Henkilöstön ja osaamisen kehittymisen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7H00FL07-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 21.01.2024
Ajoitus
01.03.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Niina Koskela
- Päivi Mayor
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
23YSTKSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää laaja-alaisesti henkilöstöprosesseja
- osaa arvioida ja kehittää osaamisen johtamisen menetelmiä vaativassa esimiestyössä
- osaa arvioida omia motiivejaan, johtamisvalmiuksiaan ja kehittämiskohteitaan esimiestyössä
Sisältö (OJ)
- henkilöstöjohtamisen keskeiset prosessit ja käytännöt
- uudistuva johtaminen
- oppiva ja ketterä organisaatio
- osaamisen johtamisen käytännöt
- Reiss-motivaatioprofiili
- itsensä johtaminen, itseohjautuvuus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Aika ja paikka
Ilmoitettu kalenterissa; lähi- tai etätapaamiset, välitehtävät
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä. Osaamisen varmistaminen yksilö- ja tiimitehtävien kautta. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojakson tehtävien korottamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä ilmoitettu Moodle-alustalla (lukutehtävä)
Tiimitehtävä 1 arviointi: hyväksytty - täydennettävä
Yksilötehtävä 1: arviointi: 0-5
Yksilötehtävä 2: arviointi 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit, oppismispäiväkirja, opetusvideot, sähköiset verkkomateriaalit, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Oppimateriaalit
Henkilöstöjohtamisen kirjallisuutta:
Juuti P. 2013. Jaetun johtajuuden taito. PS-kustannus.
Laaksonen, Laitinen & Hiilamo (toim.)(2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä, luku 8. (kirjastossa myös sähköisenä).
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. Luku 4.
Laaksonen H. & Salin, S. 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Helsinki: Oppian.
Laaksonen, H. (toim.) 2018. Työn ilolla! –dialogia ja yhteistoiminnallista kehittämistä. Tampere: Kirjapaino Hermes Oy. Tästä luvut I-III. http://julkaisut.tamk.fi/PDF-tiedostot-web/B/99-Tyon-ilolla.pdf
Lehto, K. 2017. Johda rohkeasti! Oivalluksia esimiestyöstä
ja johtajuudesta. Vaasan yliopiston julkaisuja. (saatavana pdf-versiona netistä)
Soback D. 2021. Valmentava johtajuus. Basam Books.
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A., Toikka, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy- Juvenes Print.
Kääriäinen, O., Törmä, A-M., Torppa, K. & Paasivaara, L. 2009. Vetovoimaisen hoitotyön malli ja sen piirteitä OYS:n Erva-alueen sairaaloissa. Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin julkaisuja 2/2009. Oulu: Oulun yliopistollinen sairaala, Oulun yliopisto, Terveystieteiden laitos, terveyshallintotiede. https://www.google.fi/search?q=Vetovoimaisen+hoitoty%C3%B6n+malli+ja+sen+piirteit%C3%A4&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjD0pPY07TcAhViSZoKHUQkD-sQsAQIQQ&biw=1280&bih=587#imgrc=kzRaZTieV8mnBM:
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
To 14.3.2024 klo 8.30-11.30, tila H4-26
Pe 15.3.2024 klo 12.30-15.30, tila H4-25
Päivä? klo 8.30-16.00 (kv-viikon päivä, josta 4 h tälle kurssille ja 4 h Laadun ja prosessien johtamisen kurssille) Tarkentuu kevään aikana
To 11.4.2024 klo 8.30-15.30, etänä
To 23.5.2024 klo 8.30-11.30, tila F1-04
Pe 24.5.2023 klo 12.30-15.30, tila F1-04
Sisällön jaksotus
Ilmoitetaan Moodlessa
Lisätietoja opiskelijoille
Tämän opintojakson sisältö tarkentuu vielä ennen toteutuksen alkua. (1.12.2023/MKJ)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja