Orientation to the Profession (3 cr)
Code: 7K00FK72-3036
General information
- Enrolment period
- 01.01.2024 - 31.01.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2024 - 31.07.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 52
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Lotta Markkula
- Päivi Lukin
- Terhi Pekkinen
- Person in charge
- Terhi Pekkinen
- Tags
- CONTACT
- Course
- 7K00FK72
Objectives (course unit)
The student
- knows how to plan and implement one's own personal study plan
- is able to constantly renew own skills and to learn new things
- can recognise the level of one’s own professional competence
- understands the importance of critical thinking in the development of professional expertise and in nursing
- is able to write the text according to the guidelines of TUAS's written communication
- knows the main tasks and responsibilities of the social and health professions the principles of regulatory oversight
- knows the library services, is able to locate materials needed for their studies and search for information
Content (course unit)
- written communication
- development of expertise
- key legislation and professional practice
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Pass
The student
- is able to make a structurally intact, illustrative, case style and understandable problem-based text, in which the argumentation is convincing and diverse
- participates in the discussion of personal curriculum
- participates in the tutorial lessons and actively plans her/his own studies
- is familiar with the operational practices of the central professions in social and health care and the principles of their regulatory oversight.
Fail
The student
- is not able to write the text according to the guidelines of TUAS's written communication
- does not plan and implement his/her own personal study plan and does not study actively
- is not familiar with the essential tasks and responsibilities of the social and health care professions
- does not know the legislation regulating the social and health care professions.
- is not familiar with the supervision by authorities in the social and health professions.
Exam schedules
-
Assessment methods and criteria
Sisältö:
Osa 1: Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
-osallistuminen opettajatuutortunneille
-osallistuminen hops-keskusteluun
-hyv/hyl
Osa 2: Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö 1 op
-aktiivinen osallistuminen tunneille
-hyv/hyl
Osa 3: Kirjoitusviestintä 1 op
-aktiivinen osallistuminen tunneille
-kirjoitusviestintä integroituu toteutukseen Kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistäminen, jossa tehdään essee.
-hyv/hyl
Osa 4: Tiedonhaku 0 op
-aktiivinen osallistuminen tunneille (2h)
-hyv/hyl
Osa 5. HOPS (keskustelu käydään opintojen alkuvaiheessa)
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Orientaatioviikko, opettajatutortunnit, opiskelijatutortapaamiset, yksilölliset ja ryhmämuotoiset hopskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit.
Learning materials
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelman (21SH) opetussuunnitelma
Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
Lait
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä559/1994
Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta)
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus
Student workload
3 op = 3 x 27 h = 81 h opiskelijan työtä
-Orientaatioviikko ja orientaatioon kuuluvat tunnit
-Tutoropettajatunnit
-HOPS keskustelu
-Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö. Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä.
-Kirjoitusviestintä (luennot ja työpajat 2 h pienryhmittäin). Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä.
- Kirjoittamisen työpajat (Kukin opiskelija osallistuu yhteen pajaan esseeryhmänsä kanssa. Esseeversiosta palautetaan palauteversio (noin 70% tekstistä) Moodleen ennen pajoja viimeistään xxx)
-Tiedonhaku 2 h (n. 20 opiskelijan ryhmässä). Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä.
Content scheduling
Sisältö:
Osa 1: Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
Osa 2: Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö 1 op
Osa 3: Kirjoitusviestintä 1 op
Osa 4: Tiedonhaku (2h) 0 op
Osa 5. HOPS 0 op
Completion alternatives
Ei ole.
Practical training and working life cooperation
-
International connections
-
Further information
Tarkennetut sisällöt:
-Ammattikorkeakouluopiskeluun orientoituminen
-Hops -keskustelu
-Urapolku; Urasuunnittelu ja ohjaus
-Ammatillisuuteen ja asiantuntijuuteen kehittyminen
-Perustiedot määritellyistä laista terveydenhuollon laista ammattilaisen ja potilaan näkökulmasta
-Kirjallisen työn ohjeistus, rakenne, lähteidenkäyttö
-Kirjaston käyttä ja hakukoneet, tietokannat
-OPS21:ssä kaikki opiskelijaryhmät tekevät esseen Kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen -toteutukselle, jossa se integroituu kirjoitusviestintään.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit –Hyväksytty
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa