Siirry suoraan sisältöön

Supervised Clinical Training 7 (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7Q00FP93-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 05.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.11.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettajat
Annukka Huuskonen
Anna Rinne
Tuuli Uusitalo
Jaana Vainionpää
Vastuuhenkilö
Jaana Vainionpää
Ryhmät
22NURSE
Degree Programme in Nursing
Opintojakso
7Q00FP93

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaan kanssa
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- tuntee potilaan koko hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.
- osaa soveltaa substanssialueen keskeisiä hoitotyön tietoja ja taitoja potilaan hoitotyössä eettisesti korkeatasoisesti ja näyttöön perustuen
- osaa tarkkailla luotettavasti potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa tuoda ne osaksi potilaiden terveyden edistämistä ja osaa ohjata potilasta omahoidossa ja hoitoon sitoutumisessa
- harjaantuu työtehtävien priorisoinnissa tilanteen mukaan ja osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti

Sisältö (Opintojakso)

- potilaan kokonaisvaltaisen hoitotyön harjoittelu

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Ohjatut harjoittelut 1-5 suoritettuna. Osallistunut ohjattu harjoittelu 6:een. Osallistunut harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksytty
Opiskelija
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaan kanssa
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- tuntee potilaan koko hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.
- osaa soveltaa substanssialueen keskeisiä hoitotyön tietoja ja taitoja potilaan hoitotyössä eettisesti korkeatasoisesti ja näyttöön perustuen
- osaa tarkkailla luotettavasti potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa tuoda ne osaksi potilaiden terveyden edistämistä ja osaa ohjata potilasta omahoidossa ja hoitoon sitoutumisessa
- harjaantuu työtehtävien priorisoinnissa tilanteen mukaan ja osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti



Arviointikriteerit, hyväksytty, hylätty:

Hyväksytyn arviointikriteerit

- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaiden kanssa ja osaa toimia hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti toimintaympäristössä

- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana

- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti

- tuntee potilaan koko hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.

- osaa soveltaa substanssialueen keskeisiä hoitotyön tietoja ja taitoja potilaan hoitotyössä eettisesti korkeatasoisesti ja näyttöön perustuen, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa

- osaa tarkkailla luotettavasti potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon

- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa

- hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti

- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna

Hylätty

Opiskelija
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita tai heidän läheisiään tai työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen heidän kanssaan, työyhteisötaidot ovat puutteelliset
- substanssialan perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa on vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei suoriudu keskeisistä kliinisistä taidoista ohjattuna
- ei vastaa potilaan tarpeisiin, hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi jäävät puutteellisiksi ja potilaan hoitopolku ei hahmotu
- ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja vointia luotettavasti eikä hallitse niihin liittyvää päätöksentekoa.
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden
- ei hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteita ja aseptinen toiminta pettää
- tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidon passia
- ei osaa tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä eikä ohjata potilasta omahoidossa eikä hoitoon sitoutumisessa
- omien työtehtävien priorisointi on vaikeaa, kustannustietoisuus unohtuu
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun ohjeistuksia(esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Aika ja paikka

Autumn 2024 Week 48 - 51/2024 (Clinical Training)
Orientation : XX.XX.2024 the date will be added later
Reflection: on campus Week 2/2025

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Implementation Part 1 Supevised Clinical Training, 6 credits

· Attending the orientation class, making goals and work shifts on time, completing training sessions, participating in reflection, evaluation discussions, returning training documents on time

· Evaluation: pass/fail

Implementation Part 2 Written Assingment 0 credits

· Returning the assignment by the time of reflection

· Evaluation: pass/fail

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Participation in supervised clinical training according to the required specified number of hours.
Partipation in the Orientation to the clinical training - Xx.XX.2024 Date will be added later
Reflection discussions - Mandatory.
Written assignment.
Filling in and showing the medication passport.

Oppimateriaalit

Study material courses related to the supervised clinical training, material assigned by the teacher, familiarization material for the training assinged by the clinical training (read careful the instructions provided in your reserved clinical training)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 weeks in the supervised clinical training = 6 Credits. The total number of hours of the training is 162 h and this includes 5h of which its reserved for doing the written assingment and 4 h of orientation + final reflection. Independence day 7,5 h is deducted from the training hours. The number of hours during training are 145,5 h.

Sisällön jaksotus

Part 1: Training 6cr,


Part 2: Training Written Assingment - 0 cr.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

NONE

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

The student has booked the clinical training place from Jobilli or outside Jobilli in accordance with Moodle's instructions for supervised clinical training 7. In Moodle, more detailed information about places suitable for guided practice 7.

The clinical training placement must be confirmed before the start of the training.

The student is in contacts with the supervised clinical training according to the instructions given in Jobiil before starting the supervised clinical training.

Lisätietoja opiskelijoille

Prerequisites:
The student has completed Supervised clinical trainings 1-5 and participated in Supervised clinical training 6. Participated in nursing theory studies related to the clinical training area.

More information regarding the supervised clinical training in
Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodlesta

Supervised clinical trainings 2-7 in the Degree Programme in Nursing should be planned and placed in different areas of nursing. EU directive requires following professional competence areas for a nurse responsible for general care: medical nursing, surgical nursing, nursing of children, young people and families, maternity care, mental health and substance abuse nursing, gerontological nursing, home care nursing, acute care nursing, palliative nursing, end-of-life care and nursing for disabled people. Due to limited number of clinical training placements, all areas of nursing are not available for all students. The student should consider how to achieve the goals set for all clinical training areas, combining goals from missing areas to actual clinical training places’ goals, when making individual clinical training plans. Before each clinical training the student should have participated in nursing theory studies related to the clinical training area. Clinical Trainings are carried out with patients of different ages in both primary health care and specialised care, ensuring the development of diverse competence. The student will benefit from having done a middle-phase clinical training in the same area of nursing as advanced studies’ clinical training.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Pass:
The student
- meets the patient, family and colleagues appropriately and respectfully, is capable of creating and maintaining professional interaction with the patient, and uses good work community skills
- respects clients/patients and meets them as experts in their lives
- is able to apply the essential nursing knowledge and skills required in the specified care environment and is able to carry out evidence based, ethical and high-quality nursing care
- is able, under supervision, to define patient's nursing needs; to plan, implement and evaluate nursing care in a client-oriented and health-promoting manner, in co-operation with the patient, family and other health care and social services professionals, and is able to use structured documentation system
- gets experience in patient's holistic care path, including discharge and planning for continuing care
- is able to observe and evaluate patient’s basic life functions and vital signs and learns to make related decisions in different situations
- is able to promote patient safety and prevent incidents at all stages of the nursing care process
- masters the principles of infection control and works aseptically
- is able to carry out patient's medication and fluid therapy safely and correctly under supervision
- is able to recognise patients’ health risk factors, understands the meaning of patients’ health promotion and can guide patients in self-care and adherence to care
- adheres to ethical guidelines and principles of nursing, acts responsibly as a member of the work community and follows the practice guidelines
- complies with confidentiality and data privacy protection
- is able to evaluate own competence and development as a student nurse realistically, and is able to give and receive feedback
Fail:
The student
- lacks understanding of professional encounter: treats patients, family, or members of the work community inappropriately or disrespectfully and professional interaction and working life skills are insufficient
- has obvious gaps in nursing knowledge and skills required in the specified care environment; searching for and utilising knowledge is incomplete, and even after a tutorial discussions there are misunderstandings in the theoretical knowledge
- is not able to perform main clinical skills under supervision
- is not able to help the patient in the daily activities, is not able to observe patient's basic vital functions and general condition and decision-making skills are inadequate
- is not able to recognise patient’s needs, planning, implementation and evaluation of care is inadequate and patient’s care path is unclear
- is not able to present patient's whole situation in nursing care plan and summary
- does not recognize the boundaries of own competence, resulting in endangering patient safety
- does not master the principles of infection control and aseptic practice
- makes mistakes in the patient's medication and fluid therapy despite guidance; has not updated medication passport
- is not able to recognise patients’ health risk factors and guide patients in self-care and adherence to care
- violates confidentiality or patient’s data privacy protection
- fails to follow the agreed rules for supervised clinical training (e.g. takes no responsibility for own learning; the goals are missing; does not follow the working hours, does not report his/ her absences, and/or the total amount of required hours is not fulfilled)
- evaluates own competence unrealistically and is unable to receive feedback

Siirry alkuun