Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FN23-3028
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 14.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 24.11.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 52
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Elisa Airikkala
- Maiju Hirvonen
- Ilona Jylhäsalo
Vastuuhenkilö
Ilona Jylhäsalo
Ryhmät
-
23SH1ASairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 23SH1A
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.
Sisältö (OJ)
- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti
Aika ja paikka
Toteutuu ajalla 21.10-21.11.2024.
Orientaatiotunnilla 21.10.2024 läsnäolovelvoite.
Kirjoitusviestinnän opetuksessa ja pajassa läsnäolovelvoite.
Seminaareissa läsnäolovelvoite.
HUOM! Jos sinulla on tiedossasi etukäteen, että sinulla on pätevä syy olla pois jostakin pakollisesta osiosta kuten kertausharjoitukset tai lääkärikäynti, ilmoita siitä vastuuopettajalle (Ilona Jylhäsalo) hyvissä ajoin.
Toteutussuunnitelma voi tarkentua orientaatioon mennessä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei erillistä tenttiä. Opintojakso arvioidaan ryhmäraportin ja ohjausvideon perusteella. Seminaareissa pakollinen läsnäolo.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1:
- Ryhmätyö: arvioidaan 0-5, kirjallinen raportti ja ohjaustilanteen toteutus videoimalla. Aktiivinen osallistuminen, itsearvioinnin sekä opponoinnin harjoittelu.
Osa 2:
- Kirjoitusviestintä: arvioidaan hyväksytty/hylätty, 100% läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiluennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät ja seminaari.
Oppimateriaalit
- Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
- Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
- Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus. Saatavilla myös e-kirjana.
- Harju (toim.). 2021. Yhdessä perheen kanssa: perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Saatavilla e-kirjana.
- Tervo-Heikkinen, Saaranen, Huurre & Turunen. 2018. Hoitohenkilökunnan arviot potilasohjausosaamisestaan – kyselytutkimus yliopistollisessa sairaalassa. Hoitotiede, 30 (3), s. 179-190.
- Tervo-Heikkinen, Saaranen, Miettinen & Vaajoki. 2018. Hoitotyöntekijöiden kokemuksia potilasohjauskoulutuksen merkityksestä potilasohjaukselle. Tutkiva hoitotyö, 16 (3), s. 27-33.
- Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia. Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
-Kaikki moodlen sisältö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 x 27 h = 81 h sisältäen kontaktiopetusta sekä itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä.
Sisällön jaksotus
Osa 1: Teoria
- Luennot
- Ryhmätyö: ohjaustilanteen teoreettiseen taustaan perehtyminen sekä kirjallinen raportti (tätä samaa raporttia työstetään kirjoitusviestinnän pajassa) ja ohjaustilanteen toteutus (videointi+videon esitys seminaarissa). Pakollinen läsnäolo seminaareissa, poissaolo korvataan syksyn 2024 seminaareihin osallistumalla/kevään 2025 seminaareihin osallistumalla. Seminaarit pidetään kontaktiopetuksena.
Osa 2: Kirjoitusviestintä
- Kirjoitusviestinnän paja: orientaatio + 2 h paja/pienryhmä. Pakollinen läsnäolo, kuten seminaarit, myös pajan poissaolo korvataan toiseen pajaan osallistumisella syksy 2024 tai kevät 2025. Pajat pidetään etäopetuksena.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma ja aikataulu voivat tarkentua orientaatioon mennessä.