Hoitotyön johtaminen ja työelämävalmiudet (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FN38-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.02.2024 - 03.03.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 07.04.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 90
Opettaja
- Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö
Mirva Kolonen
Ryhmät
-
22SH2DLSairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 22SH2DL
-
22SH2ELSairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 22SH2EL
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- Osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- Ymmärtää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- Tietää keskeiset työyhteisötaidot ja ymmärtää niiden merkityksen
-.Osaa analysoida omia työelämävalmiuksiaan
Sisältö (OJ)
- Strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Henkilöstöjohtamisen keskeiset prosessit
- Laatu ja turvallisuus organisaation toiminnassa
- Työyhteisötaidot ja työyhteisökulttuuri
- Kriittinen ajattelu
Esitietovaatimukset (OJ)
Ohjatut harjoittelut 1-4 suoritettuna.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa laadun ja turvallisuuden merkitystä organisaation toiminnassa
- tunnistaa joitakin keskeisiä työyhteisötaitoja
- tunnistaa omia työelämävalmiuksiaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija:
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tietää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- tietää keskeiset työyhteisötaidot
- osaa kuvata omia työelämävalmiuksiaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- ymmärtää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- osaa analysoida ja pohtia keskeisiä työyhteisötaitoja ja niiden merkitystä
- osaa analysoida omia työelämävalmiuksiaan
Aika ja paikka
Toteutusaika 04.03.2024 - 07.04.2024
Opintojaksoille opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Toteutukselle otetaan 40 opiskelijaa.
HUOM! Toteutukselle hyväksytty kaikki opiskelijat viimeistään 04.03.2024. Opiskelijoita hyväksytty myös jo opiskelijoita ilmoittautumisjärjestyksessä.
Opintojakson suorittaminen tapahtuu Moodlen verkkoympäristössä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintokokonaisuudesta ei ole tenttiä. Osaamisen varmistaminen yksilö- ja tiimitehtävien kautta. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojakson tehtävien hyväksytysti suorittamista sovitussa aikataulussa.
Tarvittaessa jutellaan opettajan kanssa, jos haaste suorittaa tehtävää aikataulussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Tiimitehtävä arvioidaan arviointiasteikon 0-5 mukaan, josta muodostuu koko opintojakson arvosana.
Vertaisarviointi on osa tiimitehtävän arviointia.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientaatiodiat kurssille ovat Moodlessa 04.03.2024 lähtien.
Orientaatiotehtävä, yksilötehtävänä, 11.03.2024 mennessä. Orientaatiotehtävä tehdään ennen muita kurssin tehtäviä. Kun on tehnyt orientaatiotehtävän valmiiksi ja palauttanut sen, voi jatkaa seuraavien tehtävien tekemistä.
Opetusmenetelminä ovat tiimityöskentely, vertaisarviointi tiiminä, opetusvideo, sähköiset verkkomateriaalit, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Verkko-opinnot.
Oppimateriaalit
Kurssikirja:
- Laaksonen, H. ja Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita. Helsinki.
Muu kirjallisuus:
- Juuti, P. 2016. Johtamisen kehittäminen. PS-kustannus. Jyväskylä.
- Järvinen, P. 2017. Menestyvän työyhteisön pelisäännöt. WSOYpro Oy. Helsinki
- Järvinen, P. 2018. Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Alma Talent. Helsinki
- Harmoinen, M. 2014. Arvostava johtaminen terveydenhuollossa Akateeminen väitöskirja Tampereen yliopisto.
- Laaksonen, H. & Salin, S. (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Oppian. Helsinki.
- Laaksonen, H. & Ollila, S. (toim.) 2022. Henkilöstöjohtamisen moninaisuus: ajateltua, koettua, tutkittua. Oppian. Helsinki.
Suositeltava verkkomateriaali:
Hyvinvointialueet vastaavat sote-palvelujen ja pelastustoimen järjestämisestä 1.1.2023 lähtien. Linkki: https://stm.fi/hyvinvointialueet
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma
2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163858/STM_2022_2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Opiskelijat perehtyvät muuhun Moodlessa olevaan materiaaliin ja tekevät tehtävät itsenäisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h x 2op = 54h
Yksilötehtävät 5h
Tiimitehtävä (3-5 opisk.) ja vertaisarviointi 49h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja valitettavasti ole .
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät tulee liittää ohjattuihin harjoitteluihin (1-4) tai muuhun kokemukseen työelämästä.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutusaika 04.03.2024 - 07.04.2024
Opintojaksoille opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Toteutukselle otetaan vähintään 40 opiskelijaa.
Opiskelijat hyväksytään toteutukselle ilmoittautumisjärjestyksessä viimeistään viikolla 35 (28.8.-1.9.2023).
HUOM! Toteutukselle hyväksytty opiskelijat (03.03.2024, klo 14.20)
Opintojakson suorittaminen tapahtuu itsenäisesti verkko-opintoina Moodle-alustalla.
Kurssin orientaatio on myös näkyvissä Moodlen alustalla opettjan jakamilla dioilla.
Opiskelijat on valmiiksi jaettu tiimeihin.
Tiimitehtävän aiheet on annettu valmiiksi.
Vertaisarviointi tehdään ennalta jaetuissa tiimeissä.
Opintojakson tiedot päivittyvät.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei tiedä peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- ei tunnista laadun ja turvallisuuden merkitystä organisaation toiminnassa
- ei tunnistaa joitakin keskeisiä työyhteisötaitoja
- ei tunnistaa omia työelämävalmiuksiaan
- ei suorita annettuja tehtäviä tai niiden osatehtäviä tai tehtäviä ei ole palautettu ajallaan.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa laadun ja turvallisuuden merkitystä organisaation toiminnassa
- tunnistaa joitakin keskeisiä työyhteisötaitoja
- tunnistaa omia työelämävalmiuksiaan
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tietää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- tietää keskeiset työyhteisötaidot
- osaa kuvata omia työelämävalmiuksiaan
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- ymmärtää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- osaa analysoida ja pohtia keskeisiä työyhteisötaitoja ja niiden merkitystä
- osaa analysoida omia työelämävalmiuksiaan