Siirry suoraan sisältöön

Henkilöstön ja osaamisen kehittymisen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7H00FL07-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 21.01.2024

Ajoitus

01.03.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Merja Kanervisto-Jokinen
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Niina Koskela
  • Päivi Mayor

Vastuuhenkilö

Merja Kanervisto-Jokinen

Ryhmät

  • 23YSTK
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija

- osaa arvioida ja kehittää laaja-alaisesti henkilöstöprosesseja
- osaa arvioida ja kehittää osaamisen johtamisen menetelmiä vaativassa esimiestyössä
- osaa arvioida omia motiivejaan, johtamisvalmiuksiaan ja kehittämiskohteitaan esimiestyössä

Sisältö (OJ)

- henkilöstöjohtamisen keskeiset prosessit ja käytännöt
- uudistuva johtaminen
- oppiva ja ketterä organisaatio
- osaamisen johtamisen käytännöt
- Reiss-motivaatioprofiili
- itsensä johtaminen, itseohjautuvuus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Aika ja paikka

Ilmoitettu kalenterissa; lähi- tai etätapaamiset, välitehtävät

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä. Osaamisen varmistaminen yksilö- ja tiimitehtävien kautta. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojakson tehtävien korottamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä ilmoitettu Moodle-alustalla (lukutehtävä)

Tiimitehtävä 1 arviointi: hyväksytty - täydennettävä

Yksilötehtävä 1: arviointi: 0-5

Yksilötehtävä 2: arviointi 0-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit, oppismispäiväkirja, opetusvideot, sähköiset verkkomateriaalit, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

Henkilöstöjohtamisen kirjallisuutta:
Juuti P. 2013. Jaetun johtajuuden taito. PS-kustannus.
Laaksonen, Laitinen & Hiilamo (toim.)(2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä, luku 8. (kirjastossa myös sähköisenä).
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. Luku 4.
Laaksonen H. & Salin, S. 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Helsinki: Oppian.
Laaksonen, H. (toim.) 2018. Työn ilolla! –dialogia ja yhteistoiminnallista kehittämistä. Tampere: Kirjapaino Hermes Oy. Tästä luvut I-III. http://julkaisut.tamk.fi/PDF-tiedostot-web/B/99-Tyon-ilolla.pdf
Lehto, K. 2017. Johda rohkeasti! Oivalluksia esimiestyöstä
ja johtajuudesta. Vaasan yliopiston julkaisuja. (saatavana pdf-versiona netistä)
Soback D. 2021. Valmentava johtajuus. Basam Books.
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A., Toikka, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy- Juvenes Print.

Kääriäinen, O., Törmä, A-M., Torppa, K. & Paasivaara, L. 2009. Vetovoimaisen hoitotyön malli ja sen piirteitä OYS:n Erva-alueen sairaaloissa. Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin julkaisuja 2/2009. Oulu: Oulun yliopistollinen sairaala, Oulun yliopisto, Terveystieteiden laitos, terveyshallintotiede. https://www.google.fi/search?q=Vetovoimaisen+hoitoty%C3%B6n+malli+ja+sen+piirteit%C3%A4&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjD0pPY07TcAhViSZoKHUQkD-sQsAQIQQ&biw=1280&bih=587#imgrc=kzRaZTieV8mnBM:

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

To 14.3.2024 klo 8.30-11.30, tila H4-26
Pe 15.3.2024 klo 12.30-15.30, tila H4-25
Päivä? klo 8.30-16.00 (kv-viikon päivä, josta 4 h tälle kurssille ja 4 h Laadun ja prosessien johtamisen kurssille) Tarkentuu kevään aikana
To 11.4.2024 klo 8.30-15.30, etänä
To 23.5.2024 klo 8.30-11.30, tila F1-04
Pe 24.5.2023 klo 12.30-15.30, tila F1-04

Sisällön jaksotus

Ilmoitetaan Moodlessa

Lisätietoja opiskelijoille

Tämän opintojakson sisältö tarkentuu vielä ennen toteutuksen alkua. (1.12.2023/MKJ)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja