Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FN23-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.06.2024 - 08.08.2024

Ajoitus

05.08.2024 - 27.10.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maija Korpikoski
  • Anna Aikasalo
  • Mari Touronen

Vastuuhenkilö

Anna Aikasalo

Ryhmät

  • 23TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, 23 TH
  • 23KL
    Kätilön tutkinto-ohjelma, 23KL

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.

Sisältö (OJ)

- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti

Aika ja paikka

Toteutuu ajalla 13.8-9.10.2024.

Orientaatiotunnilla 13.8.2024 läsnäolovelvoite.
Kirjoitusviestinnän opetuksessa ja pajassa läsnäolovelvoite.
Seminaareissa läsnäolovelvoite.

HUOM! Jos sinulla on tiedossasi etukäteen, että sinulla on pätevä syy (kuten kertausharjoitukset tai lääkärikäynti) olla pois jostakin pakollisesta osiosta, ilmoita siitä vastuuopettajalle (Anna Aikasalo) hyvissä ajoin.

Toteutussuunnitelma voi tarkentua orientaatioon mennessä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei erillistä tenttiä. Opintojakso arvioidaan ryhmäraportin ja ohjausvideon perusteella. Seminaareissa pakollinen läsnäolo.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1:
- Ryhmätyö: arvioidaan 0-5, kirjallinen raportti ja ohjaustilanteen toteutus videoimalla. Aktiivinen osallistuminen, itsearvioinnin sekä opponoinnin harjoittelu.

Osa 2:
- Kirjoitusviestintä: arvioidaan hyväksytty/hylätty, 100% läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiluennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät ja seminaari.

Oppimateriaalit

- Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
- Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
- Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus. Saatavilla myös e-kirjana.
- Harju (toim.). 2021. Yhdessä perheen kanssa: perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Saatavilla e-kirjana.
- Tervo-Heikkinen, Saaranen, Huurre & Turunen. 2018. Hoitohenkilökunnan arviot potilasohjausosaamisestaan – kyselytutkimus yliopistollisessa sairaalassa. Hoitotiede, 30 (3), s. 179-190.
- Tervo-Heikkinen, Saaranen, Miettinen & Vaajoki. 2018. Hoitotyöntekijöiden kokemuksia potilasohjauskoulutuksen merkityksestä potilasohjaukselle. Tutkiva hoitotyö, 16 (3), s. 27-33.
- Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia. Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
-Kaikki moodlen sisältö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 x 27 h = 81 h sisältäen kontaktiopetusta sekä itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä.

Sisällön jaksotus

Osa 1: Teoria
- Luennot
- Ryhmätyö: ohjaustilanteen teoreettiseen taustaan perehtyminen sekä kirjallinen raportti (tätä samaa raporttia työstetään kirjoitusviestinnän pajassa) ja ohjaustilanteen toteutus (videointi+videon esitys seminaarissa). Pakollinen läsnäolo seminaareissa, poissaolo korvataan syksyn 2024 seminaareihin osallistumalla/kevään 2025 seminaareihin osallistumalla. Seminaarit pidetään kontaktiopetuksena.

Osa 2: Kirjoitusviestintä
- Kirjoitusviestinnän paja: orientaatio + 2 h paja/pienryhmä. Pakollinen läsnäolo, kuten seminaarit, myös pajan poissaolo korvataan toiseen pajaan osallistumisella syksy 2024 tai kevät 2025. Pajat pidetään etäopetuksena.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma ja aikataulu voivat tarkentua orientaatioon mennessä.