja tyylipiirteitä sekä osaa käsitellä asiakokonaisuuksia erilaisten musiikin historian tutkimuksen näkökulmien kautta.

Sovittaminen ja soitinnuksen perusteet
Opiskelija tuntee yleisesti käytössä olevien soitinten ominaisuuksia ja tyypillisiä käyttötapoja. Opiskelija osaa lukea orkesteripartituuria ja tuntee niissä yleisimmin esiintyviä lyhenteitä ja merkintöjä. Harjoitustehtävät osoittavat erilaisten soitinnus- ja sovitusratkaisujen tuntemusta. Esitysmerkinnöissä ei ole merkittäviä puutteita ja nuottikuva on selkeä.

Säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti yhtenäisen kokonaisuuden.

Musiikkianalyysi ja ohjelmistopraktikum
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa perustella analyyttisia ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat pääosin relevantteja ja muodostavat kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opintojakson arvosana on toteutusosien laajuuksien mukaan painotettu arvosanojen keskiarvo.

Musiikin tietotekniikka
Opiskelija osaa käyttää erinomaisesti nuotinkirjoitus- ja äänitysohjelmia oman ammattiosaamisensa tukena. Hän osaa julkaista musiikillista materiaalia, eri kanavia käyttäen sähköisesti.

Musiikin historia
Opiskelija osoittaa erinomaista asiakokonaisuuksien ja niiden yksityiskohtien hallintaa. Hän osaa käsitellä historiallista tietoa kriittisesti ja monipuolisesti omaan ammatilliseen substanssiosaamiseensa soveltaen. Opiskelija osaa vertailla musiikinhistoriallisten aikakausien ominaisuuksia ja tyylipiirteitä sekä osaa käsitellä asiakokonaisuuksia erilaisten musiikin historian tutkimuksen näkökulmien kautta.

Sovittaminen ja soitinnuksen perusteet
Opiskelija tuntee yleisesti käytössä olevien soitinten ominaisuudet ja tyypilliset käyttötavat. Opiskelija osaa sujuvasti lukea orkesteripartituuria ja tuntee niissä esiintyvät lyhenteet ja merkinnät.
Harjoitustehtävät osoittavat erilaisten soitinnus- ja sovitusratkaisujen monipuolista hallintaa. Esitysmerkinnät ovat asianmukaiset ja nuottikuva on viimeistelty.

Säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti ja oikein; mahdolliset vähäiset virheet eivät vaikuta häiritsevästi kokonaisuuteen.

Musiikkianalyysi ja ohjelmistopraktikum
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan myös tavanomaisesta poikkeavien tapausten analyysiin ja perustella analyyttisiä ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat relevantteja ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Musiikin historia: Tentti exam roomissa kurssin lopussa.

Säveltapailu: Kirjallinen ja suullinen tentti viimeisillä opetuskerroilla.

Uusintatentti yleisenä tenttipäivänä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Musiikin historia: Tentti, jossa kirjallinen osuus ja kuunteluohjelmiston tentti.

Säveltapailu: Kirjallinen ja suullinen tentti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Musiikin historia: Luento-opetus ja itsenäinen työskentely.

Säveltapailu: Lähiopetus

Oppimateriaalit

Musiikin historia:
Opiskelija tuntee länsimaisen taidemusiikin historian aikakausien estetiikan perusteet romantiikasta aikamme musiikkiin. Hän tunnistaa aikakausille ominaisia tyylipiirteitä sekä hahmottaa tyylikausien kokonaisuuksia ja kehityslinjoja.
Kurssimateriaali jaetaan OneDrive-kansioon kurssin yhteydessä.

Säveltapailu:
Materiaali jaetaan oppituntien yhteydessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Musiikin historia: Opiskelija hallitsee kurssin asiakokonaisuudet tyydyttävästi, mutta musiikinhistoriallisten asiakokonaisuuksien johdonmukaisessa käsittelemisessä on puutteita. Opiskelijan kirjallinen ilmaisu on heikkoa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Musiikin historia: Opiskelija hallitsee kurssin asiakokonaisuudet ja niiden yksityiskohtia ja osaa käsitellä kriittisesti historiankirjoitusta. Opiskelija osaa vertailla musiikinhistoriallisten aikakausien ominaisuuksia ja tyylipiirteitä sekä osaa käsitellä asiakokonaisuuksia erilaisten musiikinhistorian tutkimuksen näkökulmien kautta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Musiikin historia:Opiskelija osoittaa erinomaista asiakokonaisuuksien ja niiden yksityiskohtien hallintaa. Hän osaa käsitellä historiallista tietoa kriittisesti ja monipuolisesti omaan ammatilliseen substanssiosaamiseensa soveltaen. Opiskelija osaa vertailla musiikinhistoriallisten aikakausien ominaisuuksia ja tyylipiirteitä sekä osaa käsitellä asiakokonaisuuksia erilaisten musiikinhistorian tutkimuksen näkökulmien kautta