Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FN30-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.10.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 52

Koulutus

  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
  • Kätilön tutkinto-ohjelma
  • Ensihoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Paula Pajunen
  • Maarit Lähteenmäki

Vastuuhenkilö

Paula Pajunen

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 4 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 23ASH1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3
  • Pienryhmä 4

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyden edistämisen ja omahoitoa tukevan ohjauksen menetelmiä digitaalisissa, etä- ja vastaanottotilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoitotyötä ja ohjausta näyttöön perustuvaa tietoa asiakaan dataa ja genomitietoa ja monialaista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa hyödyntää työssään kansallisia terveyspalveluita
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
- osaa reflektoida oppimaansa

Sisältö (OJ)

- hoidon tarpeen arvioinnin prosessi erilaisissa asiakaskontakteissa
- kiireellisyys- ja asiakkuusarviointi
- hoitotyön dokumentointi vastaanotolla
- terveyden edistämisen, omahoidon tukemisen, motivoivan haastattelun, valmentava elintapaohjauksen ja ryhmäohjaus menetelmät, sekä moniammatillinen yhteistyö
- hoitotyö ja hoitotyön dokumentointi asiakaslähtöisessä hoitotyön prosessissa
- hyvinvointiteknologian ja genomitiedon hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omaolo, Terveyskylän hoitopolut, 116117, Hoitoketjut
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta ympäristöterveyden poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa tilanteissa
- osaa dokumentoida asiakaskäynnin perusterveydenhuollon dokumentoinnin ohjeita hyödyntäen
- tietää terveyden edistämisen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet ja tunnistaa genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida prosessinmukaisesti ohjeita hyödyntäen
- osaa nimetä asiakkaan prosessiin liittyviä ammattiryhmiä ja heidän roolejaan hoidossa ja ohjauksessa
- tietää kansalliset terveyspalvelut
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa ohjattuna arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida hoitotyön asiakaslähtöisesti ja digitaalisia tietolähteitä ja genomitietoa hyödyntäen
- osaa toteuttaa terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen huomioiden asiakkaan hoitoon liittyvät monialaiset ammattilaiset
- osaa hyödyntää kansallisia terveyspalveluita ohjauksessa ja hoidossa
- osaa toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa monipuolisesti reflektoiden

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa yhdessä asiakkaan kanssa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä asiakaslähtöisesti ja yksilöllisesti monipuolisia tietolähteitä mm. genomitietoa ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia menetelmiä, moniammatillisuutta ja verkostoja hyödyntäen
- osaa soveltaa kansallista terveyspalvelutarjontaa monipuolisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan ohjauksessa ja hoidossa
- osaa soveltaa toimintaperiaatteita erilaisissa ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
-osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa ja kehittää niitä luovasti ja asiakaslähtöisesti

Aika ja paikka

Orientaatio 3.9. Pakollinen läsnäolo/ETÄNÄ

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ryhmätentti pidetään 9.10.2024 (Tamkilla toteutettava paperitentti). Tentissä yksi lääkelasku, joka suoritettava yksilötenttinä hyväksytysti. Tentin arviointi 0-5.


1. uusinta yksilötenttinä viikolla 45 Examissa
2. uusinta yksilötenttinä viikolla 48 Examissa


27 § Opintosuorituksen uusinta ja arvosanan korottaminen

Arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Korotusmahdollisuus ei koske toteutusten osia, jollei tietoa korotusmahdollisuudesta ole kirjattu opintojakson toteutussuunnitelmaan. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti tai harjoittelu), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkinnon suorittamisen jälkeen ei ole mahdollista korottaa arvosanoja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OSA 1 Sairaanhoitajan vastaanotto (luennot ja teoria): tentti, arviointi 0-5.

OSA 2 case-ryhmätyöskentely, 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, hyväksytty/hylätty.

OSA 3 Itsenäinen työskentely: Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty). Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.

OSA 4 Hoidon tarpeen arviointi: 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

OSA 5 Rokotukset ja vasta-ainetasoihin liittyvä pistostekniikka: 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Ennakkkotehtävien tekeminen.

OSA 6 Kliiniset taidot sairaanhoitajan vastaanotolla: 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Ennakkkotehtävien tekeminen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot etä- ja lähiopetuksena, case-ryhmätyöskentely, HTA-työpaja, itsenäiset tehtävät ja muu itsenäinen työskentely.
Orientoivat harjoittelut.

Oppimateriaalit

Kaikki toteutuksen osiot ovat pakollisia. Läsnäolo myös teoriatunneilla helpottaa huomattavasti asioiden omaksumista ja tenttiin valmistautumista.

OSA 1: sairaanhoitajan vastaanotto (luennot ja tentti).

Tenttimateriaalit:
- Kurssilla esille tullut materiaali (moodle).
- Orava, Kyngäs & Kääriäinen. 2012. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa I: Reaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede, 2012, Vol. 24 (3), p. 216.
- Orava, Kyngäs & Kääriäinen. 2012. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa II: Proaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede, 2012, Vol. 24 (3), p. 232.
- Muurinen & Mäntyranta. Asiakasvastaava-toiminta pitkäaikaissairauksien terveyshyötymallissa. STM.
- Routasalo & Pitkälä. Omahoidon tukeminen. Opas terveydenhuollon ammattihenkilöille. Duodecim. 2009.
-Käypähoito-suositukset: Aikuisten lihavuus, liikunta, nielutulehdus, sivuontelotulehdus, alahengitystieinfektiot, monisairas potilas (soveltuvin osin).

Lisämateriaalia luettavaksi:
- Oikarinen, Hukkanen, Oinas-Kukkonen & Savolainen. 2021. Digihoidon mahdollisuudet lihavuuden hoidossa. Lääkärilehti 50-52/2021 vsk 76, 3037-3048.
- Mikkola, Riekki & Sipilä. 2022. Perusterveydenhuollon avovastaanottotoiminnan mallit sote-järjestelmässä, Hyvä käytäntö -konsensussuositus. https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/ltk/article/hsu00024/search/Perusterveydenhuollon%20avovastaanottotoiminnan%20mallit%20sote-j%C3%A4rjestelm%C3%A4ss%C3%A4,%20Hyv%C3%A4%20k%C3%A4yt%C3%A4nt%C3%B6%20-konsensussuositus
- Roivainen. 2022. Kiireettömien ensihoitotehtävien hoidon tarpeen arviointi puhelinsairaanhoitajan toteuttamana. Väitöskirja. Oulun yliopisto. http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-952-62-3265-2
- Rosenlund & Kinnunen. 2018. Ikäihmisten kokemukset terveydenhuollon sähköisten palvelujen käytöstä ja kokemusten hyödyntäminen palvelujen kehittämisessä - kuvaileva kirjallisuuskatsaus. THL Tieto-osasto. Finnish Journal of eHealth and eWelfare. 10 (2-3), 264-284.
-Liu, Sellgren, Kaila & Koskela. 2021. Sähköisten oirearvioiden käytettävyys. Finnish Journal of eHealth and eWelfare, 2021, Vol.13 (2).
- Urpo, Raassina, Åstedt-Kurki & Palonen. 2020. Asiakkaiden kokemuksia puhelinneuvonnan toteutumisesta perusterveydenhuollossa – kirjallisuuskatsaus. Hoitotiede 32 (2), 110-121.

OSA 2
Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely, pakollinen läsnäolo

OSA 3
Itsenäinen työskentely

OSA 4
Hoidon tarpeen arviointi , pakollinen läsnäolo

OSA 5
Rokotukset ja vasta-ainetasoihin liittyvä pistostekniikka, pakollinen läsnäolo

OSA 6
Kliiniset taidot sairaanhoitajan vastaanotolla, pakollinen läsnäolo

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 27 h x 3 = 81 h opiskelijan työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-