Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FN28-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.12.2023 - 28.01.2024
Ajoitus
29.01.2024 - 25.02.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riikka Pelkonen
- Ilona Jylhäsalo
Vastuuhenkilö
Ilona Jylhäsalo
Ryhmät
-
22SH2DLSairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 22SH2DL
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata ja arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksia hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
- osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisille hyvinvointi- ja terveysteknologisille ratkaisuille
- osaa menetelmiä, joilla kehitetään erilaisten käyttäjäryhmien tarpeisiin hyvinvointi- ja terveysteknologioita
- tietää eettisyyden periaatteet hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa
- tietää ja ymmärtää tietosuojan merkityksen hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa
Sisältö (OJ)
- hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä
- hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt
- teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
- käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet
- menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
- menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn
- eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso on Tampereen korkeakouluyhteisön sosiaali- ja terveysalan yhteinen opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Arvioita pienryhmätehtävä 0-5, palautus 22.2.2024 mennessä. Lähdeviitteet pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.
Uusintakoe 1 ja 2 täydentävä essee. Puolet arvosanastasi koostuu itsenäisten tehtävien määrän tekemisestä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioita pienryhmätehtävä 0-5, palautus 22.2.2024 mennessä. Lähdeviitteet pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.
Uusintakoe 1 ja 2 täydentävä essee. Puolet arvosanastasi koostuu itsenäisten tehtävien määrän tekemisestä.
Opettajalla on oikeus pyöristää numeroa joko ylöspäin tai alaspäin opiskelijan tuntiaktiivisuuden perusteella (esim.toiminta SVL-käynnillä,opponointiaktiivisuus).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, SVL-vierailu, itsenäiset tehtävät ja seminaariesitys.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit, lisämateriaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 3 x 27 h eli 81h.
Sisällön jaksotus
1. Kurssimateriaalit ja keskustelutehtävät
2. RoboSote MOOC
3. Kuiluista Digiosallisuuteen MOOC
4. Sote Virtual Lab oppimiskäynti
5. Pienryhmätehtävä ja esitysseminaari
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiossa sekä seminaarissa pakollinen läsnäolo. SVL-käynnillä pakollinen läsnäolo.