Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön tutkimus (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FN31-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 01.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2024 - 30.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 52
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Minna Tiainen
Vastuuhenkilö
Minna Tiainen
Ryhmät
23ASH1
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Opintojakso
7K00FN31

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- osaa erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- osaa valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
- osaa tilastotieteen peruskäsitteet

Sisältö (Opintojakso)

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen luotettavuus
- tilastotieteen perusteet

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Suorittanut strukturoidun tiedonhankinnan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- osaa tarkastella rajoittuneesti tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- osaa rajoittuneesti kuvata teoreettista, määrällistä ja laadullista tutkimusotetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- tuntee teoreettisen, määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet pääsääntöisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin monipuolisesti perustellen ja esimerkkejä antaen
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuuteen ja tutkimusetiikkaan liittyviä kysymyksiä monipuolisesti
- tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- kykenee pohtimaan ja arvioimaan eri tilanteisiin soveltuvia tutkimusmenetelmiä

Aika ja paikka

Lähiopetus, ei etäopetusta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Exam tentti viikoilla 41-43
Uusinta/korotustentti Examissa. (Ei tarvita erillistä ilmoitusta korotuksesta opintojakson opettajalle):
1. Uusinta vk 50
2. Uusinta vk 1-2

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toteutus arvioidaan numeerisesti. Numeerinen arvosana perustuu Exam tenttiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt tunnilla. Tentti Examissa vk 41 7.10. alkaen - 46 viikon loppuun. (muutettu 9.10.2024 MT)

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus (kts. toteutuksen sisällöt, vastaavat osiot kirjallisuudesta)
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Pietilä, A., Eriksson, K., Isola, A., Kyngäs, H., Leino-Kilpi, H., Lindström, U. Å., . . . Åstedt-Kurki, P. (2012). Hoitotiede (4. uud. p.). Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita. (e-kirjana)

Vaihtoehtoinen kirjallisuus (kts. toteutuksen sisällöt, vastaavat osiot kirjallisuudesta)
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää yhteensä 81h itsenäistä opiskelua (67h) ja lähiopetusta (14h). Pääosin toteutuksen sisällöt opiskellaan itsenäisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Siirry alkuun